atsjo Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Min kjære har snublet og fått vondt i en finger. Det verker ikke når han ikke gjør noe med hånden men med en gang han beveger den. Fingeren er ganske hoven. Er usikre på om det er brudd eller ikke? men vil han ikke kjenne konstant smerte hvis den er brukket eller ute av ledd? Hva tror dere? burde vel dra til legen imorra kanskje
Gjest Siklerotte Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Litt både òg... Jeg har bristet og forstuet benet mitt litt om hverandre - og det har vært litt forskjellig ifht. smerten... Noen ganger har jeg hatt en type konstant smerte i benet - også kjent det enda mer når jeg har belastet det - mens andre ganger har det bare vært smerte når jeg har belastet det. Er ikke alltid så greit å si om det er brudd/brist/forstuelse selv -men generelt sett er en brist mye verre enn forstuelse (egentlig verre enn brudd òg...) så du vil som regel kunne anta at det er et brudd. Om han har like vondt i morgen er det jo smart å sjekke det med lege.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Jeg er radiograf og har tatt bilder av hundrevis av finger. Noen pasienter har tilsynelatende hatt ulidelig vondt, mens fingeren ikke var brukket, mens andre kun har en hoven finger, men som viste seg var brukket rett av. Så det er vanskelig å si. Derimot har jeg aldri sett en brukket finger som ikke var rød og hoven. Jeg ville sett det an til i morra. Og dessuten - en liten oppfordring på vegne av radiografer alle steder; dersom han ikke får sove i natt, ta en paracet, ikke tropp opp på røntgenavdelinga klokka 03 i natt på grunn av en finger. Når en egentlig har sovende nattevakt er det utroolig irriterende ;-)
Zitro Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Mine erfaringer fra brudd og forstuinger er at det er vondest og forstue, og mindre vondt å brekke. Brekker noe så er det akutt vindt i det det brekker og ikke så ille etterpå bare man holder det i ro. Synes også ofte hevelsene er mindre ved rene fine brudd enn ved forstuinger....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå