Gå til innhold

Tromsømamas 27.oktober


Tonemor 28 år

Anbefalte innlegg

Susanne:

Er gjerne med på å bestille fra IKEA. Men portoen er jo satt opp til 3800, så det forutsetter at vi blir mange som deler. Skal ikke ha så mye store ting. Kanskje bestille for 2000-3000. Var tenkt å bestille en del møbler, men nå har vi bestilt fra møbelringen. (ble litt dyrere da...)

 

Håper filmen var bra !

 

Bra du får sove Anette

Her er sovemønsteret: 2000-0200, så pupp 0400 og 0600. Så står vi opp rundt 0700. Fornøyd med det :)

 

Inger Lise: Koselig om du blir med

 

Randi: "Kos" deg hjemme med sykt barn, slik som jeg

Men ser ut som ho er bedre no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

huff huff, mange syke her, god bedring.

 

Idag fikk Jenny 5 mnd vaksina, gikk greit, skrek litt, men gikk fort over. Ser ut som hun takler detn bra foreløpig, men det kan jo hende hun blir slått ut ikveld. Droppet kinoen idag slik at hun skulle få sove ordentlig før svømming.

 

Lurt med påmelding til tapas, tror jeg lager en egen tråd til den, så lett at den forsvinner her siden vi skriver så mye:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

god bedring til alle syke, håper dere blir fort bra igjen :-)

 

Vi reiser hjem i mårra, gleder meg masse til å komme til Tromsø igjen nå! Mamma blir med siden A og jeg skal ut på lørdag :-)

 

O er nesten bra igjen, surkler bare litt nå. Men han spiser meg opp. De siste dagene har han våknet annenhver time på natta for å spise, gjeeeesp... Jeg ser det litt ann før jeg iverksetter tiltak, kanskje det bare er en overgang. Vil jo aller helst vente med fast føde til han er seks måneder siden vi har så himla mye allergi i familien.

 

Gleder meg til å treffe dere i neste uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme: Reflex. Fri på Lindex sist vi sjekka. Når skal dere begynne på svømming?

 

Anette: Så bra du får sovet litt ut=) Trenger nok det etter mye sykdom osv. Koselig med besøk av moren din. Høres herlig ut med hjemmelaga brød og kjøttkaker senere.. Her får vi hjemmelaga brød hos husverten, med gjevne mellomrom. NamNam=)

 

Maria: Så, nå er det Kristine sin tur til å være syk? Håper det ikke sitter så lenge i=) Spennende med innflytting i hus osv. Misunnelig der, ja=) hehe.. Håper dere kaster dere med på svømming i januar, sammen med oss=) hadde vært trivelig det=)

 

Kari Anne: Dere reiser til Tromsø i morgen, og vi til Harstad. Hehe.. Så bra at moren din blir med oppover, som barnevakt til lørdag. Blir nok godt med en utekveld bare dere to=) Måtte le litt da du skrev at O holder på å spise deg opp.. hehe=)

 

Her er det rydding, vasking og pakking. Som dere vet, reiser vi til Harstad i morgen og blir værende en mnd. Får spader bare tanken på alt vi må ha med oss. Glemmer sikkert mye.. hehe=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AS: Okei.. E d sånn engangsbleie eller?

Vi ska starte på mandag på svømming! Trudde d først ble i januar, men fikk meld hær om dagen at vi hadde fått time!

Til harstad ja, blir sikkert koselig å være dær så længe.. Vi ska reise til harstad neste torsdag...

 

 

Hehe har prøvde vi me grøt igår, ja vell og merke bare pitte litt... Han smatta d i sæ, og så litt skeptisk ut... Va no nytt d ja :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mzme: nei, badebukse.. vi begynte på svømming så tidlig, så de " badebleiene " fra 7 kg vurderte vi ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme: vi bruker også badebukse, kjøpte den på Reflex/Sjarmtroll. Hørte at man ikke fikk lov til å bruke badebleiene...

 

Her i huset har jeg hatt en liten "revolusjon" når det gjelder pumping. Fikk legen til å skrive ut respet på nesesprayen Syntocinon, den skal være bra mht utdrivningen av melka. På under 10 min fikk jeg pumpet ut 60 ml på ett bryst (nå på kvelden!), noe jeg tidligere måtte bruke adskillig lengere tid på. Før fikk jeg kanskje ut 40 ml på begge bryst når jeg pumpet meg på morgenen. Så dette anbefaler jeg alle som vil pumpe ut litt ekstra mm! Kan jo være kjekt nå som vi planlegger tapaskveld :-)

 

Ann Silje: God tur til Harstad. Blir sikkert kjekt å være nær familien i en lengere periode og de synes sikkert det er VELDIG kjekt :-)

 

Et spørsmål: hvor kaldt kan det være på soverommet? ...tenker på hvor mye "tåler" de små? I natt når jeg skulle amme A, så var hun ISKALD på hendene. Hun styrer så fælt når hun sover at armene er over dyna hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

No e d LENGE sia æ har vært på sien her. Vi har no endelig kommet godt i orden her ute på Hansnes. Trives godt her ute, nydelig natur, stille og rolig:-)

 

Håpe alle dåkker har d bra, likeså me de små:-) Mye som har skjedd og vært diskutert her inne ser æ, skal prøve å få lest igjennom d etterhvert.:-)

Håpe å få truffet dåkker snart!! Ikkje bare å få d til å klaffe me skyss å sånn når d e treff midt i uka.

Ser at d skal være tapaskvel den 2 desember? D høres kjempeflott ut å d skal klare å komme på! Tor har sikkert jobb da å må være på Hansnes, så æ e jo da avhengig av å finne barnevakt i byen. Satse på at d går bra.

 

Ellers så veks no de her ongan fort, Silja blei 5 mnd den 28.10, skal på kontroll den 5 nov å få vaksine stakkar... Å lure på om d va da du sku ha treff Tone? Typisk...

 

MEN... Æ har min første kjøretime på mandag kl 8.00 på mårran!! Jippi!!! Så dåkker e herved advart! Hehe, deili å endeli være i gang.. Så, hvis nån har løst å finne på nåkka på mandag, trille tur el kafe el what ever, så hadde d vært kjempekos!

 

Savne dåkker alle å håpe vi ser dåkker snart!

 

Stor klem fra Marlen å Silja

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Ja,det var fint å være på Kreta 1 uke, kan anbefales. På denne årstiden er det jo ikke så varmt at man trenger bekymre seg for de små mht. varmen i alle fall. Men soling ble det ikke mye av for meg. Lea kan jo ikke være i solen, og hun sover bare 30 min. lurer om dagen. Men det var fint alikevel.

 

Jeg mener det skal være ca 18 grader på soverommet, Janne. Lea er også kald på hendene om natta, men jeg tror ikke det gjør noe. Hun har alltid vært det, og har ikke blitt syk i alle fall. Vi lufter på rommet om dagen, men har vinduet lukket om natta nå som det er så kaldt. Hadde det åpent om natta tidligere.

 

Takk for tips om den nesesprayen. Jeg har hørt om den, men aldri brukt den selv. Jeg pumper svært lite, synes pumping er noe herk.

 

Skal ha dåp om 1 uke, og har "ingenting" klart. Hjelp. Men kirka, lokalet og maten er bestilt. Og innbydelser er delt ut. Det er jo det viktigste. Har ikke ordnet med pynt ol ennå, så har litt å gjøre fremover. Og siden jeg ammer er vel bunad litt upraktisk, så da mangler jeg vel klær og... Får kikke litt i skapet, kan jo hende det er noe der. Det er jo en stund siden de klærne har vært brukt.

 

Skal i banken med Sondre snart, det er jo spareuke, og viktig å lære de små gode sparevaner:) (ja, sier jeg som jobber i bank da)

Ha en fin dag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammamia: Den sprayen, hjelpe den bare på utdrivinga eller øke den melkemengden og?

Hmm kanskje man sku prøve den, har tar d nån gang litt tid før d kjæm sikkelig i gang...

 

 

Ja de små veks fort... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh.. Minda har kjempe lyst ut å gå i dag!

Men nå har sykdomen kommet hit i hus.. Har Alva hjemme i dag. Hun er vel ikke sånn kjempe syk, bare veldig snørr nese og litt hoste egentlig..

 

Nå sover begge småtrolla, og hvis A er i like fin form når hun våkner blir det nok en liten tur ut. Det var jo helt aldeles nydelig vær nå!!

 

 

Marlen

Vi kan vel klare å få til et lite treff på mandag når dere nå en gang er i byen=) Vi har nå ingen planer i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :) Nå er vi hjemme fra trening og storhandel på Obs! Er jo 40% på både all frukt og grønt og barnemat. Kjekt.

 

Har avtalt å møte Marlen klokka 13 på mandag på Meieriet, artig om flere har mulighet! Skal på trening først tenkte æ.

 

Kent-Rune blir med på julelunsjen 21.november, koselig om flere menner har mulighet!

 

Ikveld skal vi dele ut godteri te Halloween-barna som kommer og spille poker =) Imårra skal æ på to filma på den store kinodagen.

 

Sees på babysvømming på mandag da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maria: Fint jeg skal undersøge om der er flere som skal bestille og så vender jeg tilbage til dig! med dig er vi 3 nu.

 

Minda hvor var det du købte reinstøvlerne til Iver? Nogen som ved om en god opskrift på bærestøvler i skinn??? Jeg har købt sælskind og leder efter opskrift... finder ingen.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ ska på sånn mor og barn treff på amathea på mandag, huske ikke helt nårtid kl d va, men kanskje æ får til å være me på cafe da=)

 

Bestemt mæ for å være mer aktiv her no..kjenne d bynne å bli litt tungt å bare gå hjemme aleina hele tida me lucas. Men det har vært ganske slitsomt siden æ e helt aleina nesten, og da har man lite overskudd til å farte rundt. Men har blitt mye bedre nu.

 

Idag ska vi ut på byen en tur, trur ikke æ tør å drikke nå særlig. Et glass vin kanskje bare. Lucas ska være hos stebestemora si=)

 

Har åsså kjøpt godt til ungan, men det e ingen som har kommet på døra enda, så da får dem bare ha d så godt..hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne: Så flott at sprayen virker!

 

Elise: God bedring i heimen! Vi tar en tur en annen dag.

 

Susanne: Selskinn! Så kult med helt unikt hjemmeprodusert fottøy som ingen andre babyer har! Gustav er heldig om har en kreativ mamma. Kjøpte på vidunderbarn. Hvis du ikke finner noen oppskrift kan du evn tegne av "støvlene" til Iver.

 

God helg! Og god bedring til dere som ikke er helt friske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdag alle sammen!!!

 

Her e det full fres, ho Mor e ivrig som bare det!

I går formiddag vaska ho gulvan før vi kjørte på obs å handla. Så etter en lang runde der så kjørte vi hjem å da heiv ho sæ igang med å lage kjøttkake!!! Ikke verst av ei oldemor på 70! Så rydda å styra ho så da kvelden kom parkerte æ ho i en stol å tømte i ho nåkka øl, å da senka roen sæ. :) I dag sto ho opp å laga mer brøddeig! Så ska bli fullt i frysern gitt. Trur ho kosa sæ her ilag med oss å sine små oldebarn, ho e så fornøyd med Ingrid for ho si ho ligne sånn på han far som døde for fire år sia. Å det e jo kjekt!

 

Arti med snø ute!! Sigurd va ute før halv ni i går mårres, å no har han vært ute lenge allerede. Dessverre bli jo denne snyen å forsvinn snart, e så mildt å bli nok regn, men da får han nåkka å glede sæ te.

 

Arti med kjøretima Marlen!! Lykke til!!! Sku gjerne kommet å møtt dokk, men mor drar ikke før tirsdag kveld,så først onsdag e vi klar igjen.

 

Ang lufting på soverommet. Æ har no tatt bare en tynn ullbody under pysjen, å så har æ nån ullvotta uten tommel klar på rommet så hvis æ kjenne ho bli veldig kald på fingran så tar æ på vottan. Vi sov aldri med helt gjenlukt vindu, men på vintern når det e mye minus så e det bare ei lita sprekk.

 

Dæggern Susanne, du e flink! Men som sagt: hvis du føle for å strikke flere sånne lue, så si bare fra!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdag!

 

Ja, da var det allerede helg igjen. Synes ukene flyr så utrolig fort!

Ser at flere har syke barn for øyeblikket...håper de små snart er friske og raske! Men er vel nesten ikke til å unngå litt forkjølelse og influensa i disse dager. Synes folk hoster og harker over alt.

God bedring alle sammen!

 

Ser at det er flere som sitter ute med puppen ofte. Føler jeg ikke gjør annet om dagen. Her ammes det i hvertfall hver andre time døgnet rundt og når kvelden kommer så begynner det å bli ganske så tomt. Tror det begynner å minke litt. I hverfall har nok ikke melkeproduksjonen økt til tross for hyppig amming. Har måtte gi tillegg enkelte kvelder og det har igjen resultert i magesmerter og forstoppelse hos lille Li. Har prøvd å ta litt maltekstrakt i flaska, men vet ikke om det har hjulpet så mye...

I tillegg drikker jeg fennikelte. Mye promping på lillemann, men sjeldent det kommer en skikkelig bæsjebleie for tiden.

 

Er det noen som vet om andre ting jeg kan teste ut..? Begynner å bli litt sliten av å sitte ute med puppen hele tiden :-) I tillegg er det ikke no gøy når lillemann ikke er god i magen sin...Han sover dermed veldig urolig når han først sover og det er jo også litt slitsomt både for oss foreldre og ikke minst han selv.

Liam er jo 4 mnd om en uke, så da går det vel ann å prøve med litt grøt, men er litt redd for å utsette magen for enda mere nytt...

 

Hva ville dere gjort?

 

Ellers har jeg kjempe lyst til å være med på Tapaskvelden.

Håper det lar seg gjøre, men min kjære har eksamen den 3. desember, så det kan blir vanskelig med barnevakt...

Hvis jeg ikke trenger å svare nå, så ser jeg det litt ann.

Kan jo hende at far ligger greit ann med lesingen og dermed kan være barnevakt noen timer :-) Vi drar hjem til Kristiansand den 4. desember og blir hjemme en mnd, så det hadde jo vært kos med en liten juleavslutning sammen med dere jentene!

 

Ellers er jeg klar for julelunch 21. nov. Mulig min kjære også blir med.

Han kan jo trenge et avbrekk fra lesinga :-)

 

Malene:

Så bra å høre at livet på Hansnes er bra! Godt å høre at dere har funnet dere til rette og trives! Lykke til med bilkjøringen ;-)

Godt mulig jeg tar turen til Meieriet til mandag. Hadde vært kos å sett dere!

 

Ops! Der kaller lillemann på mamma´n sin...må løpe!

Krysser fingrene for ei kjempe bæsjebleie :-)

 

Ha en fin helg alle sammen!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle :)

 

Har dåkk nån søvntips! N-N sovner med puppen eller når vi er ute å går tur med vogna. Ellers sovner han ikke... og han burde jo lære seg å sovne selv no.

 

Tror det er lurt å "kjøre på" med maltekstrakt når du gir tillegg Pia, de som gir morsmelkerstatning hele tiden bruker visst ganske mye av det, hjelper ikke med bare litt. Hvis du tar FOR mye så får Liam diarè da, men det hjelper på å få ut avføringen og sette i gang systemet hvertfall. Tror de tok en spiseskje per flaske... egentlig er det jo en teskje. Prøv deg litt frem! Ellers finnes det jo sviskesaft og sånn for de fra 4 måneder som også skal sette i gang fordøyelsen. Noen bruker vel å stimulere tarmen også med å putte en q-tips inn i endetarmen, da kommer det ofte avføring. Har tenkt litt på det siden N-N ikke har avføring mer enn en gang i uka no og no gikk det ti dager mellom sist. Men siden han bare får morsmelk skal det mye til før han får forstoppelse.

 

Koselig om du kommer på mandag Pia :) Og på tapaskvelden!

 

Tror nok kanskje vi bli å begynne med grøt snart, han e blitt veldig interessert når æ spis nåkka. Får nesten dårlig samvittighet for at han ikke får smake og da e det vel på tide. Han våkne oftere på natta også, hver 3.time ca. Så kanskje du kan prøve Pia og se hvordan han tåler grøten? Går an å blande både med morsmelk og morsmelkerstatning. Det beste er sikkert hvis du pumper deg og blander med morsmelk. Finnes morsmelk som kan blandes med vann også, Hipp tror jeg har de. Hvis det er melken han reagerer på. Ellers selger helsekost Hirsegrøt som noen synes er bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Pia: Du kan jo prøve å bytte morsmelserstatning. Det er jo mange å velge mellom. Jeg hadde samme problem med Sondre, og begynte med Nan fra apoteket (fikk den anbefalt), og da løste problemet med magen seg. Det er ikke den samme som de selger på butikkene. Håper det bedrer seg, det er så trasig når de plages.

 

Søvntips er det dårlig med herfra Tone, Lea sover jo ikke så mye om dagene, oftest 30 min lurer. Tom. når vi triller i vogna våkner hun ofte etter ca. 30 min. Merkelig.

 

Kanskje vi kommer på Meieriet på mandag, var det kl. 13?

Nå klager Lea, jeg må gå å prate litt med henne:) God helg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der va vi tbake i byen.. kom på torsadg! va såååå fint å være heime:) sku ønske koinne være lenger heime! skjedd mye sia æ va her inne sist.

 

her bruke æ ingenting malt.. har prøvd d nån gang i, men ikke hatt like stor virkning kver gang.. sukkervann ska åsså hjelpe... 200ml vann å ei spiseskje sukker... men ska ikke drikke så mye av d..

 

her såvne ho åsså når ho får mat, men tar ho opp så ho får rape å våkne litt, håll på sånn t ho e mett. så vugge litt t ho akkorat såvne så legge ho ne... d har vi gjort me andrea, å no har ho såvna to gang av sæ sjøl i senga:D

 

ka dåkker har på de småingan i d her være i ullposen?

katti bynne dem å interesere sæ før å se i bøker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

 

Prøvde å finne sånn malt må butikken,men fant d ikje...

Merkelig greier...

 

Tove: Ja kan tænke mæ at d va stas å være heime en tur... :-)

 

Har en jakke og buksa på Elias i vognposen, og body og strømpebukse da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...