Månefeen ♥ Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Er en uke til termin. Har gått med en forferdeig (panne)hodepine i hele helgen, og nå, mandag har den ikke gitt seg. Paracet har fått prøve seg et par ganger, men virker ikke litt engang. Hviler mye, drikker MYE vann og får en del frisk luft. Føler meg uggen og er svimmel. Ingen proteiner i urinen, men har ødem. Blodtrykket er litt høyere enn vanlig men det er nok fordi det nærmer seg fødsel, 140/85, ikke faretruende høyt. Trenger ALLE råd jeg kan få, er desperat etter å få vekk hodepinen
Månefeen ♥ Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2009 Hmm, nei har ikke sjekket de. Men får man så hodepine av for lite jern?
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Prøv Fenazon Koffein... Funker som bare rakker`n på hodepine og migrene!
Bærta R Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Hei. Kraftig hodepine, høyere blodtrykk og ødem kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Du bør kontakte legen din.
Månefeen ♥ Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2009 Ja det kan være tegn, men har ikke proteiner og blodtrykket er ikke så høyt som hos de med forgiftning.. da hadde undertrykket vært godt over 90. Sier legen. Hodepinen har enda ikke gitt seg... gått 5 dager nå å er ganske utmattet av det! Burde vel ringe legen uansett, så kanskje jeg får skrevet ut noe smertestillende hvertfall..?
Miss Elizabeth Bennet Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har hatt mye av akkurat den samme hodepinen, og leste at det kunne ha noe med at man var for sliten å gjøre. Derfor forsøkte jeg meg med å legge meg til å hvile med en gang jeg fikk hodepine, og det virket etter en stund. Jeg fant ut at jeg ble verre om jeg satt mye ved PCen, og det ble også verre hvis jeg trengte søvn. Så jeg lot meg selv få masse søvn, når som helst på døgnet som jeg klarte å sove. Og nå er det mye skjeldnere jeg får denne hodepinen. Det hjalp også med frisk luft uten videre anstrengelse, men ren hvile ute. Håper det kanskje kan hjelpe noe..
Månefeen ♥ Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2009 Takk for svar Miss Elizabeth, men tror ikke du leste hele innlegget? "Hviler mye, drikker MYE vann og får en del frisk luft."
Miss Elizabeth Bennet Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Joda, leste det. Men jeg trodde også at jeg hvilte nok. Jeg gjorde visst ikke det.
AdrenaLine Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har slitt veldig med hodepine pga jernmangel. Kommer med en gang jeg stresser og verst er det dagen etter. Har vært bra i en måneds tid nå, men i dag kom hodepinen tilbake med full kraft. Et kort besøk på BIM med andre ord.
Lykkekløver Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 jeg hadde utrolig mye hodepine, sjekka jernverdiene mine som lå i grenseland for om jeg trengte å ta eller ikke. Begynte å ta jern for sikkerhets skyld og da ble hodepinene borte! Så for meg hjalp det.
Emblaa Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Skal prøve å gi deg noen råd, jeg har slitt med migrene og hodepine hele livet, og i svangerskapene mine er jeg mye verre, så har vært 100 % sykemeldt pga dette fra dag en. Når man er gravid, så blir muskulaturen slakkere, så du bør tenke gjennom om du kan ha låsninger i nakke eller skuldre som kan gi hodepine. Dersom du har problemer med bevegelighet eller er stiv og støl i nakken, så kom deg til en kiropraktor og få en vurdering. Husk også på at den store magen ofte gjør at rygg og nakke må "kompensere", og dette kan gi nakkeproblemer som igjen gir migrene. Det er ikke nødvendigvis slik at du vil kjenne en enkelt låsning i nakken, men den kan likevel gi intens hodepine. Dersom du er pollenallergiker, så kan bihulene på denne tida være så overarbeida at de kan bli betente og gi hodepine. Akuttråd for å lindre hodepine er mange, men disse funker ofte: * Varme- eller kuldeomslag på panna. De fleste føler at kulde er det som er smertelindrende, og at varme forverrer hodepina, men dette kan være individuelt. Det er mange måter å gjøre dette på, men den enkleste er å legge en kuldepakning (slike som kan brukes flere ganger fås på apotek eller hos bandagist). Husk å legge denne inni et kjøkkenhåndkle, slik at du ikke får frostskader. * Smør på tigerbalsam. HVIT tigerbalsam er utrolig effektivt, den kjøler ned i et par timer av gangen, og kan brukes ubegrensa når man er gravid. Når den slutter å funke, så kan du bare smøre på litt mer. Fås kjøpt på sportsbutikk eller velassorterte apotek. RØD tigerbalsam er varmende, dersom du er av de "sære" ;-) der det funker smertelindrende. For å finne ut om det er kulde eller varme som er smertelindrende for deg, så hent en pose grønnsaker eller noe annet i fryseren, ta en tynt håndkle rundt og se hva som skjer. Dersom det lindrer, så løper du til nærmeste sportsbutikk. :-) * Drikk masse vann, særlig dersom du drikker koffeinholdige drikker i tillegg, da disse er vanndrivende. Ha vannflasker over alt der du er. Unngå salt og halvfabrikata mat som ofte inneholder mye salt. * Ta en varm dusj eller et varmt bad for å løse opp i stiv muskulatur. * Få mannen din til å massere bort ødemer i beina ved å stryke lett oppover fra ankelen mot kneet. Når han først er i gang, så kan han jo gi litt avspennende massasje på nakken din også. * Sov nok, men ikke for mye. For mye søvn kan gjøre hodepine verre. *Det ligger et smertelindrende punkt mellom tommelen og pekefingeren. Sprik med fingrene på hånda og let etter ei grop ca en cm nedenfor mellomrommet mellom tommel og pekefinger. Det vil ofte være litt ømt der når du har vondt et sted. Masser dette punktet, eller trykk på det så lenge du klarer. Du kan også trykke det øyenbrynene starter, der de slutter, og midt under pupillen på beinet under øyet på begge sider. Selv går hodepina i ett den siste måneden før termin, slik var det sist og det er det også nå. Broren min er fysioterapeut og akupunktør, så får litt behandling. Går også til manuellterapeut to ganger i uka. Er storforbruker av hvit tigerbalsam, og bruker avspenningsteknikker/meditasjon for å roe ned. Dette gjør iallfall livet litt lettere å leve. Håper du blir bedre!
AdrenaLine Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Urgh... jeg testet det punktet mellom tommelfingeren og pekefingeren nå (har hørt om det tidligere og), men foreløpig har jeg kun blitt mer susete i hodet og kvalm :S Vanskeligere å fokusere med øya.
Månefeen ♥ Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2009 Tusen takk for svar:) Emblaa: Mange fine tips! Flere ting jeg ikke har tenkt over. Kuldeomslag på pannen er noe det går mye av om dagen! Skal gå til innkjøp av den hvite tigerbalsamen, hvor smører du den? Har vært hos kiropraktor å knekt opp nakken fire ganger nå siste tiden, heftige greier, men det hjelper. Har gått med låsninger der i mange år (etter et fall som gikk utover nakken). Nå klarer jeg endelig å bevege nakken igjen:) Det er nok det + graviditeten (belastning fra magen som du sier, som igjenn går utover rygg og nakke) som gjør hodepinen. Siste jeg skrev hadde jeg ikke tenkt over, men hodepinen startet faktisk når magen plutselig ble veldig tung å bære! Fikk litt AHA-opplevelse nå! Det punktet prøvde jeg for noen uker siden, men av andre hensikter, nemmelig å få igang modningen. Var øm der, masserte i ca 30 min på hver hånd. Fikk skikkelige rier, viste seg å være maserier som bare var vonde Men lurer på om jeg skal prøve det igjen nå, termin om 5dager så kanskje det hjelper både på det ene og det andre!?! Tigerbalsam neste!!
AdrenaLine Skrevet 13. mai 2009 #15 Skrevet 13. mai 2009 Ja, mente at massøren min hadde sagt at det området også trigget fødsel så hun har unngått det for å unngå spontanabort/tidlig fødsel... Har fortsatt to måneder igjen jeg så får unngå det punktet (Men nå hjalp det jo ikke likevel...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå