Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Dette var beskjeden vi fikk fra logopeden til dattera vår på snart 9 år. Hun sliter med å uttale R-lyden. Men er ikke å klippe tungebåndet ganske ekstremt? Er det virkelig så viktig å uttale "norsk" R? Hilsen ei mor fra USA som heller ikke klarer R-lyden, he he
Trultemora er presseklar!! Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Jeg kan heller ikke uttale R-lyden ( men ingen som egentlig merker det), har ikke stramt tungebånd heller! Så det behøver ikke ha noe å si nei tror jeg ikke! Jeg har kommet meg fint igjennom livet uten å si R jeg!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 hm. personlig synes jeg det er helt ok å klippe tungebåndet for å si r jeg da, samt at det letter andre ting i livet.. som feks kyssing.. hehe.. ja om det er veldig stramt altså. har hatt en kjæreste med veldig stramt tungebånd og kyssing var han ikke akkurat bra på..
Aylinah Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Rart de ikke har sett det før da. Dattern min ble lagt i narkose når hun var 5mnd,noen som egentlig kunne ha vært gjort med bedøvelses spray og et raskt klipp,ble til noe mye mere "dramatisk". Men,sykehuset var altfor trege med å ta oss inn,vi ventet helt fra hun var 6uker. Det er jo kun rent kosmetisk,og siden våres var såpass lita valget vi å gjøre det.Men når de har blitt så store som jenta di er,så syns jeg det er rart.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Enig med TinkerBelle. Selv om hun ikke plages ved at hun ikke kan å si ordentlig R nå, så kan det jo komme senere. Og tenk, om jenta di blir en "dårlig" kysser da.. Huff å huff..;-)
Nattinatta Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 jeg ville gjordt det hvis det kunen hjelpe. men det er rart at det ikke er oppdaget tidligere. her er det vanlig i samboersfamilie, vi fikk det sjekket rett etter fødsel og ble klippet et par dager etter fødselen. ikke noe hokus pokus når de er så små, men det kan jo være en større greie når de er så gamle... huff, det var en kjedelig beskjed..
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Jeg hadde for kort tungebånd, noe som resulterte i en rar R og mobbing av meg gjennom alle skoleår pga det. Klipte tungebåndet som tenåring og det ble noe bedre selv om man fortsatt kan høre at jeg har en talefeil noen ganger. Sønnen min ble født med samme greie, så de klipte tungebåndet hans på barsel:) Det er ikke ekstremt, ett kjapt klipp som de ikke merker i det heletatt, det går nok bra skal du se:)
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2008 Takk for svar jenter. Men helt ærlig..... Er R-lyden så viktig i Norge at barn må klippes? Dette skjønner jeg ikke...jeg har bodd 15år i Norge uten å kunne si R helt 100%....klarer meg helt fint her i landet jeg.....jobb, venner ovs.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 ja, R-lyden er viktig. "Æl" eller myk g er ikke å ettertrakte når det kommer til språket... Lille har snakket "rent" siden hun begynte å snakke omtrent, men sliter med r-lyden enda.. det har nå gått fra "æl" til en slags g-lyd.. hun er 4 år og jeg stresser ikke, men jeg kommer helt klart til å spørre ved neste forelderesamtale i barnehagen om det er noe å bekymre seg over.. synes det er så rart at hun har skiftet ut "æl" lyden med g.. Sukk.
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2008 Ok, takk, Stinkerbelle...Men hvorfor er R så viktig? Om man bruker 'jukse' R...hvorfor er det så galt?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 hvorfor? de aller fleste hører jo jukse-r'er da. Synes det er på lik linje med å ikke kunne si kj-lyder. r er også en bokstav som er i mange flere ord en feks kj-lyden da...
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. november 2008 For meg personlig er ikke det god nok grunn til å klippe tungen til ungen min....men takk for svar :-)
lionkittens Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 Hmmm... jeg kan ikke si forskjell på lyden i Jeanette og skjære og har bodd her livet men norsk og spansk foreldre. MEN notis til deg selv de fleste utlendinger som deg har problemer med R lyden.. he he de fleste amerikanere har problemer med mange lyder i norske språket =) Har flere veninner fra USA og det er veldig søtt og artig. Nok om det - det var R lyden - kan fortelle at jeg faktisk røk tungebåndet da jeg gikk i barneskolen.... Kunne si R før det Nei jeg hadde IKKE klusset med naturen for at hun ikke kan uttale R skikkelig - eneste må være om hun blir mobbet eller har problemer med det for selvtillit og følelse. Siden dere går tilk logoped så antar jeg at dette er ett problem for henne ? Følg magefølelsen og Drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrit i R
Bunnies by night Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Mistenker at lillegutt her må kutte opp tungebåndet, han har ikke hatt problemer med å die, men får ikke strakt ut tungen mellom gummene, pluss at han har hjerteformet tunge. Jeg vil heller at han skal bli klippet så han klarer å si rulle -r, enn å bare la det være slik. Men jo tidligere dess bedre! Inngrepet er jo så lite! Til og med tannleger kan utføre slike tungebånd-klipp har jeg hørt:) Har en venninne som valgte å klippe tungebåndet da hun gikk på videregående - skal nok ikke se bort i fra at det hadde noe med kyssing å gjøre;) Ellers hender det jo at korte tungebånd blir kuttet opp fordi det setter seg fast mellom de nedre fortennene. Å KLIPPE tungebånd høres nok råere ut enn det er:)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 nej nej, det er jo opp til deg da... selv vet jeg at feks kjæresten min hadde problemer med r-lyden helt opp til han gikk i 4 klasse og fikk logoped. han synes det er fælt når lille sliter med r'en for han vet jo hvordan det er selv.. om man velger å tro at barnet sitt får med seg nok "balast" til å takle evt. mobbing osv så er det jo greit å ikke gjøre det...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 feks har lille ører som står litt ut, og vel.. om jeg tror hun kommer til å bli mobbet for det og er av typen som er veldig sår så er ikke veien lang til plastisk kirurgi for meg for å si det sånn. jeg håper jo og tror at hun har "balast" med seg hjemmenfra og er en strek nok person til å tåle det, eller at andre "kvaliteter" blir satt forran ørene hennes av andre barn..men det kan man jo ikke som forelder vite.
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2008 Takk for flere svar :-) Nei, jeg synes ikke dette er et stort problem. Det er skolen som har anbefalt logoped...noe som jeg er takknemlig for...men å klippe synes jeg er galt.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 Søsteren min var treg med snakkingen og det ble konstantert stramt tungebånd. På sykehuset var det eviglange ventelister og de ville helst lage en stor operasjon av det, så mamma gikk på volvat. Kjapt gjort med lokalbedøvelse, og så begynte jenta å snakke=)
Dailis Skrevet 12. november 2008 #19 Skrevet 12. november 2008 Jeg forstår ikke, hva er så ille med det? Det er jo en utrolig liten inngripen. Gå imot naturen? Hvis man kan velge Mellom noe slik som ta få minutte mot et liv med talefeil og kanskje andre ting som kan være til belastning senere. Bare tenk for en tenåring å ikke kunne kysse som man vil. En litt for sensitiv ting for en ofte usikker tenåring. Det du setter ikke akkurat barnet i fare med det. Lillegutt hadde skjev tiss. Så ved vært bleieskift la jeg den over til andre siden, i 6 mnd. Ville ikke at han skulle skjemmes med noe slikt senere. Fikk kritikk for å tukle med naturen den gang, men glad jeg gjorde det. Fikk fjernet polyppene på ham og så han fikk bedre hørsel. Lagt i narkose og alt. Synes det er en selvfølge at man benytter seg av muligheten til å lette ting for banet i fremtiden. Så skjønner ikke hva som er så drastisk med å kutte det tungebåndet.
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 12. november 2008 Hvis dette var et virkelig stort problem så hadde jeg selvølgelig vurdert å klippe....men jeg klarer ikke å skjønne at å si (norsk) R er så utrolig viktig.
Endelig Mor til2:-)A04&C08 Skrevet 12. november 2008 #21 Skrevet 12. november 2008 Gutten min fikk klippet tungebåndet da han var 2 dager gammel pga at han ikke ville ta pupp...... men den tok han ikke før han var nesten 4 mnd gammel.....hjalp mye......(brukte flaske smokk uten på brystvorten, og tilslutt tok han pupp) dette hadde ikke noe med saken å gjøre, men bare en tillegsopplysning ...)men han kan ikke i en alder av 4 år si R riktig..... så vet ikke om det skal hjelpe så mye å¨gjøre det i en alder av 9 år.... hadde fått flere spesialister til å se / belyse "R problemet"..... spurt en annen logoped eller no.....
Iselilja Skrevet 12. november 2008 #22 Skrevet 12. november 2008 Vet du hva? Det er gjort på to sekunder, og er et minimalt inngrep Ingen ting å bli sjokkert over En kjapp lokalbedøvelse hos tannlegen (mulig fastlegen kan gjøre det også), og et lite snitt. Har vært med på å gjøre det på spedbarn som ikke greide å ta puppen pga stramt tungebånd. Da brukte vi bare bedøvelsessalve, og straks etterpå lå barnet ved brystet og sugde som det aldri hadde gjort annet!
Norwegian by injection Skrevet 12. november 2008 Forfatter #23 Skrevet 12. november 2008 Synes det er stor forskjell mellom å klippe for å amme og å klippe for uttale en bokstavlyd.
Iselilja Skrevet 12. november 2008 #24 Skrevet 12. november 2008 Det er jeg helt enig i, men poenget mitt var at det er et bitte lite inngrep. Selv om det kanskje ikke er verdens undergang at barnet ikke kan uttale R, er det veldig lite som skal til for at hun kan klare det
cherry coke Skrevet 12. november 2008 #25 Skrevet 12. november 2008 Det sjokkerer ikke meg, men kan forstå at du synes det var litt drastisk. Men saken er at det er et bittelite inngrep som tar 1 minutt. Og det kan faktiskgjøre skoletiden og hverdagen lettere for barnet ditt. Men som ei over her nevnte , kan u jo ta det opp med feks lege eller en annen logoped for å høre hva de synes. Lykke til=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå