Gå til innhold

mat i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til noe av det du skriver:

Barnehagene har selvsagt en kjempeutfordring OG en stor del av skylden for de fleste barna inntar jo faktisk minst halvparten av måltidene her..frokost, lunch/middag 5 dager i uka. De siste 10-20 årene har barnehagene mye av skylda for elendig mattilbud og dårlige vaner hos ungene som i dag går på ungdomsskolen. (Før var det jo veldig mye "boller, pølser og saft" i barnehagene.

Jeg vet det som er å vite om karbohydrater. Det samme gjelder "raske" og "trege" karbohydrater. Nettopp fordi de fleste av oss bør spise de riktige karbohydratene,så skal sukker unngåes når det er mulig. I barnehagen er det hverdagen som skal være normen, og da skal kosten være sunn. Det blir helt sinnsykt når barna mine serveres diverse sukkerholdige matretter på regelmessig basis. Da jeg vokste opp på 1970-1980-tallet, så fikk jo ikke jeg eller venninne mine den maten som mine barn serveres i barnehagen. Jeg fikk grovbrød med ost, leverpostei, makrell i tomat eller skinkepålegg dersom vi tok oss råd til det. Så var det middagsmat lagd fra bunnen med poteter, grønnsaker og kjøtt/fisk.Inge posesauser fulle av sukker der i gården. Av og til vanket det selvsagt loff med syltetøy, men siden jeg ikke ble foret med en masse usunn mat ellers så gjorde det jo ikke så mye. I helgene var det av og til et eller annet familieselskap/bursdag, men da gjorde det jo ikke noe om vi fikk kake for vi hadde ikke da alt spist kake et par ganger den uka slik som mange barn i dag har. Ingen i klassen min (24 elever) hadde hull i tennene før de var langt oppe på barneskolen. Nå har 1 av 5 barn hull i tennene før de begynner på skolen og jeg nevner gjerne igjen: 90% av barna i Norge får i seg for mye S U K K E R. Det er et faktum som du ikke kommer unna uansett hvor gjerne du vil skrive om en masse andre ting..Vil du ikke gjøre noe med det? Vil du bare det skal fortsette??

Skrevet

For det første vil jeg at du legger inn avsnitt i innleggene dine så de er lettere å lese.

For det andre så sier jeg igjen at barnehager jeg har vært borti bruker ikke penger på sukkertøy og saft. Fra den dagen de tok over kostholden ved å servere to måltider om dagen har mange av ungene i vår barnehage fått LANGT mer variert kost. Rett og slett fordi man ikke tar seg råd til "unødvendig mat" slik som nughatti og sjokade..

Man har ikke mulighet til det.

Før dette skjedde så kom de samme ungene med det samme pålegget hver bidige dag, enkelte av dem hadde skive med kun smør og sukker.

Det er langt lettere for oss i barnahagen å "tvinge" ungene til å spise variert fordi de ikke ser den samme maktkampen som de gjør overfor foreldrene.

Det virker som om du forventer en kokk i hver barnehage, det er litt mye forlangt på det budsjettet de har. Vi har forørvig sjelden saus i det hele tatt, aldri posesaus.

Det er strengt tatt flere med tidligere hull i tennene fordi det produseres mer godteri som oppbevares i lenger tid i munnen. Sammen gjelder brus, det er ikke uvanlig at unger får en halvliter brus, problemet er at de har denne og tar små slurker av den hele dagen (kan tilog med ha den over fllere dager)

Jeg mener det er tull at barnehager står for sukker inntaket og når folk snakker om brunost og syltetøy som skal forbys blir jeg rett og slett redd.

Jeg har opplevd å si til en mor at hun ikke trengte å bekymre seg over å ha kommet så sent for å hente, vi hadde nemlig kost oss med en bok og en kjeks.

Dagen etter kom hun rasende til barnehagen og mente jeg aldri måtte gi ungen hennes kjeks eller annen sukkerholdig mat for han klatret veggene den kvelden. Problemet var et kjeksen han hadde fått av meg var en såkallt riskake. Du trenger ikke være en astronaut for å sjønne at denne inneholder ingenting.

Det var altså bare oppspinn i hodet hennes. Livlig fantasi. Så jeg tok moren inn for å vise henne nøyaktig hvor bart for sukker skapet vårt var. Det ble ikke snakk om det noe mer for å si det sånn..

Nei igrunnen skulle jeg virkelig ønske vi kunne gå tilbake til svette nister istedenfor betalte måltider.

Det er tross alt VELDIG mye mer jobb for oss å gi ungene ferskt brød og middag hver dag. Bare i handling, rydde ut og inn pålegg, kopper/glass/tallerkener vaske opp og for å ikke snakke om at det blir veldig mye mer gris da de ofte oppfordres til å prøve å smøre skivene sine selv.

Vi gjør det altså mer tungvindt for oss selv og får bare klager igjen. For tro meg, det er ikke bare sukker det klages på..

Foreldre som deg gjør det veldig vanskelig for oss å trives på jobben. Det krever litt å daglig ta seg av en masse barn og bare få utakknemlige syting igjen.

De foreldrene som kommer med noen positive ord innimellom og ungene holder skuta flytende for resten av dere! Jeg er jammen glad ikke alle er som deg.

Skrevet

Skal prøve å skrive litt mer ryddig slik at du kan lese det jeg skriver.

Jeg ser nå at innleggene dine i stor grad dreier seg om at du er fornærmet fordi du synes jeg "disser" barnehageansatte. Jeg er virkelig den første til å gi ros til barnehagen til barna mine, når den er fortjent. De som er der gjør mye flott på andre områder enn mat, men det er jo veldig trist at de ikke kan følge opp det helsedirektoratet har sendt ut. Det virker som om det er mye trass i tillegg til mangel på kunnskap. Spesielt iøynefallende blir det når de som jobber der er overvektige og tydelig ikke klarer å passe på sitt eget kosthold, langt mindre mine barns.Hvem har lyst til å gå til en tannlege med råtne tenner, eller en hudpleier som sier hun skal hjelpe deg å bli kvitt den urene huden din samtidig som hennes egen hud ser ut som et vulkanutbrudd.

Slik du fremstiller din barnehage så virker det jo som om dere gjør en del bra..riskaker og ikke saus..Så flott da.

Jeg skjønner at det er mye stress i barnehagenes hverdag, men å kutte ut en del pålegg som helsedirektoratet sier ikke skal serveres daglig, gi barna grovt brød, vann samt kutte ut kaker, vafler og annet. usunt er jo ikke mer jobb...Det er jo like enkelt å lage sunne og raske middagsretter som det er å bake kaker, steke vafler...(Slik de gjør i min barnehage, ikke i din selvsagt...)

Skrevet

Må bare si at den tonen du holder gjennom hele ditt inlegg desverre bekrefter moin hypotese om at mange barnehageansatte er furtne damer som går rett i forsvar og hever seg selv over en hver kritikk.

Istedenfor å gå i en positiv dialog med foreldre som faktisk bryr seg om hvordan ungene har det i løpet av barnehagedagen sin.

Heldigvis finnes det og barnehager med ansatte som gjør en god jobb, og som ikke er så utbrendt som det virker som du er. Sønne min har byttet barnehage og det var å gå fra helvete til himmel! Nå går han i en privat drevet bhg. som har dårlig økonimi, men fy fader så godt ungene våre har det der. De er med å lage leker selv, får bruke kreativiteten sin og blir servert sunn mat flere ganger for dagen. De får og være med å lage maten, og lærer dermed og en del om sunt variert kosthold gjennom det.

Ofte når jeg henter guttungen tidlig så er han litt skitten i fjeset, men han har hatt en fantastisk dag og det betyr mye mer for oss som foreldre enn at han alltid er ren og pen og ikke får skitne seg eller grise litt med maten.

De ansatte på gutten min sin avdeling er alle unge og med utdannelse, de ser sunne og friske ut, er konstruktive når det er noe som trengs å ta opp med foreldre og går ikke rett i forsvar om vi ønsker å ta opp noe med dem.

(Har delt opp i avsnitt til deg slik at det blir lettere for deg¨å lese. Kanskje det til og med gjør dagen din litt lysere? :-)

Skrevet

Nå er det jo slik at det er vanlig å bruke avsnitt, av nettopp den grunn at det er ikke blir så tungt å lese.

Har ingenting med lesevansker eller noe annet å gjøre. Jeg jobber forøvrig ikke i barnehage lenger, men har gjort det i så mange år (mens jeg tok høyere utdannelse) og føler litt med de som til daglig må ha med sånne som dere å gjøre.

Det er klart at om du har barnet ditt i barnehage som bare serverer kake og brus så er det ingen tvil om at det er en uting. Men jeg har ennå til gode å komme over en barnehage som gjør dette.

Det er jo godt du er kommet ut av helvete godegodemamma..

Nei jeg er heller ikke utbrent (?) og hva vet du om jeg mine dialoger med foreldre?? Utrolig hva folk kan lire av seg for å "vinne" en diskusjon.

Nå er jeg en av dem som mener at en skive med syltetøy ikke er det som fører til råtnende tenner eller diabetes, og også ser at feks brunost innholder andre ting som er positivt for både barn og voksne.

Å påstå at foreldre (barnehageannsatte eller ei) er "dårlige foreldre", og røykende, lavere utdannet eller overvektige fordi de synes det er greit er rett og slett kvalmt og lite fruktbart for din sak.

For de som tar dette alvorlig og ønsker å jobbe for HELT sukkerfri barnehage så er du muligens sakens feinde nr1. Det er heller ikke greit at du/dere skal oppfostre andres barn når dere på ingen måte er blitt bedt om dette.

De fleste klarer fint selv å bestemme hva ungene deres skal/skal ikke spise. Og igjen sier jeg at jeg har liten tro på at barnehagen kaster ut "blåsnop" og ren sukker i tide og utide. Det er vanligvis to maltider i barnehagen, ett brødmåltid (der det er fare for brunost og syltetøy) og en "liten middag" (der det tydeligvis er fare for saus hos noen)

En pakke brunost (av den lille, ferdig oppskjærte typen) i barnehagen jeg jobbet i varte i en uke. Ofte var det noe igjen men det ble kastet på fredagen.

Altså under en pakke brunost på 10 barn og to ansatte iløpet av en uke. (der går det jo DRØYT mye sukker)

Som sagt tidligere forstår jeg ikke at dere ikke klarer å ordne opp i dette selv, hva med å si ifra at deres barn ikke får ha syltetøy eller liknende og om det er vanskelig hør om du kan lage niste selv??

Om ikke det går så hva med å finne en annen barnehage om denne ikke passer for deg rødstrømpen?

Istedenfor å fordømme alle mennesker som har ett glass syltetøy eller en pakke brunost i kjøleskapet med din altfor lange moralske pekefinger??

Jeg har på ingen måte tenkt til å nekte min sønn brunost eller syltetøy, jeg nektet heller ikke min eldste datter dette (og hun er forøvrig 10 år gammel, har ingen hull i tennene (tenk hun pusser de med en såkalt tannbørste) er langt ifra overvektig eller i nærheten av å pådra seg diabetes og når jeg sitter og ser på henne velge pålegg velger hun 9 av 10 ganger skinke, kalkunskinke, ost ( altså pålegg godkjent av dere). Dette er nok fordi hun har tilgang på annet (selv nughatti) men det er ikke fullt så spennende da.

Min erfaring er at om du skal nekte dine barn helt vanlige pålegg som dette og kjøre stramt hele oppveksten så fråtser barna når de får mulighet til det.

Dere bør forstå at aktivitetsnivået barna har i barnehagen er langt høyere enn det den er hjemme, de forbrenner nok langt mer i den perioden i tillegg.

Det jeg prøvde å få frem er at barnehager ikke lenger har nistemat er ikke for å gjøre hverdagen til de ansatte lettere. Det har ingenting med latskap å gjøre. Og jeg klager ikke over at det gjøres slik, det er en fordel for barna at de får prøve å smøre selv, de synes det er moro å få lov! Men det er ikke til å komme utenom at det er mer gris enn om maten kommer ferdig laget i en boks som skal sendes med hjem igjen. I tillegg var det ingen syting fra foreldre som dere to.

Jeg ville synes det var fryktelig kjedelig å hente barnet og han var like ren som da jeg leverte på morgenen. Men dette skjer tydeligvis ofte hos deg da "godegodemamma" siden du legger merke til når han er skitten.

Det vil aldri være mulig for en barnehage å gjøre ALLE til lags hele tiden. Nettopp fordi alle foreldre ikke er EN enhet med EN mening, men de fleste klarer heldigvis å se at de ikke skal stå og bestemme for andre.

Slik er det med det aller meste i samfunnet desverre.

Skrevet

Snausen- er du klar over realitetene eller er du ikke? Stemmer det ikke at 90% av barn får i seg for mye sukker?

Er du virkelig så dum at du ikke forstår at barnehagene har mye skyld i at det er blitt slik? Undersøkelser i barnehager over hele landet viser at "mye er blitt bedre de siste årene: Mange barnehager er opptatt av å ha et bra mat-og måltidstilbud,de spiser til faste måltider, det settes av god tid til måltidene, mange serverer frukt hver dag. Men det er fremdeles utfordringer i barnehagene: Det brukes for lite grovt brød eller kornprodukter, mange bruker for lite grønnsaker, barna får sjelden fisk, 20% bruker helmelk til måltidene og det brukes mye søt og fet mat til feiringer og markeringer." (DIREKTE SITAT fra Helsedirektoratets informasjonsmateriell)

I det samme informasjonsmateriellet fra Helsedirektoratet står det også et helt avsnitt om "De ansattes holdninger": Som ansatt i barnehagen har du en viktig oppgave som rollemodell. Det er viktig at barnehagepersonell tar på alvor det profesjonelle ansvaret de har for å fremme gode og sunne matvaner. Personlige holdninger og egne vaner som går på tvers av det som er barnehagens oppgave å fremme, bør man være bevisst å holde for seg selv"DIREKTE SITAT.

Jeg tror alle barn og voksne i ditt område kan prise seg lykkelige over at du ikke jobber i barnehage lenger. Du skriver at ikke vi/jeg skal oppforstre andres barn. Nei, men de som skal oppforstre våre barn har et profesjonelt ansvar og retningslinjer gitt av de som styrer og bestemmer. Det skal ikke være opp til de som jobber i barnehagene å bestemme/synse over hva som er greit-ikke greit/ sunt -ikke sunt. Der er folk som sitter på kunnskap som de barnehageansatte ikke sitter på. Hva med å lytte til disse? Det blir like uinteressant å høre på dine personlige opplevelser/erfaringer med mat som det er å høre på folk som sier røyking ikke er skadelig fordi deres bestemor har røykt i alle år og hun er nå 100år og har aldri vært sjuk en dag.

Jeg vil veldig gjerne finne en bedre barnehage å plassere mine barn i, men som alle vet, så vokser ikke barnehageplasser på trær så vi må ta til takke med et dårlig tilbud. Dessverre så sier jo også som nevnt over undersøkelser at det er mange barnehager som ikke gjør jobben med kosthold godt nok.

Skrevet

Hehe, der tar du nok feil. Jeg blir fortsatt bedt om å sitte barnevakt for enkelte av barna jeg har hatt og får stadig beskjed om å stikke innom gamlejobben for foreldre og barn spør etter meg.

Så der gikk dine håp om å være synsk ut vinduet desverre.

Jeg tror ikke situasjonen med sukker er så alvorlig som de gir utrykk for nei. Beklager men sånn er det bare.

Det jeg mener er at de har gått hardt ut, enten eller, fordi folk flest klarer ikke tenke for seg selv. Akkurat sånne som deg.

Om du mener ungene dine blir utsatt for livsfarlige mengder sukker i barnehagen og likevel leverer dem der synes jeg kanskje du skal tenke litt på utsagnet ditt om "dårlige foreldre" og rette den litt mer mot deg selv.

Du leverer dem jo der til tross for din "utbredte kunnskap om farene"

Det er tross alt ikke barnehageansatte som skjemmer bort barna, verken med snop eller leker. Dette er klassisk at foreldre gjør.

Og om samtlige foreldre hadde vært enig i at all form for sukker skal bannlyses så hadde nok det skjedd også hos dere. Jeg tipper de ansatte ikke har så veldig mange valg selv.

Synes også det er merkverdig hvordan dere to bedømmer hvem som er sunn eller ikke ut i fra utseendet. Er samtlige så veldig overvektige?? Eller er det andre ting? En gang i mitt liv har jeg møtt en overvektig førskolelærer, og jeg har vært på seminar utallige ganger med flere 100 stk på en gang. Det er et yrke med ganske mye aktivitet må vite.

Det eneste jeg er enig i er at det bør serveres grovere brød og mer grønnsaker til varme måltider. Ellers tror jeg barnehageansatte er oppegående nok til å skjønne at de ikke deler ut godteposer på en mandag "bare fordi".

Selv om det er 80 barn i en barnehage er det ikke dermed sagt at det feires med kake og brus 80 ganger i året! For det første så deles det gjerne inn i avdelinger og for det andre så slås nærliggende bursdager sammen.

Det er like interresant for meg å høre dine direkte sitat som å følge opp hver eneste oppfordring som ytres helt blindt.

Den ene dagen får du kreft av solen, den andre dagen får du kreft av solkremen, den ene dagen er kaffe kjempefarlig og helseskadelig og den andre dagen er den sunn og god og anbefales for folk som trener.

En gang iblant, under vårt opphold her på jorden, må en bruke sunn fornuft og klare å tenke litt lenger enn nesa rekker. En gang iblandt kan det være greit å ta noe som en "liten dytt" i riktig retning heller enn en påskreven dødsdom som gir deg rett til å halshugge alle på din vei.

Nå er det jo faktisk DU som oppfostrer DITT barn. Vel er de i barnehagen noen timer iløpet av en hverdag men flest timer tilbringer de med mor og far og dere har, samme som oss ansvar for to måltider de 5 dagene iløpet av uken, helgene er bare deres samt ferier og sykedager.

Er det veldig lenge siden de sa at frokost var dagens viktigste måltid?

Den er det DU som skal stå for :P

Skrevet

Hva barna mine har på matpakken i barnehagen skal dere andre høner bare gi en god dag i! Snakk om å prøve å styre andre mennesker. Her skriver en dame om sunt syltetøy som hun lager og dere syntes det skal være forbudt av prinsipp, fordi dere er for late til å koke deres eget syltetøy. Snakk om frekkhet.

Skrevet

Jeg er enig i at det er overflødig å feire alle bursdager med is og kaker, i barnehagen vi har jenta vår får den som har bursdag en stor fruktskål. Barna får garantert nok kaker i feiringen hjemme. . derimot synes jeg det er utrolig slisomt at alle foreldremøtene handler og "Må dere ha prim og syltetøy på maten til barna?"(de får alle måltider i barnehagen). Er det DER hovedfokuset på barna skal ligge tenker jeg. De er ute året rundt i all slags vær, masse turer i skog og mark og det vi fokuserer på er en brødskive eller 2 med prim og syltetøy?!!

Skrevet

Jeg er så glad for at du har tatt til vett og sier noe fornuftig her: det bør serveres grovere brød og mer grønnsaker til varme måltider. Haleluja!

Når det gjelder størrelsen på noen av de ansatte i min barnehage samt de ivrigste sukkerforkjemperne (foreldrene)i min barnehage, så er de helt klart overvektige eller undervektige, røykende med lav utdannelse. Sånn er det bare.Blant de som jobber der, er 7 av 10 overvektige. Høyt aktivitetsnivå? Nei, det er mer ståing, sitting og rolig gåing. Ikke så mange voksne som klatrer i trærne der i gården.

Der du kommer fra, er det kanskje ikke slik, men "jeg tror det ikke før jeg får se det". Det er klart jeg setter ting litt på spissen, men det er jo det som er så sabla flott med disse sidene: Her kan man bare få ut all irritasjon og litt til. Deilig!

Hos oss tror jeg de tar det personlig når noen foreldre ymter frempå at kosten ikke er helt i tråd med de nasjonale retningslinjene. De smiler søtt og sier at det skal de prøve å forbedre, men neste dag er alt glemt. Går vi hardere ut mot dem, blir noen av dem nesten ikke til å snakke til. Jeg har flere venninner som har opplevd det samme i andre barnehager. En av dem måtte sende en formell klage til kommunen på grunn av elendig kost.

Jeg er helt enig i at det stadig kommer nye forskningsresultater som sier mye rart, men er man litt klare i toppen så er man i stand til å vurdere ting ut i fra f.eks. hvem som hevder hva og hvor veldokumentert det er. Det er veldig godt dokumentert at barna får i seg for mye sukker i mange barnehager. (Les: barnehagene, altså ikke bare hjemme).

Det er selvfølgelig også for mye sukker i de fleste hjem. Jeg kan ikke annet enn å flire for meg selv når jeg står bak noen "store" folk i køa for å betale matvarer. Det de hiver opp på samlebåndet, er veldig avslørende. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor de ser ut som de gjør. Stakkars barna deres. Dersom du hadde lest alle innleggene jeg har skrevet om emnet, så ville du sett at jeg også er drittlei idiotiske foreldre som baker kaker til barnehagen når barna har bursdag- komplett idioter. Smilende så tror de at de andre foreldrene er glade for dette...NEI...de oppegående er ikke det!

Når det gjelder frokost-ja, da kan jeg heldigvis kontrollere hva barna mine får i seg. Jeg håper for guds skyld de ikke finner på at barna på skolene skal få lunch der også... jeg vil mye heller smøre nistematen selv...da har de fornuftige foreldrene iallefall kontrollen med hva barna blir foret med ut barneskolen.

Har lagt inn avsnitt bare for deg "snausen"-håper du har klart å lese det...

Skrevet

Det er faktisk snakk om 500 brødskiver i året!! Hvis halvparten av pålegget bare er sukker så........

Skrevet

Dere som sier at andre ikke skal bry seg om hva ditt barn har på matpakken.. Er i og for seg enig, men jeg har jobbet i barnehage i syv år - og dere vet tydeligvis ikke hvor mange som BYTTER skiver med hverandre? :)

Hvis du absolutt vil at ditt barn skal spise nugatti ol, så gi dem det til frokost eller kvelds da?

Skrevet

leste en flott artikkel i avisa i høst, der noen svenske forskere hadde undersøkt maten i barnehager her omkring. de konkludert med at osten måtte ut, smøret og majones måtte ut, salami og slikt måtte ut, syltetøy og søtpålegg måtte bortimot bannlyses. vi sitter da igjen med makrell i tomat, mager leverpostei, mager skinke o.l. samt noen agurkskiver. hva med det totale næringsinnholdet i måltidet? så lenge brødskiva er tykkere enn pålegget mener jeg. de samme flotte forskerne mener at alt som er sukkerfritt er fantastisk, og overser fullstendig kunstige tilsetningsstoffer. blir ikke spess imponert nei.

var heldig med barnehagen vi da, økologisk vegetarmat der alt lages fra bunnen selv. men sfo derimot, stod bak en av damene fra sfo i kassakø, der hun skrøt av den deilige fiskesuppa de skulle lage neste dag. så lempet hun 15 poser toro bergensk fiskesuppe på båndet... wow så flinke vi er. takk og lov for matpakken sier nå jeg.

• 4 uker senere...
Skrevet

I banehagen vi har barn er det bannlyst med sukker. Tanken er sikkert god, men du kan ikke ta ut sukkeret for så å tro at resten av kostholdet er perfekt....

Kaviar er premie-eksempel på dårlig mat, som er vekdig sunt i barnehagen.

Et annet eksempel fra barnehagen er at man skal ta med en sukkerfri dessert ved spesielle anledninger.... For kunstig søtning er mye bedre en hvitt sukker, ikke sant?

Skrevet

Økologisk vegetarmat? Så fantastisk! Hvor fant du den barnehagen?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei. Jobber i bhg og vi har et veldig godt og variert kosthold til barna. Bare lurer på en ting. Nå har det seg slik at barn i vårt land bare øker vekten. Er det bare vår feil?? Siden mange av dere sier at det er bhg som stapper ungene full av snop og usunn mat?? Nei, trukkedet! Tror alle foreldre har en (stor) jobb å gjøre der... Er selv veldig aktiv med tre små barn her. Vi spiser mye fisk og kylling med frukt til dessert.. Går lange turer i skog og mark. Samtidig har vi noe godt i sekken. Det er alltid spennede når vi åpner sekken!! Hjelper ikke å ha et godt og sunt kosthold i bhg når dere foreldre! ja!! ikke gidder å gå tur eller være ute med barna deres på¨ettermiddagen...! Neida, da blir dere sittende inne fordi dere er sååå sliten. Hva med å ta barna med på tur i skogen. Lage grovt pinnebrød og tenne opp bål? La dem løpe og kose seg i skogen. Klatre i trær osv...Ikke klag på regnet. Vi blir ikke vår gjennom huden! :)

Skrevet

I forrige barnehagen til datteren var det mye vafler og "kos". Kaker til bursdager, evt is hvis foreldrene ikke hadde med noe.

De laget sjelden noe skikkelig varm mat, det kunne være posesuppe en sjelden gang.

Ettersom barna spiste mest brød (av og til havrefras/frokostblanding) og lite frukt, synes jeg faktisk 200 kr var litt mye i kostpenger, det blir jo 1 brødskive 20 dager i måneden. 10 kr stykket, med enkel hoderegning. Det koster faktisk ikke 10 kr for en brødskive med pålegg, selv iberegnet svinn...! Var vel derfor de hadde behov for å lage "kos" hele tiden. På foreldremøte kom kommentaren "vi har bare en teskje sukker på havrefrasen"!!!! Hæ? Sukker på søt frokostblanding?? En hel teskje? Det er jo skikkelig mye til en liten kropp det! Hjemme bruker vi ikke sukker på, det har det aldri vært spurt om heller. De mente det seriøst som noe positivt, at de har fokus på sukkerinntaket....! Det var mange som reagerte på akkurat det, så det ble slutt på den teskjeen, heldigvis

Vi hadde med matpakke til ett av måltidene. Der prøvde jeg å legge oppi druer, små gulrøtter, litt av hvert for å friske opp det kjedelige kostholdet.

En dag hadde de hatt pizza i barnehagen, noe de gledesstrålende fortalte ved henting. Jeg ble glad for dette, det var jo fin variasjon. Men så kom det etterhvert frem at det var Pizza Grandiosa de hadde servert. Makan! For det første er det veldig usunn mat og for det andre fryktelig dyrt sammenliknet med hjemmelaget pizza.

Vi byttet barnehage, også pga deres slappe forhold til det å gå ut (første dag med nysnø og "i dag skal vi ha male-dag"!!!! Ungene hadde omtrent tårer i øynene) og nå er vi skikkelig fornøyd. Alle måltider er inkludert, vi betaler noe mer for tilbudet men tross alt har de middag minst 2 ganger per uke. Nesten plagsomt at ungene ikke er sultne til middag, men det får vi leve med :) Bursdag feires ikke med kake, men ved at ungene får være med i butikken og velge ut sine fruktfavoritter, samt et par andre seremonier forbeholdt bursdagsbarnet. Bare stas, synes ungene.

Det er ikke så mye som skal til, bare barnehagens ansatte ser mulighetene og går utenfor boksen av og til. Den første barnehagen (kommunal) var helt krise, og de omtrent himlet med øynene dersom noen kommenterte maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...