Gå til innhold

mat i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for det!

Vi har og prøvd ovenfor kommunen, problemet der er at det er ett menneske som er over bhg. styrer. Og vedkommende gjør ikke akkurat jobben sin. Han gjør det heller ikke lett for de stakkarene som jobber i kommunens bhg og skoler med sine sinnsyke budsjetter og manglende evne til å bytte ut styrere og rektorer som har sittet på toppen i 30 år og sikkert kommer til å sitte der til de er 70.

Rektoren på barneskolen gikk nylig ut i lokalavisen å skrøt av at hun holdt budsjettene sine og vel så det. Hun skrøt og av å trone på toppen a listen over skoler som bruker minst penger pr. elev..... Bekymringsfult mener jeg og mange andre.

Da vi ikke ser ut til å klare å gjøre noe med systemet i denne kommunen har vi nå flyttet. Drastisk, men angrer ikke et sekund med tanke på at barna våre får bedre muligheter.

Helsesøsteer i kommunen reagerte med å si: Det skulle jeg gjordt å når mine barn var små.... Sier kanskje litt om kommunens bhg og skolepolitikk...

Skrevet

Vi sa i fra til barnehagen og de har skjerpet seg etter det. Hos oss var vaffel den store greia. I en periode spiste de vaffel annehver dag. Da samboern ymta om at han syntes det var litt mye, så sa hun ene at "jo, men de ville ikke ha brødskive til lunsj, så da måtte vi lage vafler"!!! Hallo!! Skal ungen min lære, i en alder av 1 år, at han får vaffel hvis han nekter å spise brødskive???

Jeg synes fremdeles det blir mye boller, pølse med brød og vafler til alskens anledninger, men det er i alle fall mer sjelden enn det var. Og på den annen side har de fruktmåltid hver dag, baker brød til lunsj selv og de spiser aldri is og godteri. Så vi er fornøyd.

Fos oss som har besteforeldre nært blir det så mye ekstra "kos" i form av vafler etc ellers, så jeg synes det er ekstra viktig at de ikke får det så ofte i barnehagen.

Skrevet

i barnehagen her har de gjort det ganske greit med bursdager synes jeg, foreldrene til barnet som har bursdag får selv velge om de skal ha fruktsalat, is eller vafler for å feire bursdagen. må jo innrømme at de fleste velger is, men alikevell så er jo valget der.

Skrevet

Fint å se at det er flere som er opptatt av dette temaet og har diskutert videre her! Jeg har selv vært SU representant og tatt det opp på møter, men enkelte mødre (ja for det er jo stort sett de som uttaler seg) mener at de vet bedre enn det helsedepartementet gjør. (Helse-og sosialdepartementet har gitt ut et hefte "Mat i barnehagene" som på ingen måte er fanatisk)

En is til bursdagen, er det så farlig? Ja, det blir det. Barna får jo is først i barnehagen, så skal de kanskje i bursdagen hjemme hos bursdagsbarnet og så skal de kanskje til sine gamle oldeforeldre på 80 som jeg ikke synes jeg kan "omvende"...plutselig har de fått mer enn dekket sitt behov for usunn mat!

I løpet av en uke er det de daglige brødmåltidene der de ansatte i min barnehage stort sett serverer prim hver dag. (Prim er stort sett laget av kokt kremfløte med sukker i!) På toppen av all denne daglige dårlige maten er det karneval (=kjeks og godteri), fastelaven (=boller med krem), påske (= diverse usunn mat), 17.mai (= is og kaker), sommerturer (= is og kaker) osv. osv.. Når barnehagen drar på tur er det boller, pinnebrød og vafler... I går skrøyt de: de hadde hatt pizza laget av pitabrød og ketchup....Hva feiler det dem? Kunne de prøve å bli litt mer kreative? Kunne de tenke seg å sørge for å lære seg litt mer om hvordan lage sunn mat ? Det mest provoserende er når den tjukke mora sier at: Gjør det noe om de får en is hver bursdag? Jeg har lyst til å skrike: Kan du ikke kjøre i deg de isene selv, jeg ser at du alt har proppa i deg en del av dem så feit som du er! Ja, unnskyld meg men når personer som helt klart ikke klarer å spise sunt skal bestemme over hva mitt barn får i seg så blir jeg utrolig provoser!!!!!!

Skrevet

vet ikke helt om jeg har missforstått nå, og ikke har jeg lest alle innleggene heller. Men når noen har bursdag har de ofte med seg kake, is eller lignende. Det er jo rett og slett slemt å nekte barnet sitt å få da synes jeg! Sender dere aldri barna i bursdager dere da?

Nei fy, man skal da ikke la barna sitte å se på andre få søtsaker og ikke dem!

Skrevet

Dersom barnehagen har greie regler på hva barne får spise i barnehagen, ¨så slipper barn å "se på" at andre får spise søtsaker og ikke de. Er jo faktisk en del unger som ikke tåler sukker og seigemenn...(snakker ikke om hva pålegg de har på medbragte brødskiver her altså, men godteri, is og kaker i bhg.)

I bursdagsbesøk synes jeg ungene skla få godteri. men IKKE i barnehagen. .

Skrevet

Jeg snakker i mine innlegg om at barna i barnehagene får for mye usunn mat. Det blir veldig uheldig når de får kaker og is dobbelt opp ukentlig - først i barnehagen og så hjemme.

Selvsagt så koser vi oss hjemme, vi har mange anledninger der vi koser oss med en god middag og annet godt sammen med familien, men nå er det så ille at vi hjemme må begynne å begrense inntaket av diverse mat fordi barna mine får så mye av dette til hverdags i barnehagen. Det er stadig nye ting som skal "feires". Hver måned er det jo nesten en bestemt feiring i tillegg til alle barna som fyller år. Hvor gøy er det å bake julekaker hjemme når de i desember i barnehagen har bakt og spist en haug med kaker og julekonfekt før de kommer hjem..?

Hver måned i løpet av året er det en eller annen større feiring i tillegg til mye lettvinne og usunne luncher/ turmat.

De barnehageansatte er stolte som noen påfugler og tror at jeg er takknemlig for at de baker, men jeg er sint og irritert for deres oppgave er å gi barna mine sunne matvaner. Det er enkelt å bake en kake, eller servere pølser på tur. De trenger opplæring og kunnskap om hva slags mat som gjør at barna utvikler seg best mulig samtidig hvordan de må snakke om mat og hvordan de praktisk kan få det til i hverdagen i barnehagen. Ikke si at i dag skal vi storkose oss med boller...Si heller i dag skal vi storkose oss med lapskaus!

I barnehagen til barna mine trenger ikke foreldrene å sende med mat når barna har bursdag, men barnehagen lager mat. Til tross for dette er det faktisk flere mødre som skal "vise seg" og baker ei diger langpanne med sjokoladekake til tross for at barnehagen har gitt beskjed om at de ikke skal gjøre dette. Skjønner ikke disse foreldrene at flere av de andre foreldrene ikke er takknemlige for dette. Vi vil bedre for våre barn. Hvorfor skal de prakke det på oss når vi ikke vil ha det? Server kaka hjemme hos dere selv!

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig!

For ungene vil jeg for eksempel tro at det å bake rundstykker er like morsomt som å bake boller?

Vi sitter jo ikke så ofte og gafler innpå med kaker og boller og vafler og pølser på jobb vi heller (iallfall ikke på min jobb.. ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå vet jeg hvor heldig jeg er. Vi slipper å tenke på matpakke i barnehagen. Vi betaler 240 kr per mnd ,og har dekket både frokost, lunsj, frukt og youghert. heldig vi.............

Skrevet

i barnehagen der ungene mine går er det frukt hver dag, og frukt på bursdager. forskjellen er at da får de frukt på pinne...betaler ca 200kr i kost, så det er vel ikke spesiellt dyrere. de får også varm lunsj flere dager i uken, sammen med brød og pålegg, slik at de kan velge varm mat eller brødskiver.egentlig et ålreit opplegg.

jeg er absolutt bevisst på å gi barna mine et sunt, variert og næringsrikt kosthold, kun søtsaker i helger og spesielle anledninger. og er veldig glad for at barnehagen har såpass fokus på det. men jeg må si meg enig i det som ble nevnt lenger oppe her at det grenser til hysteri noen ganger. dårlig kosthold over lang, lang tid kan føre til diabetes type 2, samt hjerte og karsykdomer, øke risikoen for åreforkalkning osv. er veldig klar over det, spesiellt siden jeg jobber i helsevesenet og vasser oppi disse sykdommene daglig. men det går an å forholde seg til det på en helt normal måte, risikoen for slike sykdommer kommer ikke av å spise kaker i en og annen bursdag. de kommer av vedvarende dårlig kosthold, og ikke minst lite mosjon. gener har også veldig mye og si, spesiellt for type 2 diabetes.

men allikevel, jeg er enig i at det kan bli for mye, og er som sagt glad for at barnehagen til ungene kjører en sunn holdning, men frukt på pinne?? de får jo frukt hver eneste dag. jeg tenker at når noen har bursdag så skal det skje noe anderledes, skal gjøre litt stas på bursdagbarnet. det er ganske mange andre sunne alternativer, som vitago hjertepølser med speltlomper, pizza med speltbunn, kylling på spidd.. de har en egen lavvo de pleier å grille pølser i o.l, så i akkurat denne barnehagen kan det faktisk gjennomføres noe annet enn frukt på spidd. de får forresten ikke bursdagkrone lenger heller.. hva i alle dager er galt med bursdagkrona?? hmm...

Skrevet

Uff, jeg er så møkka lei av den evinnelige sukkerskrikingen til enkelte foreldre. Hvorfor skal DU bestemme om mine barn skal få ha syltetøy på skiven sin?? Jeg bestemmer ikke at din unge MÅ ha syltetøy, så da kan vel du gjøre meg den samme tjenesten: klappe igjen og slutte å legge deg opp i om mine barn skal få det???

Poenget er at kostholdet bør være VARIERT!

Dvs en prøver å unngå at samme unge sitter og spiser samme pålegg hver dag året igjennom og at det varme måltidet består av grønnsaker Og kjøtt.

En annen ting er at ved hvert varmt måltid ser jeg over 50% av ungene har problemer med å spise vanlige kokte grønnsaker, hvor får de dette fra tro? Rart, ungene selv sier de spiser pizza og pasta osv hjemme men de får ikke grønnsaker og dette er de samme ungene som igjen ikke skal ha 8gr jordbær syltetøy på skiva.

I de fleste barnehager vil jeg tro det er fullt mulig for hver enkelt å si ifra om deres barn skal få ha det ene eller det andre pålegget. Mange barnehager har det slik at nister må smøres selv (ære være dem for det!) og da er det I ALLE FALL ikke noe problem. Jeg har svært vanskelig for å tro at det finnes barnehager som har nughatti eller sjokade, men da er det også bare å si at dette skal ikke mitt barn ha. Bursdager slås sammen når de kommer for nær hverandre og stykkene med eventuell kake eller den ene bollen er ikke all verdens!

Men for all del, hold på å stappe i dem smoothies og lesse på med frukt (som forøvrig inneholder masser av fruktose for å ikke snakke om druer som er ren druesukker og tas opp dobbelt så fort i kroppen) og tro at det er svaret på alle problemene deres. Det er ihvertfall en latterlig tankegang.

Diabetespasienter fungerer utmerket på en boks med druer folkens! Hva med å lese seg litt klok på matvarer, innholdet og virkningen av disse før du sitter og langer ut om hva andre skal og ikke skal gi ungene sine?

Min oppfatning av dette er at de som skriker høyest er jammen dem som har det slappest hjemme også. De som ikke får ha sukker i barnehagen hos oss er de samme jeg ser helle milkshake på tåteflasken på Mc Donalds. Dem som ikke får se en episode av postman Pat når det øser ned ute er de samme som kommer og forteller alle programmene de så på tv igår, mens de spiste middag og frem til leggetid. Det er en måte å utjevne.

Og det er forferdelig fort gjennomskuelig.

Skrevet

og jeg er lei av sunnhetstyraniet!

ja-godteri osv hører til lørdagen, men brunost??? litt saft i ny og ne??

etter min mening er det ikke dette som fører til overvekt..

Skrevet

i barnehagen der jeg jobber spiser vi frukt hverdag, det blir derfor ikke like spesiellt med frukt på bursdager. i steden baker vi bolledame eller bollemann, og bursdagsbarnet får den største bollen(hodet) og så bruker vi litt rosa eller blå melis. dettesynesforeldrene er helt topp! det er mat ikke sukkerbomber som is og gele.

på småbarnsavdelinga hadde foreldrene ofte med seg rosiner og kjeks som bursdags godterier, noe som er bedre en kake:)

Skrevet

jeg er så lei av sukker hysteriske dumme kjerringer som

skal bestemme over hvordan andre behandler barna sine.

du er ingen dårlig mor hvis du lar barna få syltetøy på brødskiven ,spise kake i bursdager, men du er det hvis du nekter barnet dit kontakt med andre barn,bare pga at du er redd for sukker.

selvfølgelig er det bra med restrisksjoner av sukkerinntak,men

det betyr ikke at det skal være forbud mot det.

snakk om trangsynte hysteriske dritt kjerringer.

Skrevet

Mye hormoner i dag?? :-)

Jeg har en gutt som reagerer veldig på syntetisk godteri (seigemenn, brus, blåsnop o.l)

Mange unger reagerer på ette og blir hyper... Hvor kjekt er det for ungene at ingen vil være med dem og de senere ikke blir invitert i bursdagebe fordi de blir så giret av maten de får i bhg?? Er jo ganske lett å unngå dette for de ungene som ikke tåler dette om ingen får dette i bhg... Hva de får hjemme eller for så vidt på sin egen matpakke er en helt annen sak.

Jeg er sikkert en hysterisk DRITTKJERRING av dimensjoner, for jeg krever at gutten min skal få være i bhg, og at det der ikke tilbys slik mat på fellesen. Jeg blir ganske forbannet når enkelte foreldre sender muffinser med seigemenn i bhg til alle ungene forde deres eget lille gull har bursdag.

Det er egoistisk og fullstendig hensynsløst ovenfor de ungene dom ikke tåler dette.

Synes de mødrene og fedrene som gjør dette er superdårlige foreldre for de går foran med et sårdeles dårlig eksempel ovenfor egne barn når de ikke tar hensyn til andres

Skrevet

Jo, det er faktisk slik at du er en dårlig mamma dersom du stadig vekk gir barnet ditt usunn mat. Det er faktisk like galt som f.eks. å røyke i bilen når du kjører. Det har mange veldokumenterte negative konsekvenser for helsa dersom vi ikke passer på. Jeg snakker ikke om synsing...det er så mange av dere om sier: "jeg synes ikke det er så farlig..jeg..jeg...jeg". Det er faktisk slik at der finnes noen mennesker med veldig mye kunnskap på dette området som har ropt varsko. Mye sukker er "gjemt" i maten.I siste nummer av "Vi foreldre" stod det faktisk at 90% av alle barn får i seg for mye sukker! Det bør vi jo ta på alvor. Det morsomme synes jeg er når mange av dere snakker om "hysteriske mødre" som nærmest ikke vil at barna skal kose seg. Det er jo bare tull. Jeg tror vi alle vil at barna våre skal ha det best mulig på alle mulige måter, men det går jo an å kose seg uten sukkermat? Når jeg drar på besøk til venner så koser jeg meg jo ekstra godt når de har laget en deilig lammestek eller kameraten som elsker å fiske har tilberedt en deilig laksemiddag osv. osv.Barna våre formes av våre valg. Og nei, det er ikke slik at de "hysteriske mødrene" er de som hjemme serverer dårligst/mest usunne mat.

Skrevet

syns i grunn det blir litt drøyt å kalle andre for en dårlig mamma fordi de velger å gi barna sine godteri på lørdag og i bursdag...? og samtidig si at det ikke er hysteri som f¨år en til å påstå noe sånt. det er det styggeste man gjør å slenge ut sånne beskyldninger, basert på at man har forskjellige oppfatninger om hva som passer for sine barn. nei, jeg føler meg ikke truffet! hvis noen vil slenge med leppa om det.. vi har et variert, sunt kosthold og har et aktivt liv, så jeg eier ikke dårlig samvittighet for ekstra kos på lørdag. som stort sett består av potetgull eller kjeks eller ren sjokolade. ungene mine elsker forresten brokkoli og fisk..

poenget er uansett at det er lurt å følge med litt på matvarer, youghurt f.eks er stappfull av sukker.. men jeg mener at det må kunne gå an å forholde seg til det på en avslappet måte, det er en mellomting mellom totalforbud og overforbruk.

Skrevet

sukkerhysteri av dimensjoner... herregud, vi har da vokst opp og blitt normale MED kake evt is i bursdagfeiringer i bhg. om en blir overvektig eller ikke har ikke en skit å gjøre med om en blir servert kake i bursdag eller ikke.. det er det daglige kostholdet som betyr noe. at vi faktisk kan si til våre barn at det er lov til å ta et kakestykke selv om det er en tirsdag, men ikke 7 stykker.. og at vi også kan legge vekt på at der finnes mye annet som er god som ikke er kake.. at vi ikkje er hysteriske kun den ene veien.

Skrevet

Dere må jo bare fortsette å lure dere selv...Dersom dere er blant de få som faktisk gir barna sine variert og sunn nok mat...så tar jeg gjerne av meg hatten for dere, men siden tallenes tale er veldig klar (90% av barn får i seg for mye sukker), så tror jeg nok ikke helt på det. Alle de jeg har truffet som er sykelig opptatt av å fore barna sine med sukkermat hver bidige gang det er feiringer, eller lar barna spise usunne pålegg fordi det stakkars barnet "ikke spiser noe annet", er enten lubne mødre/barnehageansatte eller supertynne, røykende mødre med lav utdannelse.

Skrevet

Hvis man ikke kan ha syltetøy, nugatti og brunost på skiven, da er det ikke mye igjen. Skive med hvitost hver dag er ikke akkurat så spennende.

Skrevet

Bare en liten teori fra meg, men er det ikke og viktig hvilket brød som er under påleggget, i tillegg til hvilket pålegg som er oppå brødet??

Vi har en regel i huset om at det bare spises nugatti på grovbrødskiver. Og ikke hver dag. Hvitt brød, spiser vi bare i helgene. Gutten min klager ikke på dette...Og så er vi glad i kjøttpålegg, leverpostei og sånn og da. Og bruker gjerne litt salat, tomat, agurk e.l oppå skinke. Smaker supergodt og er veldig sundt..

Fisk spiser vi 2 ganger i uken, og ellers er vi og nøye på sunn mat til middag...

Er kankje litt fanatisk men trives med det. Er jo faktisk veldig viktig hva vi putter i oss...

Og om det bare er brunost, syltetøy og nugatti som er godt pålegg så går det jo an å lage syltetøyet selv for å få det litt sunnere... Må jo være litt lite spennende å spise det samme hele tiden så håper et er noe annet du liker og da:)

Skrevet

Dette er jo en misforståelse av de grader.

Alt med måte heter det jo og det er akkurat det som er tilfellet.

Å påstå at en skive grovbrød med syltetøy på er like ille som å røyke i bilen sammen med ungene er rett og slett tull, skal like å høre en lege si noe sånt. Det er ikke i barnehagen ungene blir fetet opp, det skal være helt sikkert.

Poenget er at en skive med syltetøy er ikke noe problem, 5skiver gulost blir desverre det.

Dette er ikke noe jeg TROR eller SYNES det er bare harde kalde fakta.

Og jo det er faktisk et problem å forby all sukkerholdig mat fordi en unge ikke tåler det, det blir nøyaktig det samme som å si at ingen får melk fordi vi har en som er lactose inntolerant eller om noen har cøliaki så må alle spise den typen brød/bakevarer som er glutenfri (bortsett fra at dette er langt verre symptomer og konsekvenser enn sukker noen gang har hatt) Skal en forby alt som er mulig å være allergisk mot så er det ikke mat igjen på kloden som er mulig å servere. Enkelte er allergisk mot sitrusfrukter andre kan ikke spise svin (en må isåfall ta hensyn til ALLE)

Tror ikke mange barnehager som serverer seigemenner og diverse veldig ofte. Det er heller ikke slik at det er både is og kake og godteri og gele med vaniljesaus i hver enkelt bursdag. Det er som oftest ganske sparsom med alt, EN av tingene og EN porsjon til hver.

Det blir man IKKE overvektig av og får hller ikke diabetes av.

En kan bli overvektig av det meste om man bare spiser nok av det..

Skrevet

Spiser ikke kjøtt, så da er pålegget litt begrenset. Har som oftest bare ett-to brødmåltid om dagen så blir ikke så kjedelig. Har ikke barn enda så jeg blir nysgjerrig på hvordan det blir i barnehagen og slikt. Det er jo mange som ikke kan spise skinke og annet. Var litt annerledes da jeg var liten og vokste opp nugatti og sunda. hehe.

Skrevet

Helsedirektoratet (som sitter på "the cold and hard facts") skriver (sitat): "Barn i Norge har i hovedsak gode kostvaner og et bra kosthold siden de får frokost, lunch, middag og kvelds, men når det gjelder hva de får i seg, er det noen klare svakheter. De får i seg for mye mettet fett(for lite av det sunne fettet) og for mye sukker (!!!!), for lite vitamin D og jern. De får i seg for mye søte drikker, godteri, søte kjeks og søte bakvarer." Det er klart det er lurt å spise grovt brød, men man må altså ikke glemme at for mange barn får i seg for mye sukker. Det er mange flere barn som spiser for mye sukker enn barn som spiser for mange brødskiver med gulost. Sorry "snausen", men du er jo ganske på jordet. Det er mange barnehager som serverer for dårlig mat. Jeg har undersøkt alle her jeg bor. Noe av det verste er at en del av dem later som om de har et riktig kosthold fordi det nå er det "politisk korrekte", men på grunn av dårlig opplyste barnehageansatte,så er hverdagsmaten svært ensidig og lite sunn. Mange foreldre vet ikke hva som serveres til daglig, de er bare glade for å dra på jobb og hente mette unger.

Dette dreier seg ikke om å ha slanke barn, men sunne barn!

Skrevet

Ja det var vel diabetes du fryktet?? Hve tror du skjer om en diabetiker spiser en boks med druer?

Står visst der at barna får i seg for mye mettet fett først, går ut ifra det er da det mest alvorlige. Men siden du har hengt deg opp i sukker så får vi ta sukker først..

Jeg har selv jobbet i barnehage i mange år, jeg har ikke sett en eneste barnehage servere nughatti eller sjokade. Aldri har jeg hørt om det heller.

Problemet her ligger nok ikke i barnehagen. Det er nok først og fremst i hjemmet det går galt.

Det snakk om de ungene som spiser frokostblanding, yoghurt, nughatti/sjokade på loff, mange mellommåltider (inkludert mye frukt som mellommåltider) rislunsjer, boller i butikken når de begynner å mase, juicekartonger, kulidrikker, og kjeks alltid stående fremme på stuebordet.

Barnehagene tar seg slett ikke råd til å stadig drive og proppe i dine unger slike søtsaker. Mener du er ganske paranoid som mener dette.

Men en skive med syltetøy om dagen er IKKE NOE PROBLEM.

I vår barnehage har de syltetøy, men uansett favorittpålegg får en ikke ha det samme på skiven TO ganger. Altså må man velge noe annet.

Sukker er et disakkarid som igjen er karbohydrat. Når du spiser frukt får du i deg masse karbohydrater. Faktisk er all mat fra planteriket laget hovedsakelig av karbohydrater. Det er der du går litt i baret, du tenker bare rørsukker og går rett i taket.

Det finnes trege og raske karbohydrater. De trege er bra faktisk bra for deg, og alle trenger karbohydrater daglig. Raske: Alminnelig sukker, hvitt mel, fin pasta, hvit ris, poteter, mais (inneholder forbløffende mye sukker). Trege: Alle grønnsaker som vokser over jorden, syrlig frukt, grovt/sammalt mel, havregryn, bønner og linser. For eksempel, det finnes mye mer.

Skal vi da slutte med poteter, ris, mais, druer osv osv?

Det er flaut at folk ikke har fulgt med i matlæretimen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...