Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Har nå en ganske stor hund på 11 mnd. Vil gjerne av mange årsaker bytte til en mindre hund da vi har funnet ut at en så stor hund dessverre ikke passer oss noe særlig. Noen som vet hvordan man kan finne noen og bytte den med? Eller er det bedre og selge den og så kjøpe en ny av den rasen man vil ha? Håper på det er noen som har noen gode tips her.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Må vel finnes flere der ute som har valgt feil hunderase for seg og familien sin. Men hvor finner jeg dem?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Kan du ikke bare reklamere på han da? Fy faen sånne som deg burde ikke ha hund. Du vet at hunden har følelser og har knyttet seg til dere. Du virker veldig kald om du bare skal bytte han med en annen. Håper ingen selger eller bytter hund med deg. Er det mulig???Tror du tuller jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 En hund er ikke ett leketøy du bare kan bytte.Mitt råd er å omplassere den hunden du har nå til ett godt hjem som vil ta vare på hunden,og gi den kjærlighet..Å at du ikke skaffer deg hund igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Ærlig talt da. dette er en hund som virkelig trenger et nytt sted og bo. Hun skulle hatt det mye bedre i en familie uten små barn og med muligheter til egen hage hvor hun kan løpe fritt da hun har enormt mye energi. Av flere grunner så kan vi dessverre ikke lenger ha en så stor og krevende hund. En av grunnene er at vi har måttet flytte nylig, og derfor nå bor i en leilighet en etasje opp uten hundegård eller hage. Så derfor får hun ikke vært nok ute dessverre. Går flere turer med henne hver dag, men hun er som sagt av en krevende rase som trenger så mye mer. Så det er jo for hennes eget beste at vi heller vil bytte henne bort til en hund som ikke krever like stort, og som det holder og gå turer med og som ikke har så sinnsykt mye energi som denne rasen har.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Nå får du da gi deg. Det er stor forskjell på ulike raser, dette er en rase som krever masse og har masse energi, noe som gikk helt fint, helt til vi plutselig måtte flytte og ikke kan gi den det samme som før. Det er noe som kan skje hvem som helst.
Gjest eelis+spire Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Jeg vil heller foreslå at dere selger hunden, og ikke finner dere ny hund. Det virker på meg som at dere ikke er klare for å ha hund, når dere etter så lang tid skjønner at den rasen dere har valgt er for stor for dere. Sånne ting finner man ut av LENGE før man skaffer seg den aktuelle rasen, eller en hund i det hele tatt. Det er noe "feil" med alle hunderaser, så poenget er å finne en rase som passer dere, med feil og det hele, før dere kjøper en hund. Hvis dere ikke klarer å ha en hund fordi den er "for stor", bør dere ikke ha hund, da hunder alltid er "for bråkete", "for livlige", "for tidkrevende" eller "for dyre", alt etter hvilken rase dere velger. Jeg kjenner jeg blir kraftig provosert.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 Skulle du ha tenkt på før du skaffet deg den rasen!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Trodde du at valpen skulle være valp for alltid? Tror ikke du er så smart HI. Alle hunder krever mye, det finnes ingen raser som man bare plasserer på peishylla til pynt... IDIOT!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Syns kanskje dere burde ha tenkt på dette før dere skaffet dere hunden i utgangspunktet, for dere visste vel da at dette var en krevende rase. Og det er faktisk et levende vesen dere har valgt å ta til dere, og da har dere ansvar for at den får det bra. Men når det er sagt, syns jeg det er bra at du innrømmer at dere ikke klarer å gi hunden det den trenger. Jeg foreslår at du forsøker å omplassere hunden. Overtok selv en omplasseringshund da han var litt over et år, og det har gått helt fint! Men som andre har nevnt lenger opp her, så er det ikke sikkert dere bør skaffe dere ny hund, i alle flal ikke med en gang. Tenk i alle fall godt gjennom det før dere evt. skaffer ny. Hunder er ikke bruk og kast! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Hvis dere følger med litt så ser dere jeg har forklart at det er forandringer i livet vårt som gjør at vi ikke lenger klarer og gi henne allt hun trenger. Har gått helt topp frem til nå.
Miss Honey Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 hvorfor skriver du ikke HVILKEN rase det er? tror ikke det er noe seriøst innlegg.. men hvis du ikke tuller kan jeg ikke forstå at du vil bytte den ut? hvis den er 11 mnd har du hatt den i ca 9 mnd. og så har du ikke blitt glad i den?? du bør selge hunden, og IKKE skaffe deg ny hund. ALLE hunder er krevende!!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 Hadde jeg vært deg hadde jeg satt en annonse på finn.no Hadde skrevet: omplasseres pga..... osv. Du kan ikke ha en hund når du tenker sånn. Da er det bedre at den kommer til en familie som vil ha den.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #15 Skrevet 6. mai 2009 Ja vi tenkte godt gjenom det før vi skaffet hunden og det fungerte topp frem til vi plutselig måtte flytte og det skjedde endel forandringer i livet vårt som jeg ikke vil gå helt inn på her. Etter dette (som vi aldeles ikke kunne forutsi) så har vi merket at vi ikke lenger klarer og yte så mye som denne rasen trenger. Er som sagt ute og går en del turer, men hun har fortsatt allt for mye energi til overs og trenger mye mer, noe mange andre raser ikke hadde gjort med såpass turgåing som vi likevel gjør.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 Men,du sier jo selv at du går masse turer med den.Alle hunder kan bo i en leilighet uten hage så lenge den får masse mortion. Å stå ute i hagen eller hunde gård gir ikke hunden no stimuli uansett.. Så jeg tror nok at hunden har fått "feil" oppdragelese.For alle store hunder kan bli krevende om de ikke har en sjef som er konsekvent. Så for min del så høres det ikke ut som dere er egent som hunde eiere. Så min anbefaling som flere over her sier,gi bort hunden og ikke skaff ny. Ring FOD gården,der kan du levere hunden.De sørger for at hunden får en trygg familie å bo hos.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 Nå får du vel gi deg. Mange hunder som krever mer en andre. Det trenger da ikke bety at oppdragelsen er feil. Noen hunder har mer energi en andre rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Hei du. Nå kan jeg som instruktør prøve å svare deg litt mer saklig enn de andre her. For det første, det er stor forskjell på raser og det er ikke alle raser som trenger hage for å ha det bra i livet sitt. Det er individforskjell i alle raser dvs at man kan få en aktiv hund selv om rasen skulle tilsi at de ikke er det. Kan jeg selv skrive under på som valgte en meget bedagelig rase og fikk en skikkelig mandagsutgave Jeg kan garantere deg at du ikke vil finne noen som vil bytte hund med deg. Du bør nok prøve å få omplassere/solgt den hunden du har så vurdere hva du vil gjøre etter det. Men jeg må advare deg, en stor hund i 11 mnd alderen er midt i puperteten så det ringer en bjelle hos mange som tror dette er blitt en problemhund. Prøv å annonsere eller få hjelp hos noen som driver med omplassering. Lykke til hvertfall, jeg for min del synes det er mye bedre med folk som ser sine begrensninger enn de som ikke gjør det og nesten vanskjøtter sine dyr
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Ring FOD gården!!! http://www.fod.no/viewPage.php?page=0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #21 Skrevet 6. mai 2009 Hunder blir generelt frustrerte selv om de blir helt utpumpet fysisk, om den ikke får mental stimuli. Dyrebutikkene har masse flotte leker til den type stimuli, og hundene blir slitne, OG tilfredse!!! Dette er IKKE plasskrevende. Det er bare tull at det ikke går ann å ha stor hund i leilighet. Du skriver jo selv, HI, at du gir den daglig mosjon. Du er nødt til ¨å trene hjernen også. Det er så utrolig mange som skal omplassere hunden sin ved 8-18 mndr for atte derfor atte...... Det er da hunden er vaskeligst og kan sammelikne en tverr tenåring. Det var ikke det de så når de skaffet seg den lille bylten.Det skulle vært et sertifikat en var nødt til å avlegge for å kunne ha dyr. Det er så mange som bare simpelthen forelsker seg, og på impuls skaffer seg et nytt familiemedlem. Så, jeg er enige med mange her HI, dere bør ikke under noen omstendighet skaffe dere en ny hund!!! Sånn generelt, er det faktisk ikke hunden, men EIER som skal dresseres. Hvordan i all verden skal en hund forstå et menneske om ikke mennesket først setter seg inn i mulighetene å kommunisere med hunden??? Hunden vil iherdig prøve til enhver tid å forstå, for den vil ikke noe annet enn å blidgjøre sin eier....
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #22 Skrevet 6. mai 2009 Sånne ting tenker man igjennom FØR man går til anskaffelse av et dyr. Jeg har en meget stor hund, leileihet på 50 kvm, 1 unge som løper rundt her, ikke noe problem, bare følger med, det går kjempe fint. En hund eller et dyr er ikke noe man bytter ut når de blit store, de blir ødelagt av det og kan bli problem dyr. De binder seg til menneskene rundt seg. Du gir ikke bort ungen din når h*n blir umulig. Idiotisk!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #23 Skrevet 6. mai 2009 Helt enig med anonym 2156. Mye bedre at du innser at du ikke kan ha bikkja enn at du skal på død og liv beholde den fordi alle andre syns du skal. Bikkjer er levende vesener som har følelser. Og hvis en hund ikke har det bra kan du fort se det på hunden. Vet om en hund som ikke fikk det den trengte av mosjon, stimulering og oppmerksomheten den trengte, og han ble helt tullerusk i hodet, begynte å røyte som bare det og var redd alt. Syns du skal omplassere han/hun. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #24 Skrevet 6. mai 2009 Hadde du sagt noe om hva slags rase det er kunne du jo fått napp her inne til og med. Jeg ble interessert, men vil vite hva det er snakk om slags hund.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 7. mai 2009 #25 Skrevet 7. mai 2009 Er nok ingen som vil bytte, men du kan omplassere hunden. Tåpelig grunnlag uansett, jeg har en schæfer som krever sin mosjon og stimuli. Vi bor i en leilighet på 64kvm - men hunden får og har alt hun trenger. Mat, mosjon, kjærlighet, stimuli, trening er det hundene trenger. Det din hund ikke trenger er deg og din familie - når dere ikke klarer å ta vare på hunden pga dette. Du skriver at det er flere ting du ikke vil gå inn på. Vel: er det helsesituasjon.. Da ville jeg frarådet deg å fått en ny hund - da alle hunder krever mosjon og det som er. Er det samlivsbrudd: Da ville jeg heller ikke fått noen ny hund enda - heller vente til ting ordner seg. Er det økonomi: Da ville jeg også ventet til en mer stabil økonomi. Hunder krever både mat, godbiter ++ Uansett rase og alder. Hvilken rase er det? Golden retriever, border collie, doberman, schæfer?? Dessuten: Ingen hunder _trenger_ en utegård i hagen for å stå der og bjeffe. Hunder trenger å være med flokken sin der det skjer, og ikke bindt fast ute. Og småhunder som pudler og lign er ikke de beste de heller. Det fins alltid negative ting med en rase. Min rase er kjent for uling, piping og bjeffing - og det visste jeg om. Jeg gir da ikke fra meg hunden for det. Jeg må finne årsakene til hvorfor ting er slik og SELV finne treningsmetoder for at jeg får den hunden jeg vil ha. Og i tillegg ta med det negative, uten å gi opp. Man gir da ikke barna sine, hvorfor skal man gi opp dyrene sine..? Jeg blir oppgitt! Det er FULLT av hunder, katter, kaniner og fugler som skal gis bort på Finn.no. De fleste av dyrene blir gitt bort pga inkompetente eiere som ikke ser sin begrensing. Og ofte kjøper folk kaniner og katter pga barna. Og senere finner ut at det ikke går allikevel. Er ikke mange månedene siden jeg så to kaniner som skulle gis bort fordi barna i familien ikke var store nok til å ha dyrene (det sto slikt i annonsen...)... De som gjør det er ikke dyreeiere verdt å kalle seg. Håper hunden din kommer til eiere som vil ha hunden for den H*N er. Jeg skjønner at ting kan være vanskelig. Det jeg ikke skjønner er behovet med å gi opp, for så å erstatte og tro det blir bedre.. Gresset er ikke grønnere på den andre siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå