Gå til innhold

Brev med ønsker til føden??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har skrevet et sånt brev og gått gjennom det med jordmoren min som kom med et par gode tips.

Jeg er førstegangs, så jeg vet jo ikke hva jeg går til og dermed ikke helt hva jeg ønsker, men jeg skrev noe om følgende:

- at jeg er engstelig for epidural og ks

- at jeg ønsker å føde så naturlig som mulig (altså så lite smertestillende som jeg klarer)

- at jeg trenger direkte tilbakemeldinger og informasjon, uklart gjør meg stressa og sint

Tenkte at de på føden aldri har møtt meg, så det kan være greit for dem å vite hva slags "type" jeg er, kanskje det kan øke sjansen for at vi får god kommunikasjon med jordmor.

Jeg leverte et slikt brev og opplevde at jordmor under fødselen min tok det veldig seriøst. Hun leste brevet da hun tok meg imot og hørte på mine ønsker. Jeg trodde i første omgang at kanskje brevet bare skulle ligge i en skuff eller noe, men fikk en positiv overraskelse da de tok brevet alvorlig. Det er bare å skrive det du føler er riktig for deg og viktig for dem å vite.

Flott å høre,er førstegangs jeg og så er ganske usikker på en del ting.. Vil helst holde ut så lenge som mulig uten smertelindring, og er veldig redd for i rivne.. Vil derfor ha lindring med varme kluter.. Tror jeg skriver ett sånt brev til neste jordmor time så kan du guide meg litt mer:D

HER ER MITT ØNSKEBREV. JORDMORA FIKK DEN NÅR JEG BLE LAGT INN OG REAGERTE SVÆRT POSITIVT.

Kjære jordmor…

Dette er min første fødsel. Jeg ønsker at dette skal bli en god opplevelse for meg, for mannen min og babyen vår. En kan umulig planlegge alt, jeg stiller derfor med åpent sinn og er innstilt på å ta det litt som det kommer.

Det er allikevel et par ting som jeg har tenkt gjennom og som betyr mye for meg.

Jeg skal gjennom en setefødsel og er klar over at risikoen for komplikasjoner er noe større. Jeg har forstått at noe av det viktigste ved vellykket setefødsel er at man har gode og effektive rier.

Epidural blir som regel anbefalt når barn fødes i sete, men det er også godt kjent at denne kan og ofte vil svekke riene. Dette er jeg redd for og ønsker derfor unngå epidural så sant jeg har god fremgang i fødselen.

Dessuten betyr epidural mye mer overvåkning, intravenøst og ledninger å ta hensyn til, noe som mer eller mindre vil lenke meg til sengen. Dette blir nokså vanskelig for meg, da jeg sliter meg kraftig bekkenløsning og stivner svært fort dersom jeg ikke får lov å bevege meg rundt. Ryggleie er spesielt smertefullt for meg, noe som blir en utfordring under utdrivelsesfasen.

Jeg er også klar over at mange setefødsler ender opp i keisersnitt av forskjellig hastegrad. Dersom dette er tilfelle og man har litt tid slik at man rekker å legge en spinal og jeg er våken under operasjonen har jeg et veldig sterkt ønske om å ha babyen hos meg under sying og på oppvåkningen. Da får vi mulighet til tidlig kontakt og god ammestart. Jeg hadde blitt svært takknemlig om dette lot seg gjøre.

Spent, småengstelig men svært glad er jeg klar til å ønske riene velkommen og ønsker oss alle riktig lykke til. 

LIENE

Jeg skrev et fødebrev i stikkordsform til jordmor da jeg skulle føde. Skrev hvordan jeg reagerer på smerte, hva jeg ønsket at hun skulle gjøre for å oppmuntre meg, holdning til smertelindring osv.

Jordmor hadde det med inn på fødestuen og brukte det. Hun var helt perfekt for meg, og det er nok mye pga brevet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...