Gå til innhold

Hva med alle oss med barn født etter 1.sept.?


enita

Anbefalte innlegg

Så klart ikke :o) Det er ingen familiebarnehager i nærheten, den som var borti gata blir avviklet nå til høsten. Hadde jeg funne en jeg var fornøyd som var like nær hadde jeg nok hatt småen der så lenge jeg fikk lov :) Må jo være best for barnet å ikke bli flyttet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer, godt poeng :)

Men det er vel kanskje fremdeles noen av de eldre barna som står på venteliste til den enkelte barnehage, pga de ikke fikk 1 el 2 valget sitt, da går vel de foran min uansett... Eller hvor lenge kan man egentlig stå på denne ventelista om man takker ja til en annen barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, eldre barn kan nok stå på venteliste for overflytting til akkurat denne bhg hele året.

 

Men om det er noen trøst, så husk at heller ikke barn født før 1.sept 2008 har noen garanti om å komme inn i DENNE barnehagen nå til høsten. Garantien gjelder bare at de er sikret å få en eller annen plass i kommunen i august09. I Oslo kan dette bety at august08 barn f.eks. på Frogner (i vest) risikerer å få en plass 10 km fra sentrum utover i groruddalen mot nord-øst. Det gir lang reisetid i rush-tiden.

 

Og neste august (altså 2010) får du i hvert fall plass i den barnehagen du ønsker (i samme bygda) foran alle 2009 barn dersom man bruker ansiennitet etter alder. For Oslo var det tidligere masse "nye" ettåringer som kom rett inn mens toåringer som ikke hadde fått plass året før, heller ikke fikk det ved andre forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg forstår frustruasjonen din, enita. Jeg har selv en septembergutt. Hadde jeg visst om reglene, hadde jeg nok sørget for å bli gravid en mnd tidligere. Men reglene er reglene, og det er lite vi kan gjøre med de nå. Etter min mening burde ALLE 2008-barna fått en plass, dersom foreldrene var villige til å betale fra august selv om plassen ikke ble tatt i bruk før fra f.eks november. Eller så burde de hatt to opptak i året, et i januar også.

 

Vi håper å få en plass i familiebhg til vår gutt. De har litt reduserte åpningstider, mer stengt i ferier osv. Men det er en bra bhg. Vi har mellomste på tre år der nå.

 

Ellers kan du prøve å få dagmamma. Nå som det begynner å bli "full" bgh.dekning burde det jo bli ledig en del dagmammaer. Sjekk evnt på www.registrertdagmamma.no

 

September-mamma 08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening burde ALLE 2008-barna fått en plass, dersom foreldrene var villige til å betale fra august selv om plassen ikke ble tatt i bruk før fra f.eks november.

 

Men da mener jeg "betale de ca 15.000 pr måned en småbarnsplass VIRKELIG koster", ikke bare en egenandel på 2330. Jeg synes nemlig det er fint at det offentlige subsidierer folk som har barn i barnehage.

 

Med noe sånt som 13.000 pr måned pr småbarn i kommunal bhg.

Men jeg synes IKKE det er riktig å subsidiere folk som IKKE har barn i bhg enda. Offentlige midler bør IKKE brukes på å lønne assistenter som går der fra august til f.eks. november og har bare to barn pr ansatt fordi de venter på en tredje fra f.eks. november.

 

Det burde IKKE bli ledig en del dagmammaer. Rett og slett fordi barnehageprisene er så ekstremt subsidiert at folk ikke lenger synes de kan betale en dagmamma såpass at hun oppnår en anstendig lønn med f.eks. tre småbarn pr. voksen. Hvite dagmammer er tross alt folk som kan ha behov for lønn på nivå med andre mennesker i Norge. Og som derfor ikke kan fortsette i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg blant dem som har barn født mellom september og desember 2008 (barnet mitt er eldre og har barnehageplass), men jeg synes i utgangspunktet regelen er fin jeg.

 

På steder med dårligere dekning (f.eks. Oslo der jeg bor), mener jeg det har vært galt at de som ikke får plass det ene året, ikke stiller før nye søkere til neste års opptak. Et konkret eksempel: Får du ikke plass det året barnet ditt fyller ett, står du ikke foran neste års ettåringer i køen året etter, når ditt barn er to år, og du risikerer avslag igjen, mens naboens ettåring får plass. Og ingen kan si når du får plass; det er lite forutsigbarhet i systemet, blant annet fordi mye ble avgjort ved loddtrekning (igjen; naboen søkte i går og vant loddtrekningen om neste ledige plass, du søkte for et år siden og tapte igjen).

 

Så prøvde de ansennitetssystemet her i Oslo, men så lenge ansenniteten bare gjaldt innenfor hvert årskull var barnehagetildelingen fortsatt like urettferdig.

 

Med den nye regelen vet man at ved avslag første år, vil man få plass neste år (dersom regelen fungerer som den skal da...). Jeg planlegger etter hvert flere barn, og jeg synes det er "greit" om de ikke får plass når de er under ett, så lenge de får plass når de nærmer seg to. Du vet at du kommer inn i systemet innen barnet ditt er to år. Slik har det ikke vært fram til nå - og enkelte har faktisk gått år etter år uten å få plass - det må være frustrerende!

 

Når det er sagt; jeg ser at det er litt bittert for høstforeldre... men tross alt får vi jo være glad for regelen. Lykke til med å få barnehageplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt sagt, Anonym 23:05

 

Så får vi håpe at de som må vente opptil 10 måneder på bhg plass (etter ettårsdagen) kan få økonomisk støtte til å betale dagmamma hvis de vil ut i arbeid eller studier.

 

August-foreldre skal få mellom 10.000 og 13.000 i støtte fra ettårsdagen (avhengig av type barnehage) selv om de IKKE er hjemme selv. Men høst-foreldre som IKKE er hjemme selv, og heller ikke vil bryte loven ved å betale svart? De burde jo få dagmamma-støtte på f.eks. 6.500 for å kunne betale hvitt 9.000.

 

Med tre dagbarn mellom 12 og 18 mnd synes i hvert fall jeg at en dagmamma burde få tjene 3*8.000 plus en tusenlapp i mnd pr barn til utgifter. En lønn på opptil 24.000 ti måneder i året (hun får jo i hvert fall ikke dagbarn i juli og august) gir en årslønn på opptill 240.000. Antakelig nærmere 200.000, for hun kan ikke regne med å ha fullt belegg allerede i september.

 

Ikke for mye for et viktig og krevende kvinne-yrke, spør du meg. Men høstforeldre trenger altså en månedlig støtte på halvparten av hva august-foreldre støttes med hver eneste måned. Ellers må høst-foreldre som vil ut i jobb betale urimelig mye for dagmamma. Eller dagmammaer må klare seg uten halvparten av vanlig hvit lønn for en normann. Da spørs det om det blir nok av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner jo godt at man blir frustrert. men det er vel ingen som vet at de ikke får plass fra høsten enda? her har dem ikke sendt ut brevene om plass enda. det gjøres i morgen

 

jeg syns systemet dem har i bergen kommune er rettferdig. da får man ansinitet fra den datoen man søker. så står man på en liste for barn mellom 0-3 år eller barn 3-6 år. selv om man går over til 3-6 års listen har man fremdeles samme ansinitets dato...

 

jeg syns iallefall dette er et rettferdig system. og i bergen ser det ut som at alle får plass nå. dem har iallefall lovet at alle født før 31 august får.

 

at dem som er født i september er misfornøyd er jo ikke rart men et sted må grensen gå. man kan jo ikke ha en haug med ledige plasser i bhg hele høsten fordi det er så mange som trenger plass fra oktober osv. da må man ev vente på at det blir en ledig plass....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei desembersnuppe og er ikke garantert plass. Synes det er litt frustrerede, da permisjonen går ut i desember. Skulle gjerne vært hjemme til august 2010,men da går vi konken:( Kunne godt vært et til inntak i bhg. Var litt rart å søke om plass da snupsi kun var 2 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet, men dette er jo ikke noe nytt, at de som får barn i desember ikke har noen plass stående og vente. Det som er nytt, og positivt, er jo at dere er garantert plass høsten etter, det var dere ikke med den gamle ordningen. Slik sett har det vel hele tiden vært mest fordelaktig å få barn i perioden mai-august, det passer jo best i forhold til barnehageinntak.

 

Ang. et inntak til i barnehagen; det er inntak til barnehagen hele året. Hver gang en plass blir ledig, er det inntak, og slik sett er det mange inntak hvert år. Når det kun er ett hovedinntak, er det naturligvis fordi skolebarna frigjør mange plasser, og det skjer bare en gang i året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 23:05 30.03.09 igjen her :)

 

Ja, en form for støtte til de som ikke får plass er en løsning, men den finnes jo allerede i form av kontantstøtte. Men du tenker at den burde vært økt?

Jeg har litt delte meninger om kontantstøtte, men at den er et kjærkomment tilskudd for de som ikke får barnehageplass når de trenger det, er det ingen tvil om, og det unner jeg dem helt klart. Det gjør hvertfall hverdagen noe enklere, om man velger å bli hjemme litt ekstra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at de som ikke får barnehageplass burde få støtte til å betale hvit dagmamma såpass at hun får en anstendig lønn.

 

Så mener du at den (støtten) finnes jo allerede i form av kontantstøtte..

 

For det første: Svært mange mener at det er misbruk av KS om man bruker den som delbetaling av dagmamma. Støtte til delbetaling av dagmamma burde således ha et annet navn enn KS for at de som bruker "sin" støtte slik, ikke skal føle at andre ser på dem som støtte-misbrukere.

 

For det andre: Ja, jeg mener den burde økes til minst det halve av hva en kommunal småbarnsplass støttes med. Men vel å merke ved bruk av hvit dagmamma. Å øke støtten til folk som betaler svart, ser jeg ikke noe poeng i. Selv 3.000 pr barn er gode penger hvis du er en dagmamma som jobber svart og har f.eks. uføretrygd "i bunn".

 

For det tredje: Hvor sikkert er det at KS for dagmammabrukere i det hele tatt eksisterer etter nyttår? Det finnes partier som vil nedlegge KS ved (såkalt) full barnehagedekning, og det finnes partier som vil begrense KS til folk som selv er hjemme med barnet. Så hvem vet etter valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente på ingen måte å kritisere det du skrev, og jeg skjønte at du mente at de som får avslag burde få noe annet og mer enn kontantstøtte. Beklager at jeg la det fram på en dårlig måte. Når jeg spurte om du mente den burde økes, var det bare for å være sikker på at jeg forstod deg rett. Jeg ser alle de tre argumentene dine, og vi er i grunn enige når alt kommer til alt :) Jeg synes også det hadde vært flott om de som ikke får barnehageplass får støtte til å betale en hvit dagmamma, slik at hun får en anstendig lønn - og er helt enig i at det gjerne kan kalles noe annet enn kontantstøtte.

Men er det gjennomførbart tro... tankegangen er interessant, i alle fall.

Og ja, det blir spennende å se hva som skjer med kontantstøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at vi er to om å synes at hvite dagmammaer fortjener en anstendig lønn. Og nødvenidigvis mer betaling pr. barn enn svarte som har trygd "i bunn" og bare trenger noe i tillegg.

 

Men enig med deg: Å gjennomføre støtte til hvit dagmamma for folk som ikke er omfattet av bhg-garantien er ikke (politisk) gjennomførbart. Selv om det nok ville være noe lettere å gjøre det med støtten direkte fra stat til (hvit) dagmamma enn i form av KS.

 

Så i nærmeste fremtid blir det nok omtrent utelukkende svarte dagmammaer, i og med at det ikke er mulig å leve av et yrke hvor man "konkurerer" med et ikke-eksisterende tilbud om sterkt subsidierte bhg-plasser. (Altså folk sammenligner prisen med prisen på en barnehageplass som de IKKE har tilbud om før i august 2010).

 

Men det trengs jo også færre dagmammaer enn før. Så det får være nok med de svarte. Sørgelig er det, men man får leve med det at politikerene (særlig de rød-grønne) har gjort dagmamma-yrket til det lavtlønnete snuskete tilbudet de antakelig synes det bør være. For da er jo barnehage så mye bedre :-)

 

Anonym 21:12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo, og datteren vår ble født et par dager "for sent" til å bli med på fjorårets hovedopptak. Alle må vel forstå at det føles helt merkelig å ikke få være med på barnehageopptaket fordi hun er født tre dager etter termin, og ikke en dag før..(prøvde å presse på de siste dagene i august, men hun ville liksom ikke;) Skjønner ikke hvorfor folk blir sinte for at man stiller spørsmålstegn ved det jeg.. Uansett.. Nå er hun 19mnd, og vi har fremdeles ikke fått plass i kommunen.

Heldigvis fikk vi plass i studentbarnehage, der hun begynte som 11mnd og har stoortrivdes fra dag en. Lykke til!

Septembermamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som er født i oktober,og jeg søkte på barnehageplass når han var bare 2 dager gammel for å sikre meg ansiennitet etter dato.

Men alikelvel fikk jeg han ikke inn i noen barnehage..

Kjedelig..

Min permisjon går faktisk ut 23.juni,og pappaen skal være hjemme til 30.august.

Jeg har valgt 100% lønn istedet for 80%,og det betyr at jeg må ut i jobb når mini er 8 mnd gammel,så er pappaen hjemme med han til han er 10 mnd.

Hadde jeg fått barnehageplass så hadde jeg gladelig tatt imot plass fra 1.august, og benyttet plassen delvis frem til pappaen skulle begynne på jobb igjen. ("Myk" start liksom)

 

Nå vet jeg jammen ikke hva jeg skal finne på.. Er rimelig oppgitt over denne 31.augustregelen jeg.....

Finnes ikke fam.barnehage eller dagmammaer å oppdrive her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette dette litt i perspektiv for dere - før kunne man risikere å måtte vente til barnet ble 5 ÅR(!) før man fikk plass. Vi fikk avslag på avslag, og fikk først plass nå i høst, da datteren min var 4,5 ÅR!! Nabojenta var fyllt 5 ÅR før hun fikk plass. Mens venninnen min fikk plass fra 1 år. Pga FLAKS. Dere får i det minste litt forutsigbarhet. Vær takknemlig for det. Jeg blir bare provosert av folk som klager når ungen knapt er et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skryter av det fordi de har sin egene regninger på hva full dekning betyr. Ikke hva som faktisk er.

 

For oss vanlige dødlige er full dekning når alle som vil ha barnehageplass har fått plass. Men siden regeringa ikke får til det lager de bare sin egen definasjon av begrepet. Og etter deres begrep er det full dekning............................

 

 

Litt som å leve i en fantasiverden det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jo en dagmamma tjene himmla mye mer en en assistent i familiebarnehage eller bhg da. og da ville det vel bli anskelig å finne noen som vil jobbe i de.

 

Jeg skal være hjemme med minste til høsten og ta inn et par dagbarn. tar 5000kr for en fulltidplass (hvit) dette gir en inntekt på 10000kr i mnd og så trekker man fra 900kr x2 (om de ikke har forandra summen.) før man regner skatten som er mye lavere en i en vanlig jobb.

 

Pluss at jeg sitter med kontantstøtte på minste. (så lenge den finnes.)

Da klarer jeg meg greit, Ser ikke hvorfor du mener at en dagmamma ikke får lønn/jobb i august, har jobbet som dagmamma for noen år siden og det var ihvertfall aldri noe problem og få barn i juli om man ville, og de fleste vil jo ha i august.

Barna er kanrsje ikke fyllt et men ikke alle kan være hjemme til barnet er et.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen er til fordi barnehageåret følger skoleåret som jo starter på høsten. I store trekk er det jo en kontinuerlig forskyvning..små barn begynner, store-små går over på stor avdeling og de på stor avdeling går over på skole.

 

Er spent på hva som blir virkeligheten dersom "alle" etter hvert får barn på våren. Har selv vårbarn, men ser ikke så veldig lyst på barnehagesituasjonen. Vi venter og venter i spenning på svar..

 

Lykke til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnehageplass blir subsidiert med ca 6-8000 per plass, og koster totalt ca 8-10000 totalt.

 

Hilsen styremedlem i banehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle septemberforeldre få like mye i dagmamma-støtte som det en barnehageplass koster (for det offentlige)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med enita! Jeg har desemberbarn - attpåtil født for tidlig. Klarer å strekke fødselspermisjon + permisjon uten lønn til ungen er nesten 10,5 mndr. Da har vi kommet til januar... Blir nå rimelig usikker på hvordan i alle dager vi skal klare å betale utgiftene våre dersom vi er nødt til å være hjemme med ungen til august det året. I min naivitet trodde jeg virkelig at det var rom for å føde barn alle måneder i året, og ikke bare tilpasset hovedopptak i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at denne diskusjonen er "gammel", men er så frustrert at må svare likevel...

 

Synes regelen er flott jeg, selv om gutten min er født 2 dager "for sent". Vi har derfor som ventet fått avslag, da vi ikke har rett på plass. Greit nok. Men er likevel frustrert fordi:

1. Det står ingen plasser at man tas inn etter NÅR man har søkt. Hvis

dette er et fast kriterie for prioritering, bør det opplyses om det!

2. Venteliste EKSISTERER IKKE her etter hovedopptaket! Hadde jeg

bare visst at jeg stod på en liste, og hvilken plass, hadde jeg vært

mye roligere...

3. Altså er det bare å stå på, ringe rundt å mase på alle barnehagene

man har søkt på (som heller ikke oppererer med lister), å håpe at får

de en ledig plass, er det nettopp vi som får tilbudet: altså kun flaks.

Når man så ringer til nummer 3 på lista, får man høre at: "Nei her blir

ikke dere prioritert, for vi er kun deres tredjevalg. Vi vil prioritere de

som virkelig ønsker å gå i denne barnehagen." Men jeg kan jo ikke

sette alle på første plass på min søkeliste... :(

4. Det blir ledige plasser, men jeg har ikke søkt i akkurat den

barnehagen, så får derfor ikke tilbud om plass. Barn født feks i januar,

og som søkte lenge etter oss, får plassen fordi de søkte i akkurat

den barnehagen (den som bare hadde vært synsk...)

 

Bor i en liten by, alle barnehagene er derfor nær nok. Alle private barnehager og familiebarnehager søker man også på gjennom barnehageweb. Så får vi ikke plass, må vi prøve å finne dagmamma. Å gå hjemme lenge uten lønn har vi ikke økonomi til. Huff

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...