mamsen=) Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Hvordan får dere bort bæsjeflekker som har kommet på ullbodyer og ulllongser? Det går værtfall ikke bort med vanlig ullvaskemiddel.... ikke særlig fint akkurat! finnes det noen kjerringråd der ute kanskje?
prinsessemor123 Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 jeg syntes vanich (vet ikke hvordan det skrives..) fungerer veldig bra. sprayer på flekken, og legger i bløt en stund. sprayer så på nytt og vasker på ullprogram. ikke alltid det har fungert, men stort sett.
Tante Gustava Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Etter tips fra mamma har jeg brukt god gammeldags Sunlight såpestykke. Vasker vekk flekken for hånd, før jeg hiver i maskina med milo. Har hatt hell med å fjerne både bæsjeflekker, og tranflekker
mamsen=) Skrevet 30. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2008 da skal jeg teste ut dette! Tusen takk=)
<3 coccinelle Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Vanish skal i hvert fall ikke brukes på ull og ikke de andre heller tror jeg. Inneholder enzymer som ødelegger ulla. Men det er sikkert ikke noen annen måte å få det bort på...?
3rOK Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Skylles/vaskes vekk med kaldt vann før man hiver det i maskinen. Ellers har jeg hørt at en dråpe domestosWC såpe på flekken skal ta det bort, men har ikke prøvd dette selv.
brooklyn Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 Mitt beste tips er mørkeblått ulltøy:)
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Jeg bruker zalo, får det neesten bort! Kjedelig m de flekkene ja
aya75 Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Oi oi...dere vet at dere ødelegger ulla med alle disse sterke såpene?? Det ville jeg ikke brukt nei. Synes det er synd at folk tar på så streke såper på ull. Da kan man jo like gjerne bruke bomull siden ullen ikke isolerer lenger. Hvertfall hvis det er ubehandla ull. Ta vare på klærne deres. Skyll i kaldt vann først og bruk gallesåpe, sitronsåpe eller nørstebarn sin flekkfjerner.
Edelweis Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 det er jo ikke sånn at du alltid skal bruke slike sterke såper på ullklærne, men er uhellet først ute, så kan det være greit å prøve. jeg fikk et tips om å legge det i bløtt med en tablett oppvaskemiddel. =) og det funket veldig fint for meg. og så bruker jeg ullshampo, tror det heter troll=)
Tante Gustava Skrevet 1. desember 2008 #12 Skrevet 1. desember 2008 Sunlight sepen kan man i alle fall trygt bruke til ull. Er til vask av ull står det på pakken.
aya75 Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 joda det er bare å bruke, men ullen blir ødelagt etter kun en gang m sterk såpe. oppvasksåpe er noe av det strekeste som finnes. Men selvfølgelig må man jo gjøre som man vil:)
mathildes mamma Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Jeg sendte faktisk mail til Lilleborg forbrukerservice (de som lager Milo til ull). Her er svaret jeg fikk: Vi vil anbefale deg eventuelt å ta MILO direkte på flekken, gni det forsiktig innog la det ligge på 1/2 time. Er det snakk om hvitt ulltøy kan du benytte DOMESTOS uten klor. Produktet inneholder blekemiddel og er derfor effektiv på sådanne flekker. Du kan blande DOMESTOS ut i vann og legge plagget i bløt og eventuelt øke doseringen hvis du ser at flekken ikke forsvinner. Vi håper de råd vi har gitt vil hjelpe og ønsker deg en fin dag.
trekløver<3 har fått 3.jenta Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 Heisann ) Her vaskes det mye ull, da vi bruker tøybleier og har ullbukser utenpå ;O) Jeg pleier å gjøre følgende med ullundertøy, og ullbukser: legge i kaldt vann med en gang, gnir da inn litt ullsåpe (den jeg har nå er fra Nøstebarn, kan også bruke gallesåpe, eller olivensåpe. Har ikke testet det.) Så lar jeg det ligge i bløtt en stund, før jeg gnir litt til på flekkene i lunkent vann, og skyller det i lunkent vann. Om flekkene ikke går helt bort så funker det veldig bra å legge tøyet i sola. La sola skinne direkte på tøyet, og la det ligge en stund. Da bleker sola bort flekkene. ) Det funker supert! Kanksje ikke så lett å henge opp tøyet i sola ute nå om vinteren, men da pleier jeg å henge det i vinduet i sola innendørs. Det må henge en stund. Lykke til! ) ps: Ikke lurt å bruke sterke såper med enzymer på ull. Da blir ulla ødelagt.
Bebés'ilvousplâit Skrevet 1. desember 2008 #17 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har hørt at gallesåpe skal ta hva det måtte være av flekker! Vet bare en plass man får tak i det, og det er på Britts boutique i Tromsø...
aya75 Skrevet 1. desember 2008 #18 Skrevet 1. desember 2008 De har gallesåpe på helsekost, claes ohlson og nøstebarn...så burde værre lett å få tak i:)
du og jeg og vi to Skrevet 1. desember 2008 #20 Skrevet 1. desember 2008 Jepp, og f.eks Helios. Har de det på Claes Ohlson også altså, det var jo genialt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå