Gå til innhold

Hva med alle oss med barn født etter 1.sept.?


enita

Anbefalte innlegg

Er det meningen at nesten alle vi skal straffes med å å stå uten barnehageplass? Det er den mest idiotiske regelen jeg har hørt om.

Hadde jeg visst dette hadde jeg planlagt graviditeten bedre... :o(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

familiebarnehager tar inn barn under 1 år, og flere private barnehager. Man må bare orientere seg litt om hvilke barnehager man kan søke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Straffes" er vel strengt sagt.

 

Det nye er at du er GARANTERT at ditt barn får plass i bhg "første gang det blir august etter at barnet er fylt ett år". Slik var det ikke i "gamle dage", f.eks. for dem som fikk barn i 2006. De var ikke garantert noen plass i august 2008.

 

Du er altså garantert plass i august 2010 (før toårsdagen) hvis barnet er født høsten 08. Ser du på det som en "straff " bare fordi garanti om plass høsten 2009 hadde vært enda bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff, haha, ja selvsagt synd for de som faller utenfor, men som prinsdal over her sier, hva med de som feks fikk barn i 2006? Eller før?

 

Jeg har en som blir 3 nå i april, vi står fortsatt uten plass:( Har ikke fått ved 2 hovedopptak nå, ifjor hadde vi full ansiennitet og likevel var vi laaaangt unna. Nå som han fyller 3 vil han på nytt stå bakerst i køen av de store barna, pga han sammenlignes med gruppen barn i alderen 3-5 og da er han yngst og vil sannsynligvis ikke få plass i år heller:P Snakk ikke til meg om straff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune får man kun plass i kommunen, og søker via kommunen sine nettsider både til private bhager og offentlige.

Familiebarnehager er det få av her.. :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg tenker hvorfor ikke 31.12 kunne vært en bedre regel..

Vi som er avhengige av to inntekter sliter om en av oss må gå hjemme ett år til.

Var ikke klar over disse reglene før jeg søkte nå, er førstegangsmor, og trodde full dekning betø alle barn på 1 år hadde rett på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det var virkelig ille ja.

Forstår ikke da hvorfor regjeringen skryter av at 9/10 kommuner har full dekning? Føler veldig med dere på den altså!

Hvordan løser dere det i praksis om begge vanligvis jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig, men i vårt tilfelle har vi høyt huslån, og er avhengig av to inntekter. Kontantstøtten blir vi jo ikke akkurat rike av heller.

Jeg tenkte å holde meg hjemme til jul, da er småen 1 1/2 år, så må vi nok skaffe dagmamma el lign. Vil jo ikke gå konkurs heller ;o)

 

Et spørsmål til til dere som har svart, hvorfor anonyme? ;o)

Jeg tåler kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym uten plass over her:)

 

Jeg var hjemme til han var 2 år, og da det ble klart at han heller ikke fikk plass i fjor kom jeg tilfeldigvis via kjente av kjente i kontakt med en som driver familiebarnehager. Da fikk han plass på dagen, helt utenom systemet. Nå har vi fått plass via kjente igjen i en annen kommune, helt pyton reisevei, men det er hvertfall en plass;) Jeg jobber 80% for å klare å kombinere det.

 

Ang full barnehagedekning: Helt enig med deg enita, men regjeringen har definert det til at alle som fyller 1 år innen 31. august skal få plass. Klarer de det er det full dekning. Hørte nettopp en politiker lire av seg at den som gir en rettighet (krav på plass) kan også fastsette hvem som skal få den. Dessuten at skoleåret starter i august og man følger derfor samme tidsplan.

 

Lykke til med opptaket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 13.25/20.35 her:)

 

Jeg var hjemme i ett år med kontantstøtte og spedde på med noe jeg hadde spart opp tidligere. Vi har ikke så fryktelig høyt huslån, mannen klarte det på sin lønn og så hadde ikke vi bil mens jeg var hjemme:) Pga pyton reisevei til barnehage i annen kommune har vi nå måttet kjøpe bil og ser at det er dyrt ja:)

 

Ellers er jeg som regel anonym pga jeg er paranoid i forhold til å bli gjenkjent på nettet;) ikke for å slenge dritt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor vi på landet og er avhengig av to biler, han på jobb og jeg for å komme meg noe sted :o) Og biler er jammen dyre i drift!

Vi har også endel oppsparte midler, men litt kjipt å tømme hele sparekontoen vi har slitt og spart på så lenge...

 

Hihi, mer naiv her jeg da, har ikke tenkt tanken engang, at noen skal kjenne meg igjen ;o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til kontantstøtte på 3300 så sparer du jo ca 2500 i bhg utgifter, så reelt blir jo det 5800 netto:-) Klart du tjener bedre enn dette i full jobb, men har du mulighet å jobbe litt helg eller ettermiddag? Noen andre som ikke får plass som du kjenner så kan dere passe hverandres barn en dag hver feks? Eller du kan starte din egen fam. bhg? Bare noen tanker:-) Det pleier å løse seg. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, jeg har mulighet til å jobbe noe helg og kveld ja, men problemet er at jeg er butikksjef i 2 butikker, då kan jeg ikke drive dem som sjef, og vil dermed gå ned i lønn i tillegg regner jeg med.

Men litt jobbing er jo mer enn ingenting da :)

Planen om 2 tette går nok i vasken nå ja, lite permisjonspenger å hente nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI (enita) synes 31.12 hadde vært en bedre regel.

 

Hva skulle denne regelen vært sånn rent konkret?

 

En virkelig god regel (fra foreldre synspunkt) hadde vært "alle har krav på bhg fra den dagen de ønsker det". Da hadde det måttet stå mange plasser ledig om høsten fordi så mange slutter i bhg om sommeren for å begynne på skole. Ledige plasser koster penger (hvis man ikke permiterer noen ansatte hver høst). Men ledige plasser er veldig hyggelig for de barna som ER i bhg, for det gir bedre plass og bedre voksendekning.

 

Hva med følgende forslag til regel: "Alle som har barn født før 31.12 har krav på bhg fra den dagen de ønsker det, mens de fra januar og utover må vente til første augustmåned etter ettårsdagen" Jo, jo, fint for HI, men ikke for januarbarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg skjønner enita godt, jeg. Hadde jeg hatt et septemberbarn ville jeg også vært veldig frustrert når politikere og kommuner skryter av at de har full dekning, og man samtidig står i kø uten å få plass selv.

 

Samtidig ser det ut til at det blir langt bedre barnehagedekning i år enn tidligere år, så det er jo bra for mange. Men det hjelper jo lite for dem som ikke får.

 

Vi fikk ikke barnehageplass da snuppa vår var ett år, og kontaktet da familiebarnehager i området. I tillegg hang vi opp lapper om at vi søkte dagmamma. Sjekket på nettet, for det er en del nettsteder man kan søke om dagmamma - eller ledige dagmammaer legger ut annonser. Vi endte med å få plass i en familiebarnehage og fikk plass i en kommunal barnehage i løpet av året.

 

Nå vet jeg imidlertid at i Oslo har de blitt strengere på at også familiebarnehagene bare kan ta opp de som har søkt til disse barnehagene gjennom det sentrale opptaket, så det er ikke sikkert det er til så mye hjelp å kontakte dem, men det er verdt et forsøk.

 

Og hvis det skulle dukke opp en ledig plass i løpet av året, så har du jo sjans til å få den. Det hender jo at noen slutter i løpet av et barnehageår.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært slik at alle barn fikk rett på plass om de var 1 år, eller retterse sagt ble ett år i løpet av sommer/tidlig høst.

Vanligvis så er permisjonen over da, og mange må ut i jobb igjen for å få økonomien til å gå rundt. Hvordan de skulle gjort dette i praksis vet jeg jo ikke... Ikke lett å gagne alle uansett tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har ikke gitt opp håpet helt ennå.

Hvis vi da i løpet av året skulle få plass, er det bare å si opp plassen i fam.barnehage el.lign sånn helt uten videre?

Er det ikke en slags oppsigelsestid her også, eller?

 

Takk for tips :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "kunne vært" slik, og det er akkurat slik det er!

 

Alle barn har rett på plass om de er 1 år, eller rettere sagt blir ett år i løpet av sommer/tidlig høst.

 

Men man har altså definert tidlig høst som t.o.m. 31.august. Fordi plassene står klare fra begynnelsen/midten av august. Pappaene (evt mammaene) ofte har permisjon fram til ettårsdagen eller la oss si 11 1/2 mnd alder. Da er permisjonen færdig midt i august for dem som er født innen 31.aug året før.

 

Det mange glemmer er at midt-på-høsten barna, vinterbarna og vårbarna HAR rett på plass de også. Fra neste hovedopptak etter 1årsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du ønske å si opp plassen i fam.barnehage el.lign sånn helt uten videre bare fordi du fikk plass i en stor bhg i løpet av året?

 

FØR var det vanlig at den som fikk plass i en stor barnehage til sin ettåring "måtte" ta denne plassen uansett hvor fornøyd man var med familiebarnehage el. lign. Ikke fordi man egentlig ØNSKET en stor bhg til barnet før sommeren når det er nesten-2 år, men fordi man var redd for å ikke få plass i stor bhg senere.

 

Man tok den store barnehagen når man fikk sjansen, for å EIE plassen helt frem til skolealder.

 

Det nye nå er jo at du er garantert plass i stor barnehage i august når barnet er nesten 2år. Så du kan trygt takke nei til plass midt i året dersom du er fornøyd med den fam.barnehagen e.el som barnet går i.

 

Problemet med at det er en oppsigelsestid gjelder like mye for store som for små barnehager dersom man ikke er fornøyd med plassen. Men det er ingen grunn til å GÅ UT FRA at du skulle bli misfornøyd med en fam. bhg til en 1 åring og at du ville være formøyd med en stor bhg (før ungen fyller 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke utifra at jeg blir misfornøyd, men den store barnehagen er i samme bygd, bare 2 minutt å kjøre bort. Familiebarnehagen bruker jeg ca 30 min på å hente/levere. Så mest av praktiske årsaker. :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du ikke generelt rakker ned på familiebarnehagene.

Hvis du fikk familiebarnehage like nær som den store, og var fornøyd der, kunne du altså ha barnet ditt i fam.bhg det første året. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er positiv: Dersom din kommune praktiserer ansiennitet etter alder (slik f.eks. Oslo har begynt med) så er det jo nettopp septeberbarna som kommer inn dersom det blir en ledig småbarnsplass i løpet av året. Alle som er eldre enn septemberbarna er inne allerede, ergo har ingen ventet lenger enn septemberbarna.

 

Så det er faktisk ikke helt unyttig for deg at alle født før 31.aug 2008 kommer inn nå.

 

Dessuten kan det jo hende at man må opprette en ny avdeling (eller fler) med 9 småbarnsplasser i bygda di for å få inn dem som har KRAV. Blir det noen plasser til overs da, går de til septemberbarna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...