Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Loke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har så og si bestemt seg for at om det blir en gutt så skal det være Loke. Jeg liker egentlig ikke navnet, synes det har en negativ klang og i min dialekt/slang så er det å "loke" noe man gjør når man har røyka hasj eller man bare slenger rundt. Dessuten er man jo helt "loka" hvis man er idiot... Men hva synes dere om navnet? Andre norrøne navn som kan være i stedet for Loke? Jeg synes Brage og Balder er litt fine, mens feks Odin ikke er fint.

Skrevet

Syns Odin er knall tøft jegt da:) Balder er også et flott navn! Litt usikker på Loke, men fenger jo litt det og.. Er litt enig med deg, kan fort bli; err'u helt Loka eller?

Eller kanskje dette bare er vår generasjon? Når lille loke vokser opp, så er det ingen som bruker et så gammelt og "harry" utrykk lengre?

Skrevet

Etter å ha googlet Loke fant jeg: Loke (norr. Loki) er i den Norrøne mytologien opprinnelig en jotun, men etter å ha blandet blod med Odin da han var ungdom får han magiske krefter, og blir tatt opp som en slags halvgud blant æsene. Loke er en mangfoldig og tvekjønnet skikkelse, slu og bedragersk. Han steller i stand mange problemer for æsene, men har også hjulpet dem med sin sluhet. Særlig to historier er knyttet til Loke – Balders død og Lokes Veddemål. En kan legge mer vekt på forklaringer om at Loke opprinnelig kan ha vært en dødsgud. Problemet var at ingen kunne stole på Loke. Han både laug, narra og gjorde mykje ugagn.

Norrøne navn er i høyeste grad på moten, i min sønns barnehage finnes det både Odin og Balder. Men en jotun er vel et troll? Skikkelsen har alltid framstått som ond og slem for meg, og når man gir barnet sitt et navn som har så sterke røtter i norsk kultur og mytologi, blir navnet assosiert med ondskap enten man vil eller ikke. Kanskje ikke særlig god bagasje å gi sitt barn?

Skrevet

Broren min er døpt Christoffer, men fant en dag ut at han ville legge til navnet Loke. Han er litt slask, så det var kanskje var nettopp derfor han la det til?!

Personlig forbinner jeg navnet med nazismen pga Loke som var med i Hotel Cæsar for noen år siden.

I denne kategorien er kun navn med norrøn opprinnelse inkludert, det vil si navn med opprinnelse i perioden ca 800-1400.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Navn_med_norr%C3%B8n_opprinnelse

Linken inneholder både jente- og guttenavn.

Skrevet

Jeg har også dårlige ass. med navnet Loke. I norrøn mytologi var ikke han den snille akkurat heller.

En bekjent heter Loke, og kan ikke si at han er noen snill gutt akkurat heller.

Jeg og BF har bestemt oss for Trym inntil videre. Litt vanskeligere med norrøne guttenavn...

Skrevet

På min dialekt betyr det også å "surre rundt" etter man feks har röyka hasj.... eller som du sier at man er helt LOKA i skallen. Og etter jeg flytta til sverige kunne det aldri falle meg inn da det finnes en farris type drikk som heter LOKA:)

Skrevet

Syns ikkje Loke er fint. Som andre skriv her var Loke en slu type i norrøn mytologi. I tillegg er det for meg eit hundenavn, veit om fleire hunder som heiter det... Så da blir det litt rart. Syns heller du skal gå for Brage.

Skrevet

For alle som har kulturhistorien sin på plass vil Loke gi negative assosiasjoner så, nei, det liker jeg ikke. Blir omtrent på nivå med å kalle barnet sitt for Judas...

Skrevet

Loke er jo den i norrøn mytologi en helst ikke vil kalle barn opp etter, og jeg tror de fleste vil tenke på det negative assosiasjonene knyttet til hans person fremfor bare navnet. I seg selv er det helt greit, men det er vel igrunnen allmennkunnskap at Loke var en kjip mann.

Skrevet

Ja, enig med de fleste her. Loke var ikke en snill person i mytologien, og jeg har i tillegg en hund i familien som heter Loke. Han er snill og søt som dagen er lang da.. så han lever ikke opp til navnet sitt.

Skrevet

Assosierte med Loke fra Hotel Cæsar...han gale typen, som var med i serien for noen år siden.

Skrevet

Ikke noe fint i det hele tatt, sorry=:-(

Skrevet

Jeg forbinder Loke med noe ondt.

Skrevet

Virker som de fleste er enige med meg her, det var jo godt å høre. Jeg får prøve å komme opp med andre Norrøne navn som sambo liker, vi har jo ca 7 mnd på oss så burde vel klare det innen den tid? Takk for svar :)

Skrevet

Ja, det er masse å velge mellom! Husk at navn som frode, tor, rune, harald, alf osv også er gamle norrøne navn. Gutta mine heter rune og alf. oppkallt etter bestefedre osv på hver sin side.

Ville og ha gammle norrøne navn på unga, men ikke moderne utgaven ala Odin osv. Jenta i magen får og norrønt navn, det et mye mer skjeldent ett, men ikke moderne ala Frøya..

Lykke til med navnevalget! Håper for din skyld at du får sambo med på et annet navn:)

Skrevet

For noen TULLESVAR du har fått her da!! Det spiller vel null trille om Loke i Hotel Cæsar eller i norrøn mytologi var en skurk?? Det springer en hel hau med gutter som heter August rundt i landet nå, og Jens-August er jo en vinningskriminell rundbrenner og utro drittsekk... og August er en måned i året vårt..ho ho det kommer de jo sikkert IKKE til å få høre ca 500 000 ganger i løpet av livet?

Jeg synes det er stilig, og det er litt "lettere" enn Odin, men liker Balder og Trym eller Viljar litt bedre av norrøne navn - uten at jeg klarer å forklare hvorfor.. noe med åssen det triller på tunga.. til sammenligning var f.eks Odin en gammel enøyd og skjeggete gubbe, uten at folk drar inn det som assosiasjon når noen kaller babyen sin det :P

Skrevet

Hotel Cæsar ser jeg ikke på så det er ikke noe problem. Viljar er forresten et bra navn. Synes navn som Harald, Frode, Tor osv er dønn kjedelige navn... så må ha et med litt futt i!

Skrevet

Jeg er enig med deg i Brage og Balder som fine navn. Hvis du vil ha et argument mot navnet Loke som mannen din kanskje kjøper, så har jeg ett: Loke er kjønnslig sett et dobbeltvesen. Dvs. at han skifter mellom å være hunnkjønn og hannkjønn. Han blir bl.a. mor til (ja, han føder etter å ha omskapt seg til ei hoppe) Sleipne, Odins åttebente hest, etter "omgang" med en hingst... I hvert fall i følge noen fortellinger om bygging av Åsgard-muren. Loke er mor til flere, forresten, men ikke alltid etter kjønnslig omgang, som i heste-episoden.

I følge noen myter er forresten Loke den som seirer (eller i hvert fall overlever) til slutt, etter Ragnarok, kanskje nettopp fordi han er så tilpasningsdyktig?

Skrevet

Ask

Andar

Borg

Bjørn

Eld

Einar

Harald

Jone

Olav

Ravn

Sigurd

Trym

Umjer

Varg

Skrevet

tenkte på katten til stesønnen min jeg når jeg hørte Loke. Men har egentlig ingen mening om hva jeg syns om navnet sånn ellers..

Skrevet

Beklager, har langtfra sansen for navnet Loke. Det er såpass spesielt, og mange vil nok få assosiasjoner til den slu og bedragerske skikkelsen i norrøn mytologi. Man vil vel sitt barns beste? Og jeg har tro på å velge navn som gir folk gode assosiasjoner. Mio, f.eks. Det er også et sjeldent navn, og mange vil nok få assosiasjoner til Astrid Lindgren-karakteren. Prøv å finne et navn som den allmene hop vil assosiere positivt med, er mitt råd. Lykke til :)

Skrevet

Ask, Ravn og Varg var fine navn. Mio er jo også veldig fint selv om det ikke er Norrønt :)

Skrevet

Synes faktisk at Loke klinger veldig bra. Maskulint og rent, men det er klart, man skal være obs på hva Loke representerer i mytologien. Brage er også tøft, og Balder litt mykere, men også fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...