Gå til innhold

Tromsø-mammor!


Helena og Klara

Anbefalte innlegg

Heia!

 

Det er ju på tida att vi september-mammor begynne og bruka dette forumet, eller hur??

Her kan vi blogga om allskøns saker, troligens en hel del baby-relatert! Det er en kjempebra plats att ha kontakt og bestemme treffer på.

 

Så, hur går det att vare nybliven mamma ?! :o)

 

Håper vi blir mange som vill bruka dette, sprid ordet till andre september-mammor.

 

Ha det fint!

/Helena og min jente Klara (6 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

kjempe bra at du tar intiativ t å lage en slik prate tråd..

 

no begynner d å gå seg til med den helt nye tilværelsen som første gangs mamma.. d er veldig koselig å ha en liten engel av en baby i hus som bare sover og spiser og er kjempe fornøyd.. d er nesten så jeg får lyst til å vekke lille elise innimellom, slik at jeg får se henne litt mere..

 

er d noen her som har forslag til treff vi kan ha i uke 46?

 

hilsen Inger lise og Elise, 5 uker, hun var født 21.september.

 

NB! Når var ditt barn født og hva heter han/hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Her går det også kjempefint! Lille Sara Mathilde har blitt 1 mnd og 22 dager (født 5.sept) og er snill som dagen er lang!

 

Det hadde vært kjempekoselig med ett treff for oss nå. Jeg er moden for å treffe andre småbarnsmødre nå (DEN STORE AMMETÅKA AVTAR)

 

Jeg kjenner fortsatt at jeg begynner å svette når hun gråter inne på kjøpesenter osv, hehe, men alt i alt så går det kjempebra!!

 

Klem fra Kari og lille Sara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Tromsø-mammaer!

 

Kjempeartig å høre fra folk!

 

Hjemme hos oss går det litt opp og ned, har fått vårt 2. kolikkbarn, så det blir lite soving... men med gode bæredingser og en pappa som gir melk på flaske så går jo dagene bra likevel :) :)

 

Idag var vi på Sats og hadde første treningstime på leenge, det var kjempedeilig :) har blitt litt lei av de samme trilleturene i nabolaget.

 

Helge er en stor og god gutt (5 uker, født 19.sept) og han gleder seg til å se alle de andre babyene snart!

 

Klem fra Alice og Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helena og Klare, og alle andre septembermammaer og deres små søte babyer:-)

 

Storkoser meg som mamma til lille Sivert (6 uker). Han er blitt en skikkelig stor gutt allerede (eh...har lagt på seg nesten 2 kg siden fødselen) som sjarmerer mammaen sin i senk når han smiler:-) Utrolig gøy å se hvor fort de utvikler seg!

 

Ellers har jeg hatt 2 * brystbetennelse, begynner å bli ekspert på feltet:( Skikkelig trasige greier, er akkurat ferdig med siste antibiotika kur og håper jeg slipper flere.

 

Ellers er jeg spent på å ta i bruk min nye ergo sele som jeg bestilte på nett i dag, begynner å bli tungt å gå rundt å bysse på lillegutt dagen lang (han vil nemlig helst være i mammas armer hele tiden)! Noen som har brukt ergoen, er den bra?

 

Lurer også på om noen av dere bruker vippestol? Er litt usikker på hvor tidlig man skal bruke slike stoler? Har han liggende på teppe på bordet når vi spiser middag...og tenkte det kunne være greit å bruke en vippestol i stedet for da han har begynt å bevege seg mye.

 

Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lisa!

 

Vi har brukt vippestol ganske mye allerede, helt fantastisk avlastning til bæring ol...

 

Jeg har ikke erfaring med ergo-bæring, men bruker selv meitai og mobywrap og er kjempefornøyd! det er så godt å ha hendene fri selv om man må bære endel.... og så sover lillegutt så godt oppi der :)

 

Hilsen Alice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei!

Jeg tilhører vel egentlig oktober klubben siden jeg fødte 4. okt., men hadde snuppa kommet til termin hadde det blitt september :) Hun blir altså 4 uker på lørdag og guri malla så fort tiden går!!!

 

Vi har det kjempebra. Mathilde sover masse og er en liten engel. De to siste kveldene har hun imidlertidig hatt vondt i magen og det har blitt endel skriking og byssing til i ett tida på natta. Slitsomt og vondt å se at hun vrir seg i smerter så jeg håper inderlig dette er noe forbigående!! Hun har skreket minimalt fram til nå og ting har gått på skinner så vi skal ikke klage!

 

Ang. bæring så bruker jeg et elastisk sjal som heter sleepywrap, kjempefornøyd! Hun sover best oppå oss så sjalet er kjærkommet når mamma må ta et raid på vaskerommet, ta seg mat o.l. Men om natta godtar hun å sove i egen seng og det er jeg kjempeglad for! Men jeg har lurt på hvor lenge man egentlig kan ha de små oppi disse sjalene...? Har til nå bare hatt henne i underkant av en time i det, da det ser så stramt ut og hun ikke får beveget kroppen sin noe særlig. Men de skal vel tåle å ligge såpass trangt en stund?

 

Håper på mange babytreff framover! Deilig å endelig komme seg ut til resten av "omverdenen" igjen!

 

Hilsen Marthe og Mathilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

kor koselig at så mange skriver her inne..

 

noen som har forslag til treff i uke 46?

jeg håper også som marthe at d blir mange treff fremover, skal bli godt å kunne møte andre som e i samme situasjon som meg om dagene.. til nå har jo sambo vært hjemme lamme oss...

 

lille tøtta har vært kjempe grei å ha med å gjøre helt til no.. hun har vært litt urolig de siste dagene og i natt.. hadde første våkenatta på 6 uker i natt, så æ skal ikkje klage.. bruke dåkker å vekke babyene på dagene slik at de sover lenger på natta? synes ikkje e har noe system på sovingen enda.. hun har mest sovet vært våken ca to timer for så å sovne igjen.. men om natta kan hun sove ca 6-7 t sammenhengene, så d e jo luksus..

 

har også kjøpt ergo selen og er veldig fornøyd med den.. vi får ta oss et bæretreff etterhvert. må bare komme meg i litt bedre form.. de tre første ukene etter fødselen var jeg bare sengeliggende.. klarte ikkje å sitt og gå så mye.. hærlig å kunne gå tur igjen..

 

inger lise og elise

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer så mye dere som har født i september. Morsorm at dere har egen tråd. Hadde vært utrolig hyggelig å treffe dere med deres "små".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia inger Lise :)

 

Vi brukte D- vitamin dråper til K fram til hun var ferdig med å gulpe. Nokså mye lettere å gi disse små og ikke setter de flekker eller smaker noe heller. De har en liten flaske på apoteket og det anbefales å bruke fra ca 4 ukers alder :). Og det er like anbefalt som tran i de første månedene. må si at K tar tran nå hver dag uten å rynke på nesa selv om vi startet da hun var rundt 9 mnd eller noe :)

 

Klem Linda

 

Henger meg på gratulasjonen for alle dere september- mammaer i Tromsø!!! Håper vi ses plutselig :)

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

idag va vi på 6 ukerskontrollen, "lillegutt" er 60 cm og 6200g...

 

kossn står det til med de andre bebisan?

 

*Alice*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

alice: jeg var å veide lilletøtta når ho va 4 1/2 uke og da veide ho 4300 gr og va 54 cm.. skal på kontroll den 12/11, d blir spennende å se kor stor ho har blitt. ho va 3952 og 49 cm da ho va født, så da har ho jo strekt sæ en go del..

 

inger lise og elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei lisa..

 

brystbetennelse hørtes ikkje godt ut.. vet du noe om årsaken t at du har fått det?

 

ang vippestol, så har vi ikkje begynt me det enda.. men på lørdag får vi en så da begynner vi å bruke den litt og litt. babyene sitter jo allerede i bilstolene, og d e jo nesten d samme vil æ tru..

 

inger lise og elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

 

Endelig har jeg litt tid for att skriva litt mera...;o)

 

Hva trur ni om att sees på byn tisdagen den 11.e november? Runt 13-tida? De har goda burgare og gott om plats for barnevognar på Flyt. Eller hva syns alla mammor?!

Håper att Klara uppfør seg lika bra som førrige jeg var dær, hun sov hele tida så jeg fick njuta av en fettfri burgare og potetbåter! Mumms.

 

Vi har kjøpt både ergo-sele og en BabyBjørn vippestol, men vi har hittills brukt dem litt. Återkommer med erfarenheter!

 

Ellers så har også Klara mye ont i magen, både hun og jeg har sovit dårligt de sista dagarne. Det er ju så vanskligt att vete om det beror på något jeg spist, man spisar ju så mange olike ting under 1 dag... Det blir sikert bedre.

Har også begynnt att bruka D-dropper, det er bare så svårt att huska dem varje dag ;o) Har bare prøvt tran 1 gang og det var ikke populært hos lilla Klara. Det er sikert enklare att bruka når hun er lite ældre. 5 dropper er MYE enklare att få in i hennes mun jænført med 2.5 ml illaluktande tran.

 

Ha en fin helg, håper ni alle får sova mye.

 

Helena (som blir mer og mer frustret over att ikke kunne skriva bedre på norsk og att min sambo Johan er på Blå rock og spisar burgare istede for att vare hjemme hos oss!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FETTRIK burgare mente jeg!! Mye bedre og godare æn fettfri. Trur att ettermelken blir extra god og nyttig av sådan mat,hehehehehe. og choklad og kake og potetgull og...og...

Trur jeg ska lete etter litt sånt i køkket nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter:)

Æ å Nathalie vil veldig gjerne bli med på treff om det e greit.

August jentn va lite aktiv i graviditeten å i barseltiden.

Nathalie kom med planlagt ks 5 aug. Hadde termin 17 aug.

Har 3 mnd kontroll no til uka:) Tia går fort..E veldig godt no når ting e bynt å roe sæ å man har litt mer rutine..

Har vært mye hyl å skrik disse ukene som har gått..

Ang bæresele så anbefale æ Beco Butterfly fra Purnatur.no.

Lengre i ryggen enn ergosela å mer "stram" i stoffet. mange flotte mønster på den,.

 

Forresten,noen som vet kem man skal kontakte for å komme sæ inn på si ega sia her inne?Får feil mld hele tia å har gjort det i maaaange uke no...Har sendt mail til web ansvarlig for leeeenge sia,men e vist kun de som e meldem av gullsmokken som får svar trur æ.

Møkkasider dette...

 

Elin og Nathalie:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen !

Kristell her. Fødte lille Synne 26.09. Solstrålen vår kom tre dager over termin :) Hadde en lang og slitsom fødsel, men alt gikk bare fint. Og det var jo selvfølgelig fort glemt når man fikk holde det lille nurket.

Synne var 3260 og 47 cm. Nå vokser hun godt, og har strekt seg med hele 6 cm på 5 uker. Vi skal på 6-ukerskontroll neste uke, så da er jeg spent.Ellers er hun ei godjente...sover godt på natta, spiser kun 2 ganger på natta-noe som mammaen er bra fornøyd med. Smiler enormt mye nå, og det er så gøy:)

 

Godt å høre at dere andre har det bra. Gleder meg til å treffe dere igjen:)

Jeg kan godt ha et hjemmetreff en gang :-)

 

Klem fra kristell...

 

Ja, har skifta nick...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

 

kjempe bra at d allerede e kommet inn forslag på treff i uke 46. er gjerne me på flyt tirsdag den 11.11. som du foreslo, helena.. vi kan jo se på interressen her så legger vi d ut på dibtreff?

 

er også med på hjemmetreff hos deg kritell... hadde vært veldig koselig.. skjønne godt at du har skifta nick no når du har blitt mamma. man føle sæ joveldig lykkelig for tia..

 

elin:kjempe koselig om du hiv dæ me lamme oss.. veldig koselig..

 

har akkurat fått masse bilder av elise sine første 5 uker, bestilte fra fotoknutsen.. blir koselig å lage album til ho.. skal prøve mæ på litt scrachbooking. eller korsen d no skrives?

 

har vært på lilletrollet på pyramiden me mormoren og oldemoren til elise i dag, de gikk neste amokk der inne.. he,he.. så mye fint..

 

klem fra inger lise og elise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elise arvet en babygym hos ei venninne av meg, og den digge ho.. like å ligge å se i et speil som følge med den. noen andre som har begynt å legge ungene på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Litt om bæring: babyene- når de er nyfødt- liker å ligge tett inntil. Det er ikke noe fare om dere har de inntil kroppen lenge. Har bæret fra lille jenta var noen dager gammel. Det er positiv og praktisk på mange måter. Hun har ikke hatt noen problember med magen/kolikk f.eks. Anbefaler vevet sjal, dersom man kan bruke den myyyye lengre enn elastisk. Alternativet til sjal er helt klart ERGO bæresele for meg (også pappavennlig i utseende). Men klart hvis dere er ute etter masse stilig pynt så har nok Beco et utvalg der, men prisen er og tilsvarende høyere. Så¨fins det Mai tei, like godt for de som liker knyting og pynt på magen/rygg. Masse utvalg der og. Ellers så finns det mange andre lignende bæretøy. Men anbefaler ikke Baby Bjørn, dersom hoftene til baby utsettes unødig.

Personlig har jeg prøvd å variere mellom å bære og å ha henne i vogna annenhver dag, funket bra og hun fikk vennet seg til ulike måter å bli transportert på/sove.

Har veldig lyst å komme en gang på treffet deres.

 

Ha en fin helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ser at det ikke bare lille Sara som har vondt i magen av og til. Kjøpte MINIFOM på apoteket, og det hjelper som bare pokker! Ikke sikkert det hjelper for alle, men det er iallefall verdt å prøve. Sara er mye roligere om kvelden etter at jeg begynte med det! 10 dråper før hvert måltid skal man gi. Men jeg gir bare fra ettermiddagen og kvelden!

 

Vi er iallefall med på treff 11.11!

 

Klem fra Kari og Sara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen..

 

har satt opp treff på flyt slik som helena foreslo, kl 12, tirsdag den 11.11.

 

håpe flest mulig kan komme:))))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Lise, jeg har sendt deg en pm. Fikk du den?

Ellers ser jeg at deres treff i DIB er stryket, og avlyst? Hvorfor det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

charlbaby: har sendt deg en pm ..

hvis vi kom feks ti stykk me tilsvarende vogner, tenkte vi at flyt hadde dårlig plass..

alle her inne: kom med forslag på plasser hvor d er god plass til barnevogner..

så kan dere legge det ut treff på DIB-treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...