Kari Trestakk Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Jeg prøver å bli gravid med nr. 2, men har ikke veldig lyst til å kringkaste det for Gud og hvermann. Jeg har nettopp hatt eggløsning, så jeg vil ikke få svar på om det er noe på gang eller ikke før rett innunder jul. I mellomtida skal jeg i et stort familieselskap hos svigers hvor rakfisk er obligatorisk. Ville dere tatt sjansen på å spise rakfisk (alkohol kan jeg nok kanskje klare å sno meg unna uten å bli "mistenkt" ettersom jeg aldri er hard på flaska), eller ville dere latt være? Jeg blir garantert mistenkt for å være gravid dersom jeg ikke spiser rakfisken, ettersom jeg ellers aldri lar sjansen gå fra meg. Vet ærlig talt ikke hvor stor risiko det er knytta til rakfisk, men har jo ikke lyst til å ta unødvendige sjanser dersom det viser seg at vi har truffet blink denne gangen.
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Rakfisk bør man ikke spise som gravid, men tviler på at det kan skade hvis du spiser det så tidlig.
Kari Trestakk Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2008 Ja, den tanken har slått meg også, men på den andre siden er det jo fryktelig mye som skjer med fosteret (emryoet) de første ukene. Mye som kan gå galt... Jeg vet ærlig talt ikke hvor bekymret jeg behøver å være for å spise rakfisk. Jeg vet ikke helt hvorfor det blir frarådet i utgangspunktet engang.
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 http://www.helsenytt.no/artikler/raa_mat.htm http://matportalen.no/Emner/Gravide Rakfisk er rå fisk og det er utsatt for en hel rekke bakterier som kan i verste fall forårsake abort. Det er verre enn å drikke alkohol for å si det sånn...
Kari Trestakk Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2008 Uff da! Jeg tror det er best at jeg ligger unna den rakfisken, så får jeg heller finne en eller annen unnskyldning (eller rett og slett være ærlig...) Jeg hadde en SA for ikke så lenge siden, så nå vil jeg ikke ta noen sjanser.
Spent Hattiec... Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Tror det er lurt å holde seg unna ja. Har lest noe om at listeria kan være i kroppen i flere uker etter smitte, så det kan være skummelt med både rakfisk og spekemat når en prøver å bli gravid.
***Juanita*** Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 På den andre siden er det jo ganske liten sjanse for at det er listeria i fisken. Rakfiskprodusentene er jo ganske proffe og det er ikke ofte man hører om at det er noe galt med fisken. (Hørte om ett tilfelle i fjor, da.) Når det attpåtil ikke er sikkert at du er gravid, så er jo den totale sjansen for at det går galt (dvs, at du er gravid og at det er noe galt med fisken) veldig liten. Så jeg tror jeg ville spist rakfisken. Men skjønner jo også at SA-spøkelset lusker i buskene, og man vil jo gjøre hva man kan for at ting skal gå bra.
jobber med saken har klart det Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 I tiden mellom el og tr har jeg ikke rørt alkohol siden mai. I tiden mellom mens og el har jeg drukket svært svært lite siden mai. Tror jeg må ta meg en måneds pause, slik at jeg kan ha meg en brakfylla.. hehe Er veldig mange som blir gravide når de er fulle, mange som drikker uten at de vet at de er gravid. Sønnen min rakk å få seg en fyllekule før jeg viste at det var noe inni der. Han er helt fin i dag:) Tror man bare må gjøre det som sin egen samvittighet tillater:)
***Juanita*** Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Hmm, sønnen min fikk med seg et aldri så lite rakfisklag ca en uke etter befruktning. Men tror nok det har gått bra ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå