Gå til innhold

Det trengs ikke skrikekur til for å avvenne (nattavvenning)!! :)

Anbefalte innlegg

Ville bare dele min erfaring med nattavvenning, ammeslutt, nattevåk og alt annet som hører med når en ammer de "store"....

Jeg har alltid følt presset utenfra til å slutte å amme, nå er jo dattera mi 12mnd og da skal man hvertfall ikke amme på natt!

jeg ammet dattera mi alt fra 2 til 5 ganger per natt, helt frem til forige tirsdag.... hun bruker ikke smukk, kosebamse eller andre ting å trøste seg med, så puppen fungerte godt som trøst og kos. Syntes det var helt greit, men ble selfølgelig sliten de gangene hun våknet fem ganger og jeg skulle opp kl06.00 på jobb... men det gikk jo det også.

Har alltid tatt ting på hennes forutsetninger og hennes tempo, og har alltid tenkt at hun selv vil slutte med puppen når hun er moden for det.

Hadde planer om å likavel prøve nattavvening nå i november, for å selv skulle kunne få lov til å ha meg noen kvelder med jentegjengen og kunne være med på møter på jobb, etter ett år uten å vært vekke fra henne en eneste natt. Også så hun skulle få mer sammenhengende søvn.

Tirsdag skjedde det store! Jeg hadde i forkant sluttet med kvelds og morgenpupp, uten noe særlig protester.

Tirsdagskveld kl2300, som vanlig, våknet hun og ville ha pupp (trodde jeg). Til min store forskrekkelse snudde hun seg mot meg, og BEIT tak i brystvorta, og snudde seg tilbake igjen! jeg ble litt satt ut, og det bar vondt, men jeg prøvde å legge henne til igjen, men beit meg bare igjen, skreik og ville ikke ha... nei, nei tenkte jeg, Da får du være uten da!!!! Den natten våknet hun ikke mer, og jeg fikk sove min første hele natt på mange måneder!

Siden det har hun ikke våknet og ville ha pupp, så nå er alt som heter amming over. Det kan gå an :) Slapp alt som heter skrikekurer osv, hun sluttet når hun selv var moden for det! :)

Våkner fortsatt en gang om natta, skriker litt, men legger seg rett ned og sover igjen. Uten mammas melk... :)

føles litt rart ut å slutte å amme etter så lang tid, men også litt godt...

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...
Gjest janne37

Min eldste sønn slutta også med pupp fra den eine dagen til den andre.

Først slutta han å våkne om natta av seg sjølv, fra å få pupp 3-5 g kvar natt til 0, då var han 8-9 mnd. Eit par mnd seinare ville han ikkje ha på dagtid heller, berre beit og/eller vreid seg vekk frå puppen.

Så lett kan det vere....håper det blir like enkelt med minsten på 5 mnd :-)

• 1 måned senere...

Jeg leser det du skriver, og det er selvsagt hyggelig at det gikk så greit og enkelt for deg, men dette var da vel ikke noe tips om hvordan nattavvenne uten skrikekur? Jenten din gjorde det helt selv, uten din inngripen. Hva med de barna som IKKE vil slutte med pupp uansett? SKal man bare vente til det gir seg av seg selv?

• 1 måned senere...

Ja, kanskje er det nettopp det vi må.. Har en gutt som ikke vil slutte m puppen, og han får kun på natta. Jeg orker ikke styret med hylskriking og vekking av resten av familien. Han våkner hver natt og da får han komme og sove resten av natta sammen med oss. Han får pupp i to min, så sover vi resten av natta sammen. Han blir tre år snart, og har helt klart ikke behov eneringsmessig, men han vil vel ha nærheten... Det blir garantert slutt en vakker dag, tenker jeg.. :)

Klart de slutter av seg selv en eller annen gang.. Men det kommer jo an på hvor lenge du selv orker å holde på, om du har flere barn, jobb osv.. Jeg orket i alle fall ikke mer da småen var 7-8 mnd. Var skikkelig sliten. Nattavenninga gikk forbausende lett, det ble litt skriking en gang pr natt i tre netter, men dette var ingenting i forhold til skrekkhistoriene man hører. Så noen ganger er de kanskje klare for å slutte selv, men har fortsatt uvanen med servering på natta.

• 9 måneder senere...

Annonse

Høres flott ut, men her er vi ikke så heldige at han bare slutter selv, dessverre.

Vi må nok til med en søvnkur, for både mor og far er på bristepunket av søvnmangel, jeg sliter med ryggvondt og er generelt drittlei av å sitte og amme for å få han til å sove. Han sovner heller ikke igjen klokken fem om morgen selv om han ammes, så nå ser jeg ikke poenget mer.

Puhh, dette ble vel mer et innlegg for å avgjøre for meg selv at vi skal gjennomføre dette!

• 5 måneder senere...

He, he - den var du heldig med, rett og slett! Jeg ammer fortsatt min jente på 17 mnd. om natten. Jeg har sår på brystvortene fordi hun suger så hardt. Det er smertefult, og jeg har ikke sovet en hel natt siden hun ble født - jeg føler meg som en zombie... Vi, føler selv, at vi har prøvd det meste - godsnakking, sove i et annet rom, skriking + at jeg har reist bort i seks dager - alt til ingen nytte. Denne jenta vet hva hun vil ha - det er sikkert. Tror nesten det eneste som kan funke er at jeg mister melken, men det var det da...

Jeg ammet sønnen min til han var 11 mnd. Litt på dagtid (mest kos), og kveld og natt.

Jeg dro til London sammen med samboeren min for en helg og da vi kom hjem var alt borte. Jeg gav han tillegg morgen og kveld, og om natten hvis han våkner er det vann som tilbys. Det gikk smertefritt. Jeg hadde forberedt meg på flere uker med skrik og hyl.

• 4 uker senere...

Tror det er veldig individuelt hvordan en skal få det til. Men skulle gjerne ha bytte med deg!!!

Her ble det skrikekur, men varte bare 1 time på natta og så gikk det over.....til neste natt da. Hun kastet seg over puppen hver time og ingen av oss fikk søvn tilslutt. Ikke hadde jeg noen som kunne avlaste meg heller. Når jeg holdt på å sovne ved rattet, sa legen at nå måtte jeg slutte med nattmaten for begges skyld.

For min lille nyttet det ikke å trappe ned. Ei heller å bruke vann, for da våknet hun hver time og ville ha vann. Skrikekur er jo så mangt, hver må finne det som fungerer best for deres situasjon

• 7 måneder senere...

Da har dere jo vært veldig heldige... Her er vi helt imot såkalte skrikekurer der ungen ligger alene og hyler, men har ikke inntrykk av at det er så mange som praktiserer det lenger(?). Ble skriking her, men jeg var der hele tiden og trøstet han, så har ikke dårlig samvittighet for det.

Vi var helt nødt å kutte pga at han helst skulle spise annen hver time hele natta. Gikk ikke når jeg begynte på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...