Gå til innhold

Hva bruker man vognpose til? Og noen andre teite spørsmål :) Håper på svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og klarer ikke å holde styr på alt som trengs. Hva bruker man en vognpose til, og bør man ha en? I såfall, i fra når? Og er voksipose det samme, eller er det noe annet? Og hvor nødvendig er stelleveske, og hva bør man ha i den? Og brystpumpe, når bør man kjøpe det? Er det noe av dette som jeg bør kjøpe før tulla blir født, eller kan jeg vente med noe?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger til enda et spørsmål; Hvor mange tåteflasker bør jeg ha fra starten av? Holder det med en? :)

HI

Skrevet

Hei!!

Litt usikker på vognpose...men jeg har brukt voksipose til mine, og nå bruker jeg dyne i vogna, kan bare løfte den av hvis tulla blir varm! Når har du termin??

Jeg brukte ikke stelleveske til mon første, men hadde en stor veske med på tur, hadde bleier, våtservietter,ekstra smokk og stellematte der..

Jeg ville ha kjøpt inn en brystpumpe før du føder,veldig greit å ha når man kommer hjem fra barsel..

Skrevet

tusen takk for svar :)

jeg har termin 8. juni, så det kan jo bli litt varmt? jeg har dyne til vognen, og da er det vel ikke bruk for voksipose? stemmer det?

Skrevet

Det spørs hvor du bor, hvordan klimaet er der. Jeg ville ventet med å kjøpe voksipose til høsten, da kan du kjøpe en med sommerpose. Så lenge du har baby holder det med dyne, vil jeg tro, du kan evt tulle barnet inn i et tynt og mykt ullteppe under dynen og ha vindtrekket til vogna over, det holder lenge, iallfall om du har skinnfell i bunnen av vognen. Er det særlig kaldt kan du legge sittepute i bunnen av vognen, den isolerer.

Skrevet

Vognpose er sånn pose du har i vognen. Heh, dårlig forklaring kanskje, men.. Voksi er et eksempel på en vognpose. De finnes i tynnere utgaver også, jeg har en sommerpose i tillegg til voksien.

Vi kjøpte stellebag, og her har det vært helt nødvendig. Men en stor veske gjør jo samme nytten. I den har jeg hatt bleier og våtservietter, kluter, smikker (evt mat når den tid kommer), samt minst to klesskift. Vi hadde en gulper. Plastpose til brukte bleier kan også være lurt. Etterhvert gjerne en steril flaske med kokt, nedkjølt vann.

Brystpumpe var kjempenødvendig for meg, men man vet jo aldri hvor aktuelt det blir.

Jeg husker hvordan det var å ha alle disse spørsmålene :)

Det er bra du spør, sånt blir man forhåpentligvis klokere av!

Skrevet

Stelleveske er kjekt å ha, men du trenger ikke kjøpe det som heter stelleveske, er oppskrytt, spør du meg. Bruk heller en romslig veske som du også kan bruke når barnet er så stort at du ikke trenger skift med.

Jeg ville ikke kjøpt pumpe før jeg visste at det var nødvendig, men ville undersøkt hva som finnes på markedet, hva folk er fornøyd og misfornøyd med slik at hvis du trenger pumpe så vet du hva du trenger. Er ikke alle som bruker pumpe.

Når babyen kommer bør du ha klart en del bodyer, gensere, myke bukser og sokker, gjerne i ubehandlet ull, kan være lurt å ha strømpebukser for da detter ikke sokkene av (det er veldig irriterende). Du bør ha en pakke smokker og noen gulpekluter, antakelig får du ikke brukt for de før ungen er ca 3 måneder. Ha en pakke bleier stående. Til deg selv bør du ha noen t-skjorter eller utslitte gensere som tåler kokvask, det blir fort en del ekstra vask med baby i hus, dumt å bruke finere klær da. Ha også en del små håndklær og myke kluter, unngå våtservietter så langt du kan.

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen :)

ja, har en del spm. er så redd for å plutselig sitte der med baby og mangle alt mulig :) regner med det meste kommer etterhvert, men vil gjerne være forberedt også.

Skrevet

Dette var en fin tråd for førstegangsfødende med mange gode svar.

Kommer til å passe på den og dytte litt innimellom:-)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ha brystpumpe klar når du kommer fra sykehuset. Når melkeproduksjonen ført kommer i gang produserer man gjerne alt for mye melk (til den blir tilpasset barnets behov) det kan da være veldig greit å ha muligheten til å pumpe ut litt overskudd så du slipper å få brystspreng (brystspreng er både ubehagelig og fører veldig lett til brystbetennelse)

Vognpose er det du legger i barnet i i vogna så det ikke skal fryse. En voksipose er et merke av slike poser, og brukes når det er kaldt. Personlig syns jeg ikke noe om voksiposen, og buker lambeskinnspose- dette er en smakssak.

Om sommeren har du nok ikke bruk for en tjukk varm vognpose. Det blir muligens også alt for varmt med dyne (kommer an på hvor du bor) Jeg har en helt tynn pose som jeg bruker når det er varmt.

Men uansett kan du like gjerne kjøpe en voksipose (eller annen varm pose) fordi du vil få bruk for den til høsten. Jeg bruker fortsatt vognpose til min to åring.

Du trenger ikke stelleveske i form av en veske til 800kr. som butikken kaller stelleveske. For det er i realiteten bare en helt ordinær veske. Men en veske til å ha stelleutsyr i kommer du nok til å trenge. Min inneholder bleier, våtservietter, skift, en brødposerull (til skitne bleier) kluter, et håndkle eller teppe (til å ha under babyen når jeg skifter). Pleier også å ha sink salve liggende i tilfelle hun blir sår, puppesalve i tilfelle jeg blir sår. Febermåler og paracet (i tilfelle hun skulle bli skikkelig dårlig og vi er langt hjemmefra)

Skrevet

Igjen, takk for svar :)

Blir glad for å se at noen gidder å ta seg tid til å svare på spørsmål! Masse bra svar her og :)

HI

Skrevet

Jeg fikk barn på vinteren. Jeg trengte aldri en pose. Jeg synes posehysteriet er litt voldsomt. Dyne funket bedre, det var lettere å justere temperaturen. Jeg synes det er helt merkelig at noen triller unger på kjøpesentre helt innpakket i poser.

Skrevet

Men det er jo det som er så genialt med voksi. Den kan åpnes helt opp inne i butikken feks.

Skrevet

Så hvorfor gjør ikke disse brødhuene av noen mødre det? Man trenger ikke en pose. Man må gjerne ha en eller femten hvis man vil, men man trenger det ikke.

Skrevet

Jeg stresset ikke med brystpumpe, det er ingen "must-have" vesla er over 3 mnd og jeg har brukt den tre gangerm, og gjør bare brystvortene enda mer såre.

Skrevet

Signerer anonym litt over her som sier at man ikke trenger vognpose. Vi hadde lammeskinnspose, men det ble ofte alt for varmt for minien, og synes det var vanskelig å vite om han var for kald/varm. Løsningen ble lammeskinn i bunn av vogna, og ullteppe, dyne + et teppe over for å "feste" dyna litt hvis du skjønner. Nå er babyen her 7mnd, og når vi er ute har han på strømpebukse, body, bukse, jakke, lue, ullsokker - over han har vi en dyne bare. Han er GOD og varm når han taes opp. Når jeg ser mødre som ennå bruker lammeskinnsposen/voksiposen synes jeg synd på deres små. Selvfølgelig skal ikke babyer fryse, men hvorfor fadern skal alle la dem koke seg halvt i hjel.

• 10 år senere...
Skrevet

10 år senere og denne posten hjelper meg som førstegangsmor. :)

Skrevet
20 timer siden, Karoline Holen skrev:

10 år senere og denne posten hjelper meg som førstegangsmor. :)

det er jo bra:D

Anonymkode: b5f0a...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...