Gå til innhold

Om et tre faller i skogen, og ingen er i nærheten.. Lager det lyd da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såkart. Med lyd menes; hurtige endringer av luftens statiske trykk. Disse endringene oppfører seg som bølger og er en energitransport gjennom luften. Lyd kan registreres av hørselen.

Det vil si at lyd ikke er definert av hvem som hører den eller ikke. Det er som å si musikk ikke finnes så lenge du ikke har hørt det.

Mennesker ser for stort på seg selv...

Skrevet

Om du skriver på DIB og systemet henger seg før du får lagret, har du da sittet og skrevet?

Jeg vil si ja. Mennesket eksisterer og handler, selv om ikke serveren får med seg alt som skrives.

Skrevet

Nei, det lager ingen lyd dersom ingen hører det. Det lages vibrasjoner i luften. Vi opplever dette som lyd, men hadde vi hatt andre sanser ville vi ha opplevd det som noe annet, en farge fex.

Hadde treet stått på en fremmed planet, uten kreaturer med høresans, ville heller ingen lyd ha funnet sted.

Men sjangsen for at en rev, en elg, en hare el.l er i skogen og hører det er jo tilstede, de har neste helt likt sansesystem som oss. Isåfall lager det lyd.

Hilsen master i filosofi

Skrevet

Til anonym 1.45: Ja, mennesket ser for stort på seg selv: blant annet idet man tror lyden av et knekkende tre eksisterer også uten at noen hører det. Å tenke seg verden uten mennesket krever at man tenker vekk vår persepsjon av verden.

Skrevet

Må lyd defineres ut i fra om noen hører den og oppfatter det som lyd da?

Hendelsen skjer jo, luften settes i svingninger uansett. Bare fordi ingen er der til å oppfatte at det skjer vil ikke si at det ikke skjer.

Det er jo ikke akkurat vitenskapelig å sitere wikipedia, men jeg kom ikke på en god formulering selv...

"Med lyd menes i allmennhet hurtige endringer av luftens statiske trykk. Disse endringene oppfører seg som bølger og er en energitransport gjennom luften. Lyd kan registreres av hørselen."

Så jeg mener at ja, det lager lyd! :-)

Skrevet

Men les hva du selv skriver da: "Med lyd menes i allmennhet hurtige endringer av luftens statiske trykk. Disse endringene oppfører seg som bølger og er en energitransport gjennom luften. Lyd kan registreres av hørselen."

1. endringer i luftens statiske trykk finner sted.

2. bølger i luften

3. lyden KAN registreres av hørselen. En flue hører ikke, om en flue er i nærheten ville den erfare dette fenomenet mer som trykk, ikke lyd.

Er det ikke er øre i nærheten som registrerer dette som lyd, så ER det heller ingen lyd der.

Skrevet

Så lenge det ER en lyd der, som KAN registreres av et hørende øre, så lager vel det forbaskede treet lyd når det faller..

Skrevet

Alle som mener treet lager lyd også når et vesen med ører ikke er der slekter på et dypt religiøst verdensbilde, der man tror verden er skapt i menneskets bilde og dannet tilpasset vår persepsjon.

Man kan synes at eksempelet er lite og putlete, men det er meget avslørende hva man svarer.

Verden eksisterte svært lenge uten mennesker, og verden kommer til å fortsette å eksistere når mennesket ikke lenger finnes. Verden er ikke laget for vår skyld.

Lyd er en av vår kropps måter å tolke verden på.

For å ta debatten et annet men lignende sted:

Laget Big Bang lyd?

Jeg svarer nei.

Skrevet

Det er da ikke bare mennesker som kan høre? Vi har vel egentlig en veldig dårlig hørsel, sammenlignet med mange andre dyr. Og nei, jeg tror ikke på at jorden ble skapt av en gud.

Skrevet

Enig, og spørsmålet er altså om lyd finnes når ingen ører er der. Være seg rev, hare eller menneske. Mennesker har jo nesten identisk persepsjon med resten av jordens dyr.

Spørsmålet står ved lag: Laget big bang lyd?

Skrevet

sett på en båndopptager og sjekk da vel. ingen folk i nærheten av treet, og vi finner ut om det ble lyd.

Skrevet

Og tobarnsmoren tilslutter seg de religiøse...

Når en båndopptager er der, er det jo det samme som om et øre er der.

Alle er enige om at der er lyd når det er et øre der.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Lyden er der ikke før i det øyeblikk det oppfattes av et menneske eller dyr som oppfatter disse vibrasjonene som lyd. Det er jo vanskelig for oss å forestille oss det, fordi vi da også gjerne forestiller oss selv i denne situasjonen (og vi ville oppfattet det som lyd). Men si at du hadde vært en alien som ikke hadde likt sanseapparat som oss (eller en form for insekt for den saks skyld) - du ville gjerne oppfattet dette som vibrasjoner, som en farge eller sanset det på en annen måte - eller ikke sanset det i det hele tatt.

Sanseskapende hendelser er avhengige av sanseopplevende vesener for å kunne realiseres. Et tre som faller er ikke mer enn et tre som faller og skaper vibrasjoner i luften dersom det ikke finnes noen vesener som kan oversette disse vibrasjonene til en lydopplevelse, slik jeg ser det.

Skrevet

Godt sagt sauen! Kunne ikke vært mer enig.

Hilsen tilbakevendende debatant.

Skrevet

Forøvrig godt eksempel med Big Bang. Ingen oppfattere, ingen lyd.

Det er egentlig ganske fantastisk hvordan småting i hverdagen er avhengige av observatører, motsetninger og kontraster for å kunne realiseres. Man kan ikke kjenne godt om man ikke kjenner vondt. Man kan ikke lage lyd om ingen hører. Eksisterer man i det hele tatt hvis ingen andre opplever og bekrefter ens eksistens? Og hvis ja, hvordan i all verden skal man vite at ens oppfattelse av egen eksistens faktisk er reell?

Skrevet

Utrolig artig lesning..!

Viktig/deilig å tenke litt utenfor boksen, filosofere litt, og tenke på andre ting enn middag og handleliste;)

HI

Skrevet

Hehe, jeg filosoferer hele dagen jeg. Skulle vært evig student og bare studert filosofi, men her slenger vi oss på fornuftbølgen istedenfor...=P

Skrevet

Det er da vel lyder i skogen døgnet rundt. Kvitringer av fugler er lyder det også. Lyder er overalt, hele tiden. Jeg driter i om lyden må defineres/oppfattes av et menneskeøre eller ikke for å oppfattes som "lyd".

Skrevet

Det er det jeg mener, en lyd KAN men MÅ ikke høres (kunne ønske jeg kunne skrive i kursiv, er ikke meningen å "rope"...)

Skrevet

Jeg vrir litt på det.. Vi kan jo ikke høre at en hval "synger" uten spesielle mikrofoner.. Men den synger da vitterlig for det..

Lydbølger lages uansett om noen registrerer dem eller ikke.

Skrevet

Og stjerner som sendte ut lys for millioner av år siden? Stjerner som er så fjerne fra alt liv at lyset ikke kan fanges opp av noe øye (hverken menneske- reve- eller ugleøyne).

Nå finnes det teleskoper som likevel fanger opp dette lyset, og lar noen interesserte se det.

Sendte disse stjernene ut lys for millioner av år siden, selv om ingen kunne se det? Eller ble det plutselig slik NÅ (på 1900-tallet) at disse stjernene sendte ut lys for millioner av år siden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...