Gå til innhold

Vi ønsker å adoptere et søsken til våre to (biologiske) barn. Kan noen hjelpe litt ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har to barn, den yngste er et år og eldste er 6. Ønsker å adoptere et barn til.

Vi kan helst tenke oss et barn som er like gammel som vårt yngste (født samme år). Er det noen mulighet for det? eller er det slik at adoptivbarnet SKAL være yngst?

 

Hvor mye koster en adopsjon?

 

Har dere noen land dere anbefaler og hvorfor?

 

Hvilket land går prosessen raskest i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen adopsjon går raskt, og dere må regne med en prosess på 3-4 år uansett hvilket land dere velger. Pr i dag er det flere foreldre som ønsker barn enn det er barn frigitt for adopsjon, så derfor er ventetiden økende i alle land.

 

Adopsjon koster ca 100 000,- Og så kommer hentereiseutgiftene i tillegg. Staten gir ca 40 000,- i adopsjonsstøtte når dere er hjemme med barnet igjen.

 

Det er ikke mulig å "anbefale" et land. Vi valgte Sri Lanka fordi det ikke var så mange søkere dit i våres. Men nå har også det landet blitt mere populært, og jeg vet ikke om de tar i mot flere søkere.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :-)

Forstår jeg det riktig at det da blir rundt 60 000 i utgifter (100 000 - 40 000 fra staten) ??

 

Reisen tar vi bare som en ferie.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pr. i dag er det ca 60 000,- Men når det gjelder adopsjon er mye usikkert, kostnadene også dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi søker foreldre til privat adopsjon.. fordi da kan vi (mor og far) bestemme hvem de nye foreldrene blir.. har sett masse inlegg her ang adopsjon og blir veldig provisert.. Vi har idag verdens vakreste jente som har alt det hun måtte trenge.. Jeg er desverre gravind igjen men situasjonen idag (i ettertid) gjør det desverre umulig for oss med flere barn idag.. min beste venn er advokat og han anbefaler oss privat adopsjon fordi vi kan ta den endelige avgjørelsen ang de nye foreldrene og ikke evt et barnevern eller annen innstans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du blir så provosert over adopsjonsordningen i Norge. Jeg tror det blir vanskelig med en "privat" adopsjon, da det er som hovedregel at det skal være lukket og ikke åpen adopsjon i Norge. Vi som er godkjent for adopsjon er ikke "hvem som helst" og oppfyller mange kriterier for å bli godkjente. Tilbake til trådstarter: jeg anbefaler dere å gå et adopsjonsforberedende kurs, så får dere mere innblikk i hva en adopsjon innebærer. Å se på en hentereise som en "ferie" er nok en litt feil oppfatning synes jeg. Du lurer på om barnet dere adopterer kan være like gammelt som minstemann, svaret er nei. Det skal være minst 2 års aldersforskjell. Vi skal adoptere og har en biologisk sønn fra før. Det er ikke så mange land som står igjen når man har barn fra før, en del foretrekker barnløse, noen har krav om at man ikke kan få egne barn, og også land som nesten utelukkende har eldre barn til adopsjon eller søskengrupper vil utelukke seg. Ta kontakt med en adopsjonsforening så vil dere få svarene dere lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopsjon er en lang prosess. Ditt yngste barn må være 2 år før dere får starte opp en prosess. Hvor gammelt barne du ønsker å adoptere blir, kommer an på hvilket land dere ønsker å adoptere fra og hvilke aldersramme de har. Men siden dere har et så lite barn, så får dere nok en aldersramme på 0-1 år.

JA, adoptivbarnet skal være yngst.

 

En adopsjon koster mellom 100.000-150.000,- kr. Da er det inkludert avgifter til adopsjonsforeningen dere nytter, reise og opphold i det landet barnet er fra. Så er kostnadene og oppholdstiden ulike... så kostnadene varrierer en del. Staten gi ca 40.000,, men de pengene får du først en stund etter man har komt hjem med barnet.

 

Hvilket land som passer for dere kommer mye an på hvor gamle dere er og hvilket land dere "liker". Det er viktig å følge magefølelsen.

Se på de ulike foreningenes hjemmesider. Der ligger det gode oversikter over de ulike landene de adopterer barn fra og hvilke kriterier de ulike landene har satt. Uansett må dere være gift, før saken deres kan gå fra barnevernet til Bufetat.

 

Far i adopsjon er en veldig usikker faktor. Nå for tiden går det tregt i Kina, men for noen år siden var de de kjappeste... Så en bør velge land ut fra hva en selv føler er rett land, ikke etter hvor lang tid adopsjonen kan ta.

 

Hilsen en som har adoptert og hentet barn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her ser det ut som det er en del erfaring ut og går. Vi vurderer også adopsjon, men skjønner at det er en laaang prosess...

 

Litt om oss: Vi er 34 og 36 år, har vært gift i snart 8 år, har gård og i tillegg faste jobber (jeg har 100%, mannen ca. 50%), dermed relativt god økonomi. Vi har en gutt på 16 mnd, men det tok oss 5 år før jeg klarte å bli gravid. Vi er nok ikke særlig fruktbare, og jeg bør heller ikke få mer enn max ett barn til. Vi prøver på nr. 2 nå, men har vel ikke særlig store forhåpninger om at det skal klaffe. Adopsjon har derfor dukket opp som en mulighet (og det var selvfølgelig noe vi snakket om før jeg ble gravid også). Kan man kontakte et adopsjonsbyrå allerede nå, før vårt biologiske barn er 2 år, eller er det bare bortkastet tid? Vi ønsker så veldig at gutten vår skal få søsken...

 

Jeg har antageligvis en sykdom liggende latent i kroppen, men har ingen symptomer annet enn positive utslag på blodprøver. Bortsett fra dette er vi begge ved meget god helse. Sjelden eller aldri syke, og vi er begge normalvektige. Ikke-røykere og normalt forhold til alkohol. Ingen forhistorie som trenger å skjules, verken hos oss eller noen i nærmeste familie.

 

Noen som har formening om våre muligheter? Kostnaden skal vi alltids klare å ta, og nasjonalitet er heller ikke noe kriterie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg som om dere har veldig bra muligheter til å bli godkjente for adopsjon. Men dere må nok vente til gutten deres er 2 før dere sender inn en søknad. Jeg går ut ifra dere også har vurdert ivf-behandling og funnet ut det er noe dere ikke vil? Har dere tatt utredning i forhold til det du sier om at " dere nok ikke er så veldig fruktbare"? Jeg har vært gjennom både en lang ivf-prosess og en adopsjonsprosess og jeg kan si begge deler er tøffe ting. Det er også så lange ventetider på adopsjon nå at hadde jeg vært så "ung" som du er så hadde jeg nok prøvd å bli gravid evt. med litt hjelp hvis det er store muligheter til at det går bra før jeg hadde gått i gang med adopsjon. Det er også veldig få barn som er under 1 år som blir adoptert, sånn at hvis man bare kan bli godkjent for aldersramme 0-1 år er det liten sjanse til å få tildelt et barn. Venter dere til gutten deres er litt eldre sånn at aldersrammen kan økes til 0-3 har dere større sjanse til ikke vente så lenge. Det skal nemlig være minimum 2 års aldersforskjell til barnet dere har nå, og dette regnes fra godkjenningstidspunktet, ikke når dere evt. vil få tildeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefine innspill :-) Vi ble til en viss grad utredet for noen år siden. Det er flere ting som spiller inn. Sæden til mannen min er noe redusert, men ikke så mye at det er umulig å få det til (selvfølgelig, ettersom vi jo har klart det en gang...). Jeg hadde en exu for noen år siden. Det ordnet seg tilsynelatende selv, men under ks oppdaget de at det var gått hull på eggstokken (eller egglederen, husker ikke helt), og det hadde grodd sammen med noe greier inni der. Dette fikk de fikset samtidig med ks'et, men den siden er naturligvis ødelagt. Men så lenge den andre fungerer er visstnok sjansen fremdeles 80% når det gjelder akkurat dette. Den sykdommen jeg nevnte (sjögrens) er en autoimmun sykdom som kan føre til økt fare for SA ettersom kroppen prøver å kvitte seg med "fremmedlegemer" som den mener ikke hører hjemme. I tillegg har jeg veldig ustabile sykluser (hormonkrøll). Prøvde et par pergo-kurer for noen år siden, og jeg reagerte noe hinsides på de. Ble helt ukontrollert humørsyk, skulle ALDRI ha barn og mannen min fikk ikke komme i nærheten av meg! Aldri opplevd maken, var skikkelig skremmende! Så jeg kuttet ut etter 2 kurer. En ivf innebærer vel hormoner som er mange ganger sterkere, så vi har i grunnen lagt vekk den tanken, men jeg begynner å vurdere ny pergo-kur nå. Syklusene er helt på bærtur, og det er ikke sikkert jeg reagerer på samme måte nå? Kan være verdt et forsøk i hvert fall.

 

Det var iallfall noen av momentene. Blir også litt betenkt av div. kommentarer fra legene (både fastlege, gyn og revma) der de mer enn antyder at jeg "bør være fornøyd med å ha fått til én", noe jeg tyder som at de tviler på at vi skal få til flere. Det er også en fare for at en graviditet skal trigge sykdommen til å bryte ut, men den sjansen er jeg villig til å ta. Men har som sagt fått beskjed om at jeg ikke bør gjennomføre mer enn ett svangerskap til. Håper ikke diagnosen kan gjøre at vi ikke blir godkjent for evt. adopsjon, dersom det blir alternativet vårt? Jeg er jo ikke syk i dag, er faktisk mindre syk enn folk flest.

 

Har dere både biologiske barn ved ivf og adopsjonsbarn? Vil gjerne høre mer om begge prosessene om du orker å dele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Fikk et relativt stort brokk under svangerskapet. Dette kan ordnes med operasjon, men jeg bør ikke ha flere svangerskap etterpå. Vil derfor ikke at det skal bli så mange år med prøving. En ting er jo det estetiske, men det er verre at innvollene ligger så ubeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner jo da at det kan bli mere strevsomt enn normalt med en evt. ny graviditet ja.

 

Ang. ivf så trenger det ikke nødvendigvis bli så mye værre enn en pergo-kur, da det er veldig individuellt hvordan man reagerer på hormonene, og også veldig individuellt hvor stor dose man behøver. Har dere prøvd ett år å bli gravide uten hell kan dere kreve en vurdering, og høyst sannsynlig vil dere få tilbud om 3 forsøk i det offentlige. Dere betaler max 15.000 i medisiner på disse tre forsøkene til sammen, resten får dere tilbake av nav. Så er det en egenandel på ca 1500.- pr. uttak i tillegg. Så det blir max ca 20.000.- for tre forsøk. Skal dere gå privat blir det en helt annen pris selvsagt. Det tar ca 1 år å gjennomføre 3 behandlinger. Jeg har 12 forsøk fersk/frys fra ivf på Rikshospitalet, resultatet er 1 sønn på 3dje forsøk, 3 aborter og da 9 mislykkede søskenforsøk. Vi gav oss da vi ikke hadde krav på mere i det offentlige fordi vi hele tiden også har vurdert adopsjon, og jeg orket heller ikke mere ivf.

 

Vi står i adopsjonskø nå, det tok ett år bare å bli godkjent her i Norge. Dette var og en tøff prosess for oss med utredning av barnevernet, adopsjonsforberedende kurs osv. Er nok også veldig individuellt hvordan denne prosessen er for mange, og avhenger av din egen fortid og ståsted.

 

Jeg tror dere har gode sjanser til å bli godkjente, selv om du har en autoimmun sykdom - for som du sier så er du frisk. Det er en helhetsvurdering man går ut ifra. De forskjellige landene har også egne krav i tillegg til de norske kravene. Dette står på adopsjonsforeningenes hjemmesider. Vær obs på at det gjerne er lang ventetid for å bli utredet av barnevernet, det KAN ta 6 mnd. til 1 år bare for å komme i gang. Ta en tlf. så vet du litt hvordan det ligger an i kommunen dere bor i.

 

Lykke til med "jakten" på nr 2 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for masse god info! Her lærte jeg mye om både ivf og adopsjon :-) Skjønner at ingen av prosessene er noen enkel vei å gå, men hva gjør man vel ikke for å få de søte små... Skal ikke helt slå fra oss ivf heller, vi får bare se det litt an. Har bestilt legetime nå, så blir det kanskje en ny pergo-kur. Det enkleste er jo uansett å få egne barn med lite eller ingen hjelp, men går ikke det så må jo andre alternativ vurderes.

 

Masse lykke til i adopsjonsprosessen! Er helt sikkert en spennende tid dere har foran dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...