Gå til innhold

Februarbabyen ble januarprinsesse (litt lang fødselhist., men udramatisk) Samme som 3.trimester


mamma til tre prinsesser

Anbefalte innlegg

Da var jeg blitt mamma også, 15 dager før termin.

Hadde termin 4.feb, men 20.jan kl 2.00 merket jeg at det rant ut noe da jeg lå i sengen. Trodde vannet var gått og gikk på badet. Men oppdaget da at det var blod som kom ut. Pga veldig kraftig og konstant kynner greide jeg ikke å trykke inn magen for å få respons og kjente ikke noe liv. Ringte derfor rett til føden. Hun trodde ikke det var noe galt siden jeg ikke hadde smerter, men jeg fikk komme på kontroll. Kl 3 kom vi dit, og jeg lå med registrering i en time. Fant babyens hjertelyd med en gang, den var sterk og jevn, så hun hadde det helt fint. Fant også ut at jeg hadde jevnlige rier. men de var veldig svake, så jeg merket ikke noe til de. Kl 4 ble jeg undersøkt av en lege, da jordmoren syntes jeg hadde litt vel kraftig blødning og ville sjekke hvordan det stod til med morkaken. Legen fant ut at alt var fint med den, og at jeg hadde 3 cm åpning. Konkluderte med at blødningen bare var en veldig kraftig tegningsblødning. Var ikke sikker på om vannet var gått, så hun tok en test og den ble svakt positiv. Så jeg ble lagt inn på fødestuen. Lå der til kl 10 uten at riene tok seg opp (de var så og si smertefrie) eller åpningen ble større, så da sjekket jordmor etter vannet igjen. Denne gangen kjente hun at det ikke var gått, så hun tok det. En annen lege sa senere at testen som ble tatt på meg om natten kunne bli falsk positiv ved blødning. Første rie etter at vannet var tatt var plutselig veldig vond, og en time senere var åpningen 4 cm, så nå var fødselen skikkelig i gang. Brukte varmepose på ryggen mot smertene, og den døyvet litt, men ikke så veldig. Hadde også tilgang til lystgass, men greide ikke å bruke den skikkelig da jeg fikk "klaus" av den digre masken. Etter enda en time med disse vonde riene sjekket jordmor åpningen igjen og nå var den hele 8 cm. Skulle da få akupunktur og hun rakk å sette en nål før jeg fikk en ny ri. Hun skulle sette resten av nålene etter den rien var over, men jeg fikk pressetrang og jordmor måtte sjekke meg igjen. Nå var det blitt hele 10 cm og det var bare til å glemme resten av nålene. Gikk altså fra 3 cm til 10 cm og pressrier på litt over to timer. Pressingen tok litt over en time, men så, kl 13.33 (3.5 time etter at vannet ble tatt) var prinsessen ute og ventingen var endelig over. Pappaen klippet navlesnoren og jeg fikk nydelige skapningen på brystet, mens det ble sydd noen få, små sting. Fødselen gikk veldig fort, særlig til å være førstegangsfødende, og da jeg ikke fikk brukt noen smertelindring var den også veldig vond mens det stod på. Men den var langt fra avskrekkende og smertene er helt glemt nå. Så nå nyter vi bare synet av vår nydelige, snille prinsesse som er en drøm av en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...