Gå til innhold

Jack russel terrier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke hatt selv, men vet om flere som har. Den mest irriterende rasen som finnes spør du meg...kule hunder, joda, men akk så veslevoksne, oppmerksomhetssøkende (ekstreeemt) og krevende. En liten hund, som man tror er søt og artig, men som må "kreve sin plass" personlighetsmessig pga størrelsen.

Hei, vi har en JRT.

En JRT er en veldig krevende hund. Det er en terrier som er både sta, egen og masete. Men med god oppdragelse så er de både lærevillige og morsomme hunder.

Det er en utrolig tøff hund i liten pakning. Og med tøff så mener jeg både positivt og negativt..

Den har en del jaktinstinkt og må derfor trenes etter dette.

Etter min erfaring så er ikke JRT den hunden jeg vil anbefale sammen med små barn. Vår fungerer greit, men jeg vet om en hel del JRT som måtte omplasseres grunnet aggressivitet mot barn.

Og ja, de røyter ekstremt mye!

Søstera mi hadde en slik hund en gang. Hun driver aktivt med hund da, bl.a. agility. Noe hunden stortrivdes i og var en av norges beste. Det var visst en utrolig hund å jobbe med. Den var utrolig snill og familiehund også. Dessverre ble den påkjørt og døde momentant.

Men det er jo forskjeller innenfor rasen også da. Så hvis du skal kjøpe, så bruk litt tid på å finne en bra oppdretter, med bra papirer.

Annonse

Vi har hatt 2 jrt i familien og begge har vært heelt forskjellige fra hverandre.

Den vi hadde var utrolig snill, rolig, familevennlig. Men en bestemt ung dame som ville ha oppmerksomhet. Vi trodde ikke det skulle gå bra da mamma fikk lillebroren min pga evt sjalusi, men det gikk ekstremt bra. Hunden fikk et behov for å passe på babyen og fulgte etter overalt og var litt skeptisk hvis ukjente skulle holde babyen :)

Den andre hadde vi da den var valp, og så ga vi den til besteforeldrene mine. Den kunne vi nok ikke hatt sammen med små barn nå, da han er litt mer agressiv. Men selv mener jeg det har med "oppdragelsen" å gjøre.

Får du en valp blir den jo fort vant til at det er barn omkring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...