Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Jeg jobber i en privat bedrift. Sjefen er litt kjip så jeg vil gjerne vite hva jeg har rett på før jeg skriver lønnslipp denne mnd. Vi har hatt stengt 2 uker i julen. Har forstått det sånn at de røde dagene får man betalt for. Men hva med de andre dagene? Jeg ble jo "tvunget" til ferie da de stengte bedriften. Samme vil jo skje til sommeren. Ofte har den 5 ukers ferie. Sist jeg jobbet hadde jeg timelister. Ikke så bra. Men hvis jeg skal begynne å ta vekk de dagene de har stengt så kunne jeg jo like godt skrivd timelister da. Hva vil fatlønn si? Samme mnd. lønn hver mnd. i 11 mnd. unsett? Ellers vil jeg jo ikke få den årslønnen jeg skal ha. Står forresten ingenting om ferie i kontrakten. Men jeg er fast ansatt.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Din sjef kan pålegge deg til å ta ferie de dagene bedriften har stengt. Du har da rett på feriepenger (dette kommer fra de som betalte deg ut lønn året før). Dette fordi det er opp til arbeidsgiver når de ansatte kan ta ferie, man kan komme med ferieønsker, men det er faktisk opp til arbeidsgiver når de ansatte skal få ta ferein sin. (er en regel om at så mange uker skal vere i sommermnd mener jeg) Derimot så har du rett på den stillingsprosenten som står i kontrakten din, så din sjef kan ikke pålegge deg mer enn 5 uker ferie. Du får da nemlig ferre arbeidstimer/uker enn det en 100% stilling tilsvarer. Med fastlønn så betyr det at du får samme lønnen hver mnd. Men viktig å ha klart for seg om det er inkludert overtid eller ikke. Og så blir du jo selvfølgelig også trekt i lønn om du tar fri en dag uten lønn. Du får betalt samme lønnen enten det er februar med ferre dager eller mars med mange dager, eller at det røde dager i mnd da du har fri. Ble litt rotete dette her... men håper noe var forståelig... Ta en titt i arbeidsmiljøloven og ferieloven, der finner du nok noen nyttige tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå