Gå til innhold

Kjære foreldre. Et hjertesukk fra en dedikert førskolelærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en del tråder jeg har sett her over de siste par årene.

 

Kjære foreldre

 

Hver dag står jeg opp og gleder meg til å møte deres barn i barnehagen. Jeg tenker på alt de morsomme og lærerike vi skal gjøre sammen, for det er jo det utdannelsen min går ut på og den vil jeg bruke.

 

Fra 09.00 kan vi starte med aktiviteter eller vi kan kle på oss og gå ut. Eller det vil si, om ikke det da haddeblitt levert tre barn som desverre ikke har fått frokost for det ble ikke tid i dag heller. Så må de andre små vente på at jeg skal lage frokost til de som kom for sent, for lokalet er desverre ikke utformet slik at det går ann å spise mens det foregår noe annet. Klokken 10.00 er vi heldig om vi har kommet oss ut med alle, for bleieskift må gjøres unna samt at vi må vente på de om spiser (som jo har krav på minst 30 minutter), så skal vi rydde opp og vaske etter dem, noe som gjør at vi er en mindre voksen til å kle på og passe på dem ute. I løpet av påkledningstiden blir det gjerne levert tre barn til, ingen av dem med ullundertøy og ingen av dem blir påkledd for utelek. Klokken 10.50 leveres det barnet hvis foreldre ofte klager over manglende pedagogisk opplegg og lite utetid. Klokken 11.15 må vi inn igjen, for hender skal vaskes, våte klær byttes, og bleier må skiftes for de som ankom senest. Så skal vi ha minst 30 minutter til lunsj, og mange trenger mer. fra 12.00 er det leggetid. Mange er da så trøtte at de sovner i armene våre. Andre har ingen, eller kanskje et par votter som nå jo er kliss bløte etter utelek. Andre klær henger helt tilfeldige steder, godt ballet sammen i sekker og poser. Men vi graver i sekker og poser etter det rikitge soveantrekket, for ellers blir det månelyst. I mens sovner de andre barna rundt bordet. Soveposer har de heller ikke, så vi kler godt på dem før de legger seg. Prøver å avvikle pauser fra 12.30, samt at vi rydder etter 14 småbarn som liker å kaste maten sin vegg i mellom. Fra 12.45 og skal de stå opp, men denne fasen varer helt til 14.30 da noen sover lenger. Da skal det byttes bleier og spises. Etter en ny vaskerunde skal vi ut igjen, da med halvparten av bemanningen for noen hadde jo også tidligvakt. Akkurat da kommer dere inn døren og forlanger å få vite hvorfor genseren var blitt våt i dag igjen, eller dere bare vil prate mens vi prøver å kle på de 13 andre. Hele tiden har vi halv bemanning, full barnegruppe, en avdeling som skal ryddes og oppvask som skal tas. "Har ikke lille Lise hatt på seg den nye Reimahatten", sier dere strengt. "Den var jo lagt frem i en plaspose under vognen hennes, da må dere kanskje se på rutinene deres da?". Og vi skal selvsagt gjøre vårt ytterste for at det ikke skjer igjen.

 

Hver dag står jeg på pinne for at du og dine barn skal ha det bra og være fornøyde med barnehagen. Til gjengjeld ber jeg bare om at dere:

 

 

1. Merker klær og utstyr

2. Har med klær og utstyr

3. Gjør dere kjent med garderoben og pakker ut klær dere har vasket

4. Setter ting på anviste plasser

5. Gir barnet en skive i bilen når dere ikke gidder å stå opp i tide til å spise hjemme eller rekke frokost i barnehagen.

6. Viser forståelse for at barn flytter på ting, noe som gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvor den smokken, bamsen eller hårklemmen er til en hver tid.

7. Kler barna deres for årstiden, en er faktisk ute hver dag i en barnehage så om det å være ute i et par timer krever ullundertøy så er ikke bommull varmt nok selv om det ikke er turdag.

8. Leser informasjonen dere får fra barnehagen, og at dere i hvertfall ikke anklager de ansatte for å ikke informere når dere ikke klarer å lese en simpel månedsplan en gang.

9. Skjønner at barnehageansatte også er mennesker, så når du kan glemme å ta på ungen sko, så kan de glemme å hente yogurten du hadde "lagt frem" i sekken. Du har kun dine å huske på, den ansatte i barnehagen har fra 9 til 45 barn å holde styr på.

10. Har litt tro på at folk som jobber med å vurdere 14 barns påledning hver dag, kanskje har lært litt om det etterhvert og derfor klarer å vurdere hva som er passe. Og om du er uenig, så spør hvorfor før du hogger hodet av den ansatte du møter ved henting.

11. Sier i fra på en sivilisert måte når dere ikke er fornøyd.

12. Sier i fra når du er fornøyd, for det bruker vi faktisk mye tankevirksomhet på å lure på.

 

 

Alt for ofte får jeg ikke gjort en viktig del av jobben min fordi disse tingene ikke blir fulgt opp. Jeg jobber i et serviceyrke, men også i et utdanningsyrke og en kan ikke vente det samme av en barnehage som av et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen problemer med å si meg enig i at vi foreldre bør møte barnehagepersonellet med respekt, og gjrøe vårt for å forenkle jobben deres. Men dersom dagene er slik du beskriver dem er det kanskje først og fremst mer personale dere trenger, og det er det ikke vi foreldre som kan hjelpe dere med.

Jeg føler meg ikke truffet, for jenta mi har ikke begynt i barnehage enda. Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at du virket frustrert og lei av jobben din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lei av den jobben det er meningen jeg skal gjøre, men jeg er dritt lei alt det som kommer på toppen av det og går på bekostning av det jeg egentlig skal gjøre. Vi trenger flere voksne, men det er ikke aktuelt. Antageligvis vil vi bli færre voksne, for det er desverre den veien det går med det politiske klimaet. Her i byen skal de spare 10 millioner ved å putte flere barn inn i barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, dette var et veldig godt innlegg, som jeg dessverre kjenner meg litt igjen i til tider.

Og til den som svarte, ang bemanning. Vi kan ikke trylle frem ekstra bemanning, og jeg skal LOVE deg at er det noe vi ønsker, så er det flere folk! Men dessverre lar ikke dette seg så lett gjøre. Jeg antar at HI og jeg muligens bor i samme by, her hvor de vurderer å kutte 10 mill i bhg-budsjettet. Dette vil løses med flere barn pr ansatt, noe som absolutt ikke vil gjøre arbeidsdagen vår enklere.

 

Jeg er heldigvis velsignet med at de fleste foreldrene har god forståelse for hvordan dagen vår i bhg kan være, og som sier at de beundrer oss for jobben vi gjør. Likevel så er det enkelte som krever veldig mye, men som likevel ikke tar seg bryet med å huske

- å sende med nødvendig, og merket, tøy

- avtalte tidspunkt for foreldresamtaler

- gi beskjed om at barnet ikke kan komme i bhg

- å si fra at de likevel ikke kan stille på foreldremøte, hvor de i utgangspunktet meldte seg på

 

fra en annen dedikert førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle foreldre leser dette innlegget! Supert forklart ang arbeidsdagen vår og hvor lite som skal til for at vi skal få til å gjøre det vi faktisk blir betalt for å gjøre!

 

Mvh Barnehageassistent og barnehagemamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i den beskrivelsen du har av noen barnehageforeldre. Vi er veldig engasjerte i barna og barnehagen, og har som regel alle ting på plass.

 

Sitter igjen med litt blandet følelse ang. innlegget ditt. Jeg skjønner frustrasjonen deres, og har full forståelse for at de kan bli vansekelig med foreldre som ikke følger opp, og krever mye. Men, innlegget ditt gir meg på en måte en følelse av at alt er veldig negativt, og alt er så vanskelig. Jeg får overhodet ingen betryggende og positiv følelse av innlegget ang. barnehagehverdagen. Det virker som om alt bare er kjas og mas fra ende til annen.

 

Mulig jeg får feil inntrykk av innlegget, men jeg oppfatter det både positivt og negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også det meste på plass, men jeg kjenner igjen det hun beskriver fra kommentarer som jeg overhører i barnehagen fra foreldre.

 

Føler du at alle de andre foreldrene er som deg? Engasjerte og med alt på plass? Det føler ikke jeg at alle er i min barnehage...

 

Jeg tror mange foreldre har mye krav til barnehagen og lite ansvarsfølelse i forhold til pliktene sine. Så jeg forstår frustrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som HI er pedagog på en avdeling med 14 småbarn og 4 voksne. Hvis det er slik, blir det en del av dagen bare to voksne med alle barna, for som hun skriver:

 

"Etter en ny vaskerunde skal vi ut igjen, da med halvparten av bemanningen for noen hadde jo også tidligvakt".

 

Hva får ett- og toåringene i bhg i forhold til å være hos en dagmamma som passer bare tre? Først og fremst et pedagogisk opplegg, fordi i barnehage er minst en av de ansatte på avdelingen en førskolelærer.

Men selv for en dedikert førskolelærer kan det skje at hennes pedagogiske opplegg må droppes f.eks. fordi "lokalet er desverre ikke utformet slik at det går ann å spise mens det foregår noe annet"

 

Det jeg ville si er at dersom jeg var SIKKER på bhg-plass fra barnet er stort nok til å begynne på storebarns avd. , så ville jeg kanskje vurdert å heller ha dagmamma (med kun tre små) til en ett- eller toåring. Litt mindre stress og venting der. Men som alle andre tar jeg bhg-plassen når jeg kan få den. Men det er ikke så mye p.g.a. at det er en pedagog der. Mer for å være sikker på å ha plassen frem til skolestart. Og får å få en subsidiert pris.

 

Men ikke misforstå. For barn i hva jeg vil kalle førskolealder (3-5) er det best med bhg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg virkelig si at hvis dette virkelig er hverdagen i barnehagen din, HI, så er det mange grep du kan ta for å få det bedre. Hvor ble det av prinsippet om å fokusere på løsninger, ikke problemer? F.eks. er det fullt mulig å gjøre noe med dagsrytmen. MÅ dere ut på formiddagen? MÅ dere være ute to ganger daglig? Hva med å framskynde lunsjen til kl 11, så slipper barn å sovne ved bordet?

I barnehagen jeg jobber har vi en regel om at barn som skal ha frokost i barnehagen må ha kommet innen kl 8.30, og slike klare regler forstår foreldrene når vi kommer med gode begrunnelser. Faktisk forstår foreldre veldig mye dersom vi er gode til å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Jeg synes innlegget ditt oser over av fordommer og generaliseringer. Det virker som at "alle" foreldre er slik, men min erfaring er at de aller fleste er eldig flinke på de områdene du skisserer.

 

Hvis barna kommer med bomull istedet for ull, så ta en prat med de aktuelle foreldrene om forskjellen, kanskje print ut litt informasjon til dem på nettet. Noen foreldre trenger veiledning på bekledning, og de trenger informasjon om barnehagens rutine, dagsrytme og regler. Alt dette er noe du kan gjøre noe med!! Umerket tøy? Har du en merkepenn tilgjengelig i garderoben slik at foreldrene raskt kan merke klærne der og da?

 

Hvis barn mangler utstyr, så har de fleste barnehager en lånekasse med klær. Om foreldrene til Ida aldri har med votter, og du har mast i dagesvis, kan du ikke bare svelge kamelen og ikle henne noen lånevotter? Det koster oss jo ingenting, men irritasjonen over slike foreldre forsurer både arbeidsglede og arbeidsmiljø.

 

Hilsen førskolelærer på 14-barnsgruppe - som pga gode rutiner, dagsrytme og bra foreldresamarbeid får brukt kompetansen og utdannelsen sin størsteparten av dagen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som alle her har forstått at dette ikke er måten alle dager fortoner seg, men noen dager blir slik likevel. Jeg har satt det hele på spissen for å understreke noen poenger. Jeg vil også understreke at foreldrene på min gruppe er engasjert i barna sine alle som en, jeg tror bare vi vært utrolig "uheldig" i år da vi fikk samlet en gruppe foreldre som er vanskelig å nå frem til med informasjon. Angående å legge opp dagen ulikt, så er det noe vi gjør så snart vi ser behovet for det. De som var ett år i August er nesten to i juni, og har da helt andre behov. Akkurat nå må rytmen være slik den er, det har sammenheng med at barna generelt blir levert sent og da har sovet lenge. På ettermiddagen har vi for mange barn og for få voksne til å ha fast utetid, derfor må den være på formiddagen slik hentemønsteret er nå. En barnegruppe er heller aldri lik, alderssammensetning og dynamikken i gruppen kan gjøre forholdene helt forskjellig i to grupper som på papiret er like.

 

Min hensikt med denne tråden er rett og slett å få foreldre til å reflektere litt over de små tingene som det er svært enkelt for dem å gjøre en gang, men som kan ta veldig lang tid for oss å gjøre 14 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som dere (bhg til HI) må klargjøre for foreldrene hvordan dere vil ha det. F.eks må barn som leveres etter kl 08:30 ha spist frokost hjemme. Sånn er det hos oss. Alle barn må leverers innen kl 09:30 får da begynner kjernetiden. Kommer man etter det eller hvis barnet ikke kommer, må vi si ifra før kl 09:30. De er ikke ute to ganger om dagen hver dag, hvis de har ting å gjøre inne. Som regel er de ute en gang om dagen og så har de aktiviteter inne også.

 

Kanskje dere må se på dagsrutinene og gjøre om litt.. Samtidig som dere må sette klarere regler for hvordan der vil ha det (ifht foreldrene)..

 

Hilsen superfornøyd mamma med gutt i bhg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dere først og fremst tar opp problemstillingene med de foreldrene det gjelder, så de får tydelige tilbakemeldinger.

Det er også fristende å føye til at det du beskriver og lignende er en del av arbeidshverdagen til alle som jobber med folk - enten om det er i barnehage, skole, barnevern eller andre sektorer. Brukerne/ foreldrene/ klientene/ pasientene eller hva vi kaller dem har forskjellige verdier og forskjellig fokus, forskjellige meninger om hva som er deres ansvar og hva som er det offentliges ansvar. Jeg tror dette er noe vi offentlig ansatte må leve med. Selv syns jeg at det er irriterende hvis mitt barn skal få et dårligere tilbud fordi andre slurver, og jeg syns dette er noe foreldrene også skal ta opp på foreldremøter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var faktisk kjempe bra skrevet !! jobber selv i barnehage, og er veldig frustrerende når barna skal komme til halv 10-. hvis de ikke har kommet til det tror vi de ikke kommer og deler barna i grupper og foskjellig.. så 10.15 når vi er godt i gang,da kommer plutselig barnet.

stakkars barn, hvordan tror foreldre det tenker når det alltid kommer når vi har begynt? off, håper noen foreldre leser innlegget ditt,, og forteller dette videre slik noen av foreldrene kan skjerpe seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Forteller dette videre"... Eh, hallo? Hvor ble det av det gode og åpne foreldresamarbeidet i barnehagen? Det går an å gi foreldrene slike beskjeder direkte!! Og hvis man ikke når fram, så er det faktisk foreldrene som bestemmer over sine barn, og tar valg på deres vegne. Joda, det kan være dumt for barnet å miste aktiviteter o.l (og frustrerende for oss)., men kanskje foreldrene synes det er viktigere at barnet er sammen med familien om morgenen. Det er ikke opp til oss å blande oss opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi si til anonym 18.23 at hvis barnehagen trenger mere personale, så er det faktisk DERE som brukere som må rope høyt. Det er satt en minimunsnorm i private og kommunale barnehagehager. Det kan personalet ikke rokke ved. MEN dere som brukere kan engasjere dere og rope høyt. Det sjokkerer meg at ikke flere velger å engasjere seg da både Bergen og Trondheim kommune vurderer store kutt i barnehagene. Det blir mindre ansatte i barnehagene.......ROP ut og si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelle det videre? Nei vet du hva! Det er barnehagens oppgave å ta opp dette med foreldrene, og ikke "fortelle det videre" fra noe man har lest på Din Baby!

 

Og jeg syns nå dere barnehageansatte (i dette innlegget) legger dere veldig opp i NÅR barnet skal leveres. Det er nå faktisk opp til foreldrene, uansett hva dere måtte mene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp vi som foreldre som kan kreve bedre bemanning i barnehagene! Det er vi som en stor gruppe og som brukere som betaler for en teneste som blir hørt. Mer personale er avhengig av økonomi som igjen er avhengig av at kommune/statt spytter penger i potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er opp til foreldrene når barnet leveres! Er det frokost skal de være der en viss tid før frokosten ferdig, ellers må de spise hjemme. Skal de på tur 0930 må de være der før det, påkledd turklær hvis de kommer i siste liten. Man må kunne planlegge dagen ut fra at barna er der en viss tid, ellers må man bare vente og se da, og når alle er der kan de dra:p Hvorfor skal det gå ut over de andre barna at noen foreldre ikke gidder å møte til rett tid.

 

Er heller ikke sikkert barnet syns det er så kult å bli levert mye senere på dagen, når leken er i full gang. Ikke så enkelt alltid å komme inn i etablert lek.

 

Vi har fått mange "kjøreregler" for vår barnehage, syns det er helt greit jeg at de er strenge på det:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber barnehage og mitt første inntrykk er at I burde organisere hverdagen bedre. HI har også noen gode poenger, endel foreldre er sløve, men sånn kommer det vel alltid til å være. De aller fleste foreldre har alt på plass og er samarbeidsvillige. De har skjønt at vi er der fordi vi vil barnas beste:)

Når barna kommer legger vi oss ikke opp i.(hvis vi ikke ser at det går negativt utover barnet) Vi går på tur kl.09.45 på turdagene, er ikke barnet der da går vi. Vi sitter ikke og venter med en gruppe barn på et barn som kommer sent. Da blir barnet som kommer sent levert på en annen avdeling. Vil foreldrene at barna skal være med på samlingsstund, da vet de hvilket klokkeslett vi begynner. Det er ikke veldig vanskelig å organisere dagen etter de barna som er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det helt hundre prosent opp til foreldrene når de leverer barna! Det har bhg ingenting med!

 

Ja, selvfølgelig må de komme tidsnok hvis de skal ha mat i bhg, eller spise hjemme, det skjønner jeg og det. Men, ut over det har ikke bhg noe med å legge seg opp i når barna kommer.

 

Og sånn det er i vår bhg, så går de på tur 09.30 enten alle har kommet eller ikke. Så det går aldri ut over de andre barna at for eks. to barn ikke har kommet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du setter ting på spissen for å få frem et poeng. Jeg tenker allikevel at jeg håper ikke du er en av de voksne i mine barns barnehage. Dessuten tror jeg du har valgt feil jobb hvis du tenker at det du "egentlig" skal gjøre ikke inneholder å manøvrere rundt foreldre som ikke alltid følger opp. Slik jeg tenker er det en viktig del av det å være barnehageansatt. Det er jo akkurat de foreldrene som trenger tydelig barnehagepersonale. Eller barna deres trenger voksne i barnehagen som kan hjelpe foreldrene å se hva barna trenger! På samme måte som foreldre trenger å skjønne at barnehageansatte er mennesker (punkt 9), så trenger du å huske at foreldre er alminnelige mennesker. Noen med gode forutsetninger for å være flinke foreldre, noen med veldig dårlige forutsetninger. Når det gjelder ditt punkt 11, så sendes også det i retur. Det samme med punkt 12. Dette er ikke en sivilisert måte å fortelle foreldre at du ikke er fornøyd på og jeg er helt sikker på at du setter i gang tankevirksomhet hos de aller fleste som leser dette. Kanskje ikke den konstruktive tankevirksomheten du er ute etter, hos meg utløser den litt skrekk for at mine barn omgås voksne som synes det er greit å putte alle foreldre i "talentløs-boksen". Når du glatt antar at de som kommer i barnehagen uten å ha spist, har foreldre som ikke gidder å gi dem mat, da er du litt kjapp med konklusjonene. Kanskje like kjapp som de foreldrene som du opplever at "hugger hodet av den ansatte?

 

Jeg skjønner som sagt at du tar i litt ekstra for å få frem et poeng, men dette viser allikevel en grunnholdning jeg håper jeg ikke treffer i "min" barnehage. Jeg tror nemlig ikke en slik spissing kommer uten at dere har sittet i barnehagen og klagd over foreldre og uten at du bevisst har lett etter bevis på at foreldre ikke kan. Jeg er helt sikker på at med endret fokus, så vil du trives bedre. Med en mer realistisk forventning til hva som "egentlig" er jobben din, så vil du kanskje trives igjen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du virker veldig negativ HI. sakjønner at det er frustrerende med sløve foreldre, men det gjelder vel ikke de fleste vil jeg tro.

 

men man MÅ faktisk ikke ha ulltøy for at ungen skal holde seg varm, det er bare tull!

og hva med de som ikke tåler ull, du mener at de alltid fryser ute da? nei vet du hva!

jeg er fra sverige, og der er det ikke så vanlig med ull. søsteren min har 2 barn i bhg, og har aldri brukt ull på sine barn, og de er ikke kalde når de kommer inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstod jeg bare litt av. Jobber i bhg selv, men er i permisjon nå så har ikke barn i bhg selv enda. Men vet at det kan være noen sløve foreldre der ute. Dere kan blandt annet ikke kreve at de må ha spist frokost, men at de kommer påkledd til aktiviteten som foregår til tiden de kommer, dvs inne eller utelek. Gidder ikke å skrive noe mer enn at dere må huske at foreldrene vil vite hvordan barna har det, derfor spør de, og hvis alt er så fryktelig vanskelig, må dere legge om rutinene deres, gi klare beskjeder på tidsgrenser og ta alt opp på foreldemøter/samtaler. skriv lapper til de det gjelder hvis det er problemer som gjentar seg med samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nettopp fra foreldresamtale i barnehagen og føler meg veldig frustrert.....har hatt en følelse av at det går på "stumpene løs"for de flinke ansatte på mitt barn sin avdeling..og har nå fått bekreftet mine mistanker. de blir sykmeldte etter tur og orden. føler de har møtt veggen. en ond. sirkel.....gir alt mens de er på jobb men brenner seg ut etter en hvis periode m konstant underbemanning, uegnede vikarer osv. føles ikke bra å levere fra seg barnet sitt når man vet hvordan ståa er for de ansatte her . lurer på om denne situasjonen er vanlig for de fleste noske barnehager el.har vi vært uheldige? høres ut som en umenneskelig arbeidssituasjon......!!!!???? og her skal altså barnet mitt tilbringe tiden sin mens vi er på jobb! noe er riv ruskende galt m barnehage politikken. finnes det barnehager som fungerer godt? med det mener jeg : nok kvalifiserte ansatte per barn til en hver tid, stabilt pesonale,og hvis dette er på plass...,det pedagogiske innholdet pluss alt det andre som skal være så flott m barnehagene hvis bare det er det er folk på jobb som kan ivareta og utføre disse oppgavene( uten at det går på helsa løs)? har lenge vurdert å bytte banehage,men er redd gresset ikke er grønnere..... et annet alternativ er å slutte i jobben min og ha barnet mitt hjemme. anser det som en dårlig løsning økonomisk,men ikke minst sosialt sett for meg og barnet mitt.

noen i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

1. Merker klær og utstyr

2. Har med klær og utstyr

3. Gjør dere kjent med garderoben og pakker ut klær dere har vasket

4. Setter ting på anviste plasser

5. Gir barnet en skive i bilen når dere ikke gidder å stå opp i tide til å spise hjemme eller rekke frokost i barnehagen.

6. Viser forståelse for at barn flytter på ting, noe som gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvor den smokken, bamsen eller hårklemmen er til en hver tid.

7. Kler barna deres for årstiden, en er faktisk ute hver dag i en barnehage så om det å være ute i et par timer krever ullundertøy så er ikke bommull varmt nok selv om det ikke er turdag.

8. Leser informasjonen dere får fra barnehagen, og at dere i hvertfall ikke anklager de ansatte for å ikke informere når dere ikke klarer å lese en simpel månedsplan en gang.

9. Skjønner at barnehageansatte også er mennesker, så når du kan glemme å ta på ungen sko, så kan de glemme å hente yogurten du hadde "lagt frem" i sekken. Du har kun dine å huske på, den ansatte i barnehagen har fra 9 til 45 barn å holde styr på.

10. Har litt tro på at folk som jobber med å vurdere 14 barns påledning hver dag, kanskje har lært litt om det etterhvert og derfor klarer å vurdere hva som er passe. Og om du er uenig, så spør hvorfor før du hogger hodet av den ansatte du møter ved henting.

11. Sier i fra på en sivilisert måte når dere ikke er fornøyd.

12. Sier i fra når du er fornøyd, for det bruker vi faktisk mye tankevirksomhet på å lure på.

 

 

Alt for ofte får jeg ikke gjort en viktig del av jobben min fordi disse tingene ikke blir fulgt opp. Jeg jobber i et serviceyrke, men også i et utdanningsyrke og en kan ikke vente det samme av en barnehage som av et hotell.

Anonym

 

 

 

jeg må egentlig si meg endel uenig i hva du skriver. jeg jobber i bhg og finner mye av dette som lite problem egentlig..

 

* om et barn kommer kl. 9 uten frokost

- si fra at barnet må ha spist frokost om det kommer etter 9 ellers får dere ikke hjulpet til. dere begynner akitivteter etter 9.

- en kan bli igjen inne mens resten går ut med de andre.

-spise i vogna.

 

* alle barna trenger da ikke nye bleie før de går ut når de nettopp har kommet i bhg.

 

*påkledningstiden blir flere barn levert:

- da får dere stille krav til foreldrene om at de faktisk må gå inn å kle på barna sine selv fordi dere er nødt til å passe resten som er ute..

 

*votter som er klissvåte etter utelek:

- da får dere be foreldrene om å ta med 2 par votter

 

*dere få rha et merket sted foreldrene kan henge opp posene sine med forskjellig ting itl de skal sove i. så slipper dere lete.

 

*det at ikke alle barn har pose å sove i får vi faktisk ikke gjort noe med..

 

her er vår rutine i bhg:

 

- 9-00 slutt på frokost

 

- 9-00-9.30: kle på og ut, en rydder etter frokost

 

-10.30: vi går inn, skifter bleier

 

-11.15; spise

 

11.45: sovetid

 

12-13-20: pauser (noen går ut med barna som ikke sover lenger.. vi får hjelp av andre avd til å se etter ungene når vi må ta opp unger eller kle på)

 

14.00 inn

 

14.30 spise.

 

15.00 frilek..

 

men noen av punktene dine er jeg enig i.. er enig i at f.eks neon foreldre tar opp ting på en helt horibel måte..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...