Gå til innhold

1 års prosjekt kontrakt i utlandet - trenger hjelp


Linda_T *nov-09* *des-10*

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat flyttet til utlandet hvor jeg skal jobbe i 1 år på kontrakt. Tidligere har jeg jobbet fast 1 år, men før dette (pga blodpropp) har jeg ikke jobbet men studert noen år.

Hvordan er det med rettigheter da? Har jeg rettigheter på mnd penger når jeg går ut i perm?

Er helt grønn på dette området dessverre.

Hvem burde jeg snakke med om dette først? Legen min? NAV? eller sjefen?

 

Tusen takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, jeg skulle vel skrevet det på med en gang :)

 

Ja, jeg er gravid. Jeg fant ut av det i forrige uke, så eksakt hvor langt vet jeg ikke, bare at det fortsatt er tidlig :)

 

Ja, jeg bataler skatt til Norge.

 

Noe mer jeg kanskje burde opplyse om? *flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det holder:o)

 

Så lenge du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon og har betalt skatt til norge har du rett på foreldrepenger. Det du tjener nå blir da grunnlag for hvor mye du vil få i foreldrepenger. Om du har fast lønn ser de på siste mnd lønn før du går ut i permisjon. Om den varierer mye ser de på de 3/6/9 siste mnd.

 

Lykke til med baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Om du jobber under 12 mnd i utlandet for norsk arbeidsgiver og skatter til Norge, så vil du få medlemsskap i folketrygden for perioden. Dette må det søkes om til NAV utland, og det gjør du og arbeidsgiver i fellesskap - dette har dere sikkert gjort om du jobber på kontrakt. Du bør også ta kontakt med NAV slik at du får den oppfølgingen du trenger i forhold til legesjekker, ultralyd osv. Det enkleste er ofte å få arbeidsgiveren din til å forsikre deg, for eksempel gjennom europeiske - som har en veldig greit forsikring for utestasjonerte - den koster vel ca. 5 000,- og da kontakter du bare dem og får refundert dine utlegg - så tar de dette direkte mot NAV.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...