Gå til innhold

Når er det vanlig å gi de små kaker, sjokolade, o.l for første gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å vente så lenge som mulig da jeg tror det ikke er så gunstig for små baby mager.. Kan allikevel tenke meg at det kan bli et lite samtale tema under juleselskapene og, for vår del, bursdagsfeiring for min lille som snart fyller året.

Greit å vite hva som er 'normen'.

Skrevet

mini er 15 mnd.får litt en gang iblandt.Tror det er forkjellig fra hjem til hjem.

Skrevet

Vafler og boller spiste han fra han var ca 11 mnd. Sjokoladekake på bursdagen sin. Nå får han litt kake når vi andre spiser det. Men sjokolade (som snop) har han ikke fått ennå. Han er 16 mnd.

Skrevet

Med førstemann styrte vi unna en god stund (fikk litt kjeks, kake og sjokolade i bursdager og sånt da etter han var 1 år), men med de to neste er jo det umulig fordi de ser hva andre får og vil ha det samma, nytter ikke å bestikke dem med noe annet heller, hehe...

Skrevet

Ved konfirmasjonsalder mener jeg de fleste av "dibungene" har fått smake iallfall;-)

Min lille gutt fikk såvidt smake kake ved rund9-10 mnd, uten at han har tatt skade - eller at sukkerinntaket er uet av kontroll.

Skrevet

Vår lille på 16 mnd har egen krukke med Mariekjeks, som hun smaker litt på og legger tilbake i krukken for så å smake på en ny...

Kan ikke la henne sitte uten noen ting, når de andre barna får lørdagsgodte...

Ellers får hun smake ei lita tugge av sjokoladen i julekalenderen til mamma:)

Skrevet

Har fått smake på det meste av det vi spiser på siden hun klarte å gi uttrykk for at hun hadde lyst på det samme som oss. Men får bare ren sjokolade, vaniljeis eller kaker og sånn. Ikke syntetisk godteri. Det beste hun vet er 70% kakao sjokolade. Er ikke så veldig glad i melkesjokolade. Vi passer på å lage en liten skål med eget snop til henne i små biter, da ser det ut som hun har spist masse, uten at det blir mer enn et par sjokoladeruter.

Skrevet

MIn lille på 19 mnd spiser aker osv når vi er i bursdag osv.. Nå har han sjokoladekalender.. . Men.. Han vet godt hva nam nam her, han får lørdagsgodis hos pappan sin. Her hjemme bryr han seg ikke noe om det.. . Men selvom han vet hva nam er, og hvor i butikken nammen er, så er det i fruktavdelingen han blir helt tulling.. Hyler og kjefter om han ikke får frukt.. Godis avddelingen kan vi gå rett igjennom ut aten han vil ha nam, selvom han vet hva/hvor nammen er :) litt deilig :) Men er vi i bursdag som sagt, så spiser han masse kaker og storkoser seg :) ser ikke noe problem med det..

Skrevet

Det er nok lettere å holde på det når man har bare en... Min første er nå 20 mnd og sier "sokkoladebit" hvis hun ser at andre spiser det, men vet ikke hvor hun finner det i butikken enda. Hun har fått smake litt i det siste, fordi det er advent, men ikke noen fast dag. Er veldigt gla i rossiner, så det hender det at hun får. Har lagt det i gavekalenderen på lørdager også.

Hun fikk gulrotkake på 1 årdsdagen sin. Ikke overbegeistret over det..

Skrevet

Førstemann fikk nesten ikke snop og kaker men med to eldre søsken er det umulig å styre unna. Han er veldig glad i sjokolade og hører han det knitrer i papir kommer han i turbofart. Prøver selvsagt å begrense det så det blir bare en liten bit av og til. Har blitt litt pepperkaker nå i desember. Er vel ikke så sunnt men det er jo ikke jul hele året. Han er snart 15 mndr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...