Gå til innhold

Reklamasjonsrett på sminke??????? etter 4 måneder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handlet kosmetikk for 3000 kr i begynnelsen av juli, Er ikke fornøyd med produktene. Kan jeg etter 4 mnd kreve pengene tilbake om jeg går tilbake til butikken?

Alt er brukt. Er det noen som vet om jeg har rett til å reklamere?

Vil ha pengene igjen.

Føler ikke sminken sitter på huden min, kan være muligens pga en fruktsyrebehandling jeg tar, men uansett dumt med varer til nesten 3000 som bare slenger. Hvilke rettigheter har jeg????

Skrevet

Kan ikke forstå du har rett til å klage engang, etter så lang tid.

Skrevet

har jeg ikke reklamasjonsrett? er jo et produkt som ikke fungerer som jeg ønsket..

Skrevet

Du får ta en telefon til forbrukerrådet og høre :-)

Men hvorfor i all verden har du venta i 4mnd?

Skrevet

Handler ikke om at det ikke fungerer som du ønsket..

Kjøper du tv, pc, bil, seng eller vintersko etc så har man reklamasjonsrett dersom det er en mangel på varen, går i stykker etc.

Så ja, dersom huden din blir ødelagt av sminken så kanskje du har en sak? Men veien å gå er nok lang for å få gjennomslag på den. Lege antakelig som må bevise at huden er ødelagt pga sminken kanskje....

Nei, skulle nok fått med deg vareprøver i steden og testet..

Skrevet

To krav stilles til en reklamasjon:

For det første må du klage innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget. Forbrukerkjøpsloven sier at klage innen to måneder alltid vil være tilstrekkelig, men både kjøper og selger vil normalt være tjent med at du reklamerer så fort som mulig. Dersom du er usikker på om det er en feil ved varen, og vil undersøke dette nærmere før du reklamerer, anbefales det at du informerer selger om dette hvis undersøkelsen kan ta en del tid.

For det andre må du klage innenfor de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Hvis selger er privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist.

Skrevet

Det er ikke sminken som har ødelagt huden min. Men den striper seg og flasser. Tror kanskje det er pga fruktsyre.

Har vært bortreist i 4 mnd. Vil ha pengene igjen.

Synes dere ikke jeg har krav på det?

Skrevet

Hva vi syns er vel likegyldig, det er kjøpsloven som bestemmer her.

Skrevet

ok, så du tror jeg får pengene igjen da?

Var redd kjøpsloven ikke gjelder på hygiene artikler når det ikke er feil på produktet:)

Skrevet

Du tror sminken ikke fungerer pga en fruktsyrebehandling du tar, og derfor vil du ha pengene igjen for sminken..?

Skrevet

Det er jo ikke noe galt med sminken, så hvordan kan du reklamere da? Er ikke det sånt man gjør når det er noe galt med en vare?

Skrevet

det er ikke kjøpsloven som gjelder her, men forbrukerkjøpsloven.

Siden det ikke er sminken det er noe galt med, men fruktsyrebehandlingen som årsaker problemene, så har du ingen reklamasjonsrett.

Skrevet

Er ikke sikker, men sminken fester seg ikke til huden. Den blir stripete. Har pudder, foundation, øyeskygger og masse utstyr og ingenting fungerer. Forstår det ikke.

Skrevet

Men vet ikke hva det er? kan vel kanskje ikke være feil på alle produktene jeg har kjøpt?? muligens dette ble rart..

Skrevet

Jeg har i min ungdom jobbet i parfymeri, og der tok vi i mot reklamasjoner som var reaksjon på produktet, utslett, rød hud, svie etc.

Parfymeriet fyller ut reklamasjonsskjema fra leverandørene og får dette erstattet av disse.

At sminken ikke gjør deg så pen som du har forventet, er ikke det samme som at det er en feil på sminken.

Skrevet

Vil gjerne høre fleres meninger?

Skrevet

som flere her sier, så kommer det lite an på hva vi mener.

Du må nesten ta varene tilbake til der du kjøpte de og høre hva de mener...

personlig tror jeg du har en dårlig sak.

Hvis jeg hadde stått bak disken hadde jeg jo tenkt at det var veldig "beleilig" at du har vært bortreist i fire mnd, akkurat så lenge det er siden du kjøpte sminken...

Skrevet

Men om problemet er fruktsyrebehandlingen så kan du jo ikke klage på sminken. Det blir jo som om jeg skulle kjøpt en bil som er alt for stor til garasjen min, og så forlangt å få pengene igjen fra de som en gang bygde garasjen..

Skrevet

Jeg prøvde å ringe dem i uken som var, men de sier at de ikke kan gjøre noe ettersom

- det var kjøpt for 4 mnd siden

-produktene er brukte

-Jeg fikk prøve dem på i butikken før jeg kjøpte dem.

- De kunne sende inn et produkt om jeg trodde det var feil på, men de sa det ikke kunne være feil på alle produktene inkludert kostene.

Jeg skal ta dette til forbrukerraadet...

De slipper ikke unna

Skrevet

Men er det produktene det er noe feil med eller er det fruktsyrebehandlingen som er årsaken? Tilsvarer produktene den kvaliteten du fikk prøvd ut i butikken?

Tviler sterkt på at du kan få noe tilbake i denne saken. Det virker jo ikke være en mangel ved produktene.

Skrevet

Jeg begynner å lure på om du bare tuller med oss...

jeg skjønner i alle fall ikke hvor du skal hente gode argumenter fra, virker som butikken har sitt på det tørre.

Og 4 mnd, er da virkelig ikke innenfor "rimelig tid" som forbrukerkjøpsloven krever at du må klage innenfor...

Skrevet

Enten tull eller en som ikke er rett navla og som ikke vet hva man kan ha krav på i dag...

Kjør på, ta det videre. Koster deg nok mer i tid og porto enn du får igjen.

Selgeren hadde jo alle argumentene

Skrevet
Skrevet

Rimelig tid fristen i forbrukerkjøpsloven starter når man oppdager feilen, så det kan godt være at hun er innenfor den fortsatt. Men jeg tror uansett ikke hun har en sak...

Skrevet

nei, er ikke tull, vet ikke hva jeg skal gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...