Gå til innhold

Hvordan kjennes ryggbedøvningen?

Anbefalte innlegg

Har fått dato for keisersnitt? (15 des) og er litt nervøs for selve opplevelsen av operasjonen, bedøvelsen f eks. Prikker det noe helt vanvittig i beina etterpå eller? Hvordan kjennes det i hodet? Er man oppegående og kan prate vanlig med leger/mann, eller er man ganske dopet? Man får vel litt morfin også, og det må jo nødvendigvis påvirke hjernen litt eller?

Vet at det ikke tar så lang tid, men vil jo være til stede, og særlig når jeg får lillegutt overrakt! :)

Fortsetter under...

Hei.

Har nettopp hatt planlagt ks og skrev en del om det under innlegget "Merkelig følelse etter samtale om ks".

Men til dine spm kan jeg si:

Prikket ikke i bena, man kjenner en varmende følelse bre seg ned i rygg/bekken/rompe og så blir du lagt ned ganske fort etter at all væsken er satt i spinalrommet.

Du kan en liten stund vifte litt med tærne, og du kjenner at de vasker magen din, men du kjenner ikke at væsken er kald.

Du kjenner at de tar på og jobber med magen - men ikke at de skjærer. Rar følelse...

Du kan få blodtrykksfall mens du er bedøvet - da føler du deg svimmel, kvalm og bra grønn i ansiktet. Men dette ser anestesilege - og sykepleier som jobber bak hodet ditt under hele operasjonen med å passe på deg og formen din. Du får raskt medisin i veneflonen i den ene hånden/armen din, og kjenner fort at du kommer tilbake.

Har du blodtrykksfall er du nok ikke særlig pratsom - men ellers er du oppegående og kan skravle ivei.

Det kommer kanskje mer ann på hvor spent eller nervøs du måtte være - mtp hva du orker av kommunikasjon med legeteamet.

Du er ikke dopet såfremt du ikke ber om beroligende selv grunnet nerver - de gir deg helst ikke noe som kan påvirke barnet. Smertestillende får du på post operativ - etter at du kjenner og kan bevege på bena dine. Dette er ikke sløvende smertestillende, men du kan jo selvsagt bli trøtt og ønske å sove - noe som er helt greit. Hormonene som frigjøres i kroppen etter fødsel gjør som regel jobben sin her, og lar deg få kjenne at du ikke får til å sove for mye da det er meningen at du skal passe babyen din. Men hvile trenger du, og da gjør du det sammen med babyen.

Mitt planlagte ks tok litt lenger tid fra jeg ble lagt ned etter bedøvelsen til babyen var ute enn da jeg endte med akutt ks første gang - men de har jo bedre tid til å snitte seg pent innover til babyen din. Dessuten snittet de litt mer for å forsøke å rette opp litt på arret mitt fra første gang - men det har mer å gjøre med min drålige gro-hud enn selve operasjonen og syingen fra første gang.

Lykke til - det går sikkert superfint!

:)))

Vil også takke for flott informasjon! Jeg hadde haste ks med mitt første barn. Ble hektisk og de startet forberedelsene i gangen og heisen på tur ned til operasjonssalen, så man fikk ikke "opplevelsen" av ks slik det nok er vanligvis.

Venter nå nr 2 og er desverre nødt til å ta ks, denne gangen planlagt. Det gir en tid til å grue seg, tenke mer og spekulere mer på alt mulig.

Er veldig glad for at du deler dine opplevelser så detaljert, det er godt å høre hvordan man kan oppleve det.

Bl.a. ang arret. Mitt arr fra forige gang er ganske stygt og skjevt sydd, så jeg håper de kan rette på det. Ikke av kosmetiske grunner, men fordi det faktisk strekker i hele magen fordi det ikke er symmetrisk.

Lykke til videre :))

Annonse

Veldig fint innlegg fra AnMar! Jeg vil bare legge til to ting:

Jeg tok haste-ks, og de ga meg helt klart noe beroligende. Jeg var ikke hysterisk eller stresset fra før av, altså, så det var ikke derfor. ;) Jeg var våken, men sløv under operasjonen. Presterte å spørre om barnet pustet etter at det var født - selv om han ulte av full hals....

Jeg fikk også smertestillende som gjorde meg sløv dagen etter operasjonen (morfin-lignende preparat). Jeg ba om det selv, kunne styre om og hvor ofte jeg ville ha det. Jeg hadde bare behov for det første dagen. Det er lurt å be om smertestillende FØR det gjør uutholdelig vondt, ikke etterpå! Da er det ikke sikkert smertestillende fungerer like bra.

ser du har fått veldig god info av andre, men vil dele min opplevelse og mine erfaringer likevel:)

bedøvelsen for meg begynte å virke umidelbart. Desverre hadde jeg bedt om å få satt kateter etter spinalen, og da ligger du med beina bøyd. Så siden det var den siste benstillingen hjernen min husket (pga spinalen) var det den følelsen jeg hadde under hele inngrepet.og i lengden var dette en veldig ubehagelig følelse. Tror jeg ba legene om å rette ut beina mine15 ganger, minste. men de lå selfølgelig rett ut!

For meg kjentes spinalen ut som noen presset en finger ganske hardt mot korsryggen. Kjente ikke noe stikk. Deretter spredte det seg en varme i beina, men husker kke noe prikking... Jeg fikk også kateter etter spinalen var satt, men hadde ingen følelse av om beina mina sto eller lå flatt. Hehe.

Jeg følte meg ikke dopet, men ble nok litt smårar av spenningen rundt å bli operert og ikke minst å skulle bli mamma. Tror ikke jeg fikk annet enn spinalen, men man vet jo ikke hva de sender inn via veneflonen ;-) Jeg var kanskje roligere enn jeg hadde vært uten dop? Uansett følte jeg meg ikke sløv og husker alt i ettertid.

Jeg kjente ikke at de vasket magen eller noe annet. Akkurat i det babyen ble tatt ut "ristet" jeg litt på bordet fordi de tar i skikkelig, men jeg kjente ikke noe i magen.

Lykke til! Du får nok en herlig dag den 15.!

Hei! jeg hadde planlagt ks 19 september jeg,da...kjempe kjempe fin opplevelse=) Jeg merket ikke bedøvelsen i det hele tatt...det lille jeg merket var bare et liiite stikk,men syntes ikke det gjorde vondt!

Kjente ikke noe stikking i beina heller....fikk ikke en varm følelse i beina heller..hehe...:) Var heeelt tilstedet under inngrepet,ble verken grønn eller kvalm!

Jeg fikk kateter før spinalen ble satt,synes det var litt ubehagelig,men helt overlevelig.

Jeg hadde ikke fått med meg at de hadde begynt å skjære i meg...plutselig sa gunekologen at nå kommer a hvert øyeblikk,så merket jeg litt rykninger da de "rev" opp "huset" til lille jenta mi.

Jeg hadde en kjempe fin tid på sykehuset og barsel tid...alt i alt...en perfekt dag,kunne ikke blitt bedre!!

Lykke til!!

Hei!:)

Så masse god informasjon å få her inne, kjempe flott lesing!;)

Jeg skal ta keisersnitt den 17 desember, og lurer litt på akkuratt dette ang bedøvelsen.

Er det vondt når de stikker selve sprøytene i ryggen?

Har forstått det slik at man får flere små sprøyter for å bedøve rundt før de setter den store spinalbedøvelsen?

Er dette vondt eller ubehagelig?

Har total sprøyteskrekk:S

De satt veneflon på meg på sykehuset når de skulle prøve å vende setebabyen min, og det syns jeg ikke var så gale, enda de bommet på ene hånda, og måtte sette i den andre også.

Kan spinalbedøvelsen sammenlignes med veneflon eller? Hører alle syns veneflon er så forferdelig.

Blir veldig spent, er en helt ny opplevelse siden jeg fødte førstemann vaginalt.

Annonse

Takk for svar!;)

Jordmoren sa til meg at man fikk mange små sprøyter i ryggen før spinal bedøvelsen, slik at man skulle kjenne minst mulig av hovedbedøvelsen.

Merkelig. Kanskje ting har forandret seg da;)

Godt å vite at den ikke er så veldig ille!

Om den sammenlignes med veneflon er det i alle fall ingenting å kvi seg til;)

• 2 uker senere...

Man får alltid flere småstikk med ei mindre sprøyte lokalt i huden rundt innstikkstedet for spinalsprøyta. Dette er lokalbedøvelse. Hadde nok blitt ganske vondt å sette selve spinalbedøvelsen uten lokalbedøvelse. Jeg syntes lokalbedøvelsen kjentes som små myggstikk - svir bittelitt etc. Selve spinalsprøyta kjenner man - men det gjør ikke vondt. Presser litt når den går gjennom hud og ligamenter bare. Har fått spinalbedøvelse før, samt tatt spinalvæskeprøve flere ganger. Gruer meg ikke for å gjøre dette igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...