Gå til innhold

Kjære foreldre. Et hjertesukk fra en dedikert førskolelærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym 12.11: Hårreisende at barnehageansatte tar opp personalsaker med foreldrene!!

 

Ja, det finnes gode, veldrevne barnehager med lavt sykefravær og kvalifiserte ansatte. Jeg jobber i en av dem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Dette innlegget var kjempebra! Nyttig lesing også for oss som ikke har barnehagebarn enda, men snart er i den situasjonen.

 

Det er så viktig med respekt folkens!

 

Hilsen førstegangsmamma - uten noen som helst barnehagerfaring.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: DU BØR FÅ DEG NY JOBB!!!!!!!!!!

 

Herregud, det er JOBBEN DIN og DU FÅR BETALT FOR Å PASSE BARN!!!

 

Det hadde aldri falt meg inn å sitte på nett å klage på jobben min, selv om jeg også til tider har det svært frustrerende i min kontorjobb.

Er det mulig?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 13.58:

 

Du bør få deg litt ny kunnskap. En førskolelærer sin jobb er ikke utelukkende å passe barn, selv om det er en nødvendig del. Trillepiker og barnevakter passer barn. Ser ikke at HI her klager over å ta seg barna heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syntes du traff spikeren på hodet,eg,HI!!!

 

Jeg for min del er så drit lei foreldre at jeg slutter i jobben min.

Og kom ikke med den at du må snakke med foreldrene bla..bla..Syntes ikke vi gjør annet,henger opp lapper info på foreldremøte,foreldresamtaler osv...

Det er bare det at noen foreldre rett og slett ikke gidder å høre!

Og det hender stadig at barn ikke har fått frokost hjemme,ennå vi har gjentatte ganger gitt beskjed om at serveringen er slutt kl.8.30,men hva gjør en da?barnet har ikke fått mat,og jeg har hvertfall ikke samvittighet til å la barnet gå sultent!!

Betalingen kan også være vannsklig til tider,jeg må da huske på at de har tross alt andre ting som bare mååå betales først...så kanskje hvis en er heldig kommer pengene inn 2-3 uker forsent.

 

Så er det forsent henting,måtte bare på et viktig møte osv....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan være frustrerte etter en dag på jobb og jeg syns det er rart at du har fått så mange negative tilbakemeldinger.

 

Selvfølgelig må ting tas opp med de foreldrene det gjelder, men det regner jeg med at dere gjør også.

 

Og så mange flotte løsninger du får bla det gjentagende "det er jo bare å si at de må leveres innen kl... og må ha spist ferdig hvis de kommer etter..." Du sier jo at de ikke engang leser informasjonen de får og det er jo ikke lett som barnehageansatt å la et barn gå og være sulten bare fordi foreldrene hadde det travelt på morgenen.

 

Jeg tror du gjør en bra jobb i barnehagen, hvis ikke du hadde gjort det, så hadde du ikke bekymret deg over dette i det hele tatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber selv som Parkleder med barn fra 1-3 år og skjønner frustrasjonen til inlegger mange dager kan være sånn men det er og alle de fine stundene hvor man ser barna plutselig har utviklet seg mye feks den stille jenta som aldri sa noe har begynt å prate masse være sosial med deg og barna. Det er mange sånne fine øyeblikk. Her om dagen kom en liten jente etter jeg hadde vært borte en dag...jeg savnet deg (navnet mitt). da får man enda mer lyst til å gjøre en god jobb jeg stortrives selv om det til tider er hektisk og assistenter må forklares basik ting igjen og igjen men det er jo kjempehyggelig og det tror jeg er viktig å få frem!! Og det med ryddingen hvorfor ikke benytte den ressursen barna er? I min park er barna med på å rydde før vi går inn og rydde etter lunsj og da tar det faktisk 5 min med morro for dem og oss i stedet for et kvarter! barna elsker å hjelper til å strålr stolt over å ha kostet bort et lite glitter som lå på gulvet. Prøv å se de fine øyeblikkene i jobbhverdagen for de er det mange av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har noe med når ungene blir levert. Leser man barnehagenes vedtekter står det i ganske klar tekst hvem regler ang dette som er i den eklete barnehagen. Disse vedtektene får alle foreldre, og når man begynne rå betale barnehageplassen, skal man også følge disse vedtektene så godt det lar seg gjøre.

man kommer ikke i en butikk som stenger klokka ni og sier man skal handle til kl ti, bare pga at man skal betale for mante man skal kjøpe. Det blir litt av det samme. man har selv sett vedtektene og reglene for barnehagen før man takker ja, og begynner å betale for produktet. Men kjøper altså ett produkt, er man ikke fornøyd med det produktet må man heller se seg om etter andre muligheter. For det går utover mange andre om en foreldre ikke følger opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kjenner meg igjen i her,er at jeg leverer sent for tiden.jeg er sykmeldt og skal ta det med ro,så vi koser oss om morgenen med frokost sammen.vet at hvis de ikke er i barnehagen til kl 09.00 så må de ha spist hjemme.har aldri tenkt på at det er ett problem for de ansatte at jeg leverer 09.30-10.00.hvis det er turdag så kommer vi selvfølgelig tidligere,og har kledt dem til å dra på tur.hvis de holder på å kle på seg for å gå ut når vi kommer så kler jeg på ungene selv.ser jo "kaoset" som er rundt oss med ville unger som vil ut så fort som mulig.MEN en ting vil jeg si til dere som jobber i barnehage:få på ungene hals.jeg sliter sånn med dette i vår barnehage.datteren min er 5 år,og så "stor" at hun skal kle seg selv når de skal ut.jeg har bedt henne uttalige ganger om å huske å ha på hals/skjerf.dette er selvfølgelig glemt fra hennes side i det øyeblikket jeg går fra barnehagen.har sagt fra til de voksne også mange ganger,men når jeg kommer å henter henne på ettermiddagen så er hun ute å aker og er helt åpen i halsen.dette var ett stort problem i fjor vinter,og er det også i år.så nå måtte jeg ta en alvorsprat med dem.de skulle skrive det opp i boken så alle voksne var klar over det.gjett hvem som ikke hadde på hals når jeg kom å hentet henne?kan dere som jobber i barnehage gi meg ett lite tips om hva jeg kan gjøre for at dette skal gå i orden?skjønner at det er mange barn og mye å følge med.men bare sjekk at alle har hals og votter(også ett problem).jenta mi blir lett forkjølet,så dette er viktig for meg.har investert i masse gensere med høy hals til henne nå,men de sklir så lett ned.HJELP!ble veldig langt dette,men det er veldig frustrerende:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd dette,men hun synes det er litt flaut,for det er "babylue".begynner å bli så stor at hun skal liksom bestemme litt selv:)men jeg skjønner ikke problemet,for når de går ut så står det alltid en voksen å holder opp døra for de.fort gjort å se om alle har hals og votter.er der ofte når det er påkledning for første utetid,å da er det ikke så veldig vanskelig å ta en titt på ungene som sitter rundt mens jeg hjelper min datter eller noen andre unger med dressen.det er bare litt frustrerende når jeg har sagt fra mange ganger,men det blir ikke gjort noe med det.de skal jo passe på det mest verdifulle vi har:)

det tar 2 sekunder å sjekke.flere foreldre som har prøvd å sagt ifra om dette også.men bortsett fra den "glippen" er vi veldig fornøyd ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget var lærerikt, jeg. Barnet mitt begynner i bgh om en mnd tid, så jeg har ingen erfaring med dette, men synes det er flott å lese slik at jeg kan se hva som forventes av oss som foreldre.

 

Mange av disse tingene synes jeg virker "selvsagt" i grunn, som å ha ekstra klær, merking av klær osv.

 

Synes forresten ikke at HI virker lei av jobben sin, men heller en som har erfaring nok til å si hva som kunne vært gjort annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et kjempeflott innlegg! Tror heller ikke du er lei jobben, men heller lei foreldre som "aldri lærer/hører etter" ;)

 

Dere som synes innlegget var negativt, dere leste vel også at det var satt på spissen?? Man må ofte gjøre det, for at noen skal forstå hvordan en liten glipp her og der kan gå utover mange...

 

Har noen venninner som jobber i barnehage, og de sier det dessverre er mange gjengangere blant de som leverer barnet for sent, gjerne både sultent og med nattbleie full av tiss,...

 

Jeg skal gjøre alt jeg kan for å ikke bli en av disse som ødelegger for de andre i barnehagen. Når man først har fått barn, så bør man da klare og følge opp barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattbleie full av tiss!!!!!!!!hva er det med enkelte foreldre da?man må da ha rutiner om morgenen.kommer de i pysj også da?det er jo bare å bytte bleie samtidig som man skifter klær.men jeg skjønner hva HI mener med frokost.jeg leverer ungene litt seint innimellom,fordi vi koser oss med frokost sammen,eller våkner litt sent.men da gir jeg alltid ungene frokost før vi drar til barnehagen.men jeg kom litt sent en dag,og da holdt de på å kle på seg til å gå ut.jeg satte meg ned å kledde på sønnen min,som jeg ser på som en selvfølge når jeg leverer sent.da kommer det 2 andre barn inn med matboksen i handa,og foeldrene kler av de og setter de ved matbordet.må si jeg ble ganske overrasket da jeg så dette,for der satt det 10 barn ferdig påkledd og klar til å gå ut,så må en voksen kle av seg igjen for å sette seg ved matbordet som de nettopp har ryddet av og vasket.det er en regel i barnehagen som sier at kommer man etter 09.00 så må man ha spist frokost.synes da at man itillegg kan ha en regel som sier at har man ikke gitt barnet frokost så må en forelder sitte der selv til barnet er ferdig.de har utetid fra kl 09.00,så da bør alle foreldre skjønne at de voksne må være ute og følge med.men må nok dessverre si at jeg føler meg truffet med tanke på at jeg ikke får med meg alle beskjeder.har alltid fått med meg alt tidligere,men venter tredjemann om en mnd,så er litt "borte" for tiden.men de i bh vet dette,så hvis det er viktige beskjeder så gir de meg muntlig beskjed.men ber virkelig om at alle foreldre tenker på at det faktisk er andre barn i barnehagen også.det går utover andres unger fordi at dere tenker at det er ditt barn verden dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Du har helt rett i alt du "setter på spissen". Det er utrolig mange foreldre som er utaknemlige og sutrete etter min mening. Vi er kjempefornøyd med innsatsen til de ansatte! Foreldre som sutrer og beklager seg over ting både foran og bak ryggen til de ansatte. Vi har stått uten barnehageplass ett helt år og setter utrolig pris på tilbudet vi har. Får vi en beskjed fra de ansatte om noe som mangler eller burde blitt gjort anderledes så er det førsteprioritert hos oss. Våte dresser i poser er jo ett flott syn - kan jo bare ta det med hjem til vask og tørk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skjønner veldig godt hva du mener om å bli halshugd for de minste ting. Vi har noen foreldre som stadig har en dårlig dag, og som sier rett ut, at "Nå har jeg en dårlig dag, så det går nok litt ut over deg" Før de begynner med hudfletting av verste sort for de minste ting. Det kan være at barnet ikke hadde på seg ulltøyet ute i mai, at vi tok den tykke lua i stedenfor den tynne lua, at barnet er sent utviklet i språket fordi de voksne i barnehagen prater annen dialekt (når alle andre barn i barnehagen - inkludert dette barnet også faktisk - har normalt utviklet språk) for lite klær, for mye klær, den lua må noen ha STJELT, for den er borte nå...

Noen ting kan jeg forstå at foreldrene blir sinte for. Når barnet har altfor lite tøy pga glipp av de voksne er det greit å reagere. Om man har glemt solkrem midt i juli er det grunn til å reagere. Om noen blir skadet pga dårlig ettersyn av barn i klatreapparat er det heelt greit å bli sint.

Men at noen snakker dialekt syns jeg ikke noen har noe med! Eller beskylde for å stjele og den nevnte lua dukker opp i bilen til far, det er drøyt.

 

Noen foreldre er flinke å glemme... :) Da passer jeg på å legge en lapp i matboksen om å huske drikkeflaske, eller varm drikke til tur. Jeg henger opp lapp på hyllene til de verste foreldrene om hva som trengs i skapene. Og jeg passer alltid på å nevne sånn i forbifarten at "og i morgen skal vi jo på tur, det blir morsomt, bare det ikke blir kaldt da. Vi må ha godt med klær på" :)

Men det er litt irriterende at de samme glemmer stadig. Jeg er der selv... det er så vidt katten får mat her i huset (han må mase litt) og skattekortet er enda ikke levert... jeg får prøve å huske det på mandag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...