Gå til innhold

Hva har man på seg under et planlagt ks?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

man har ikke på bh fordi man har masse slanger av ulike slag som måler puls osv. Derfor har man ikke bh på. En annen årsak er også at man skal være så ren som overhode mulig slik at ingen bakterier setter seg i såret ditt og lager alvorlige infeksjoner. Så jeg tror du bare kan slå deg til ro med at den bh`n kan du bare glemme.

Annonse

Skremmende hvor forfengelige enkelte er i selv en slik situasjon...

Men regner med det endrer seg når dere står midt oppi situasjonen, fremfor nå når dere sitter og venter på den. Dessuten, hvis alternativet er vanlig fødsel, vil jeg tro dere dropper bh'en..

Syns ikke det har noe med forfengelighet å gjøre, men å føle seg litt påkledd når man ellers er helt naken. Ikke alle som liker tanken på det, ikke jeg heller. Jeg vet om venner som har hatt på seg bh jeg, under et ks. Men det er kanskje ulike regler fra sykehus til sykehus? Det vet jeg ikke. Det er sikkert anderledes når man først ligger der, tenker sikkert bare på den lille som kommer ut. Men i forkant, å tenke på at masse mennesker sitter rundt deg hele tiden, og at du i tillegg er ganske så naken - nei, jeg skjønner det veldig godt!! Vi er alle forskjellige da - og godt er det! :)

kjente jeg ble skikkelig engstelig nå!

en av grunnene til at jeg ikkje klarer vaginal fødsel er nettopp fordi det, for meg, føles nedverdigende!

skal man virkelig ligge kliss naken på operasjonsbordet under et ks da?

Du ligger ikke kliss naken under KS. Du har på deg en skjorte fra sykehuset. Du får ett "telt" fra magen og ned så du ikke ser selve inngrepet. Du får "lapper" festet på bryste for å måle diverse ting (regner med at det er hjertelyd etc.) Det er ikke noe nedverdigende i det hele tatt. Jeg tok KS i 2007 og håper at det blir KS i desember også. På Riksen så får man barnet til brystet rett etter han/hun er veid og målt. Det er ikke grunn til bekymering! Sykehuset har rettningslinjer som de forholder seg til. F.eks. ikke smykker, bh eller sminke på Riksen! Lykke til!

før fødselen til førstemann tenkte jeg masse på at jeg måtte ligge naken og vandre rundt naken på fødestuen, og at jeg kom til å føle meg naken og blottet og ukomfertabel. Utrolig nok følte jeg ikke det i det hele tatt. Sykehus skjorten var lang (på meg) og når riene satte inn spilte det ingen rolle om bh'en var på eller av, eller noe. Etter 15 timer med "naken-sprading" og 100 leger og jormødre som og undersøkte meg endte det opp i keisersnitt. Da var det helt klare rettningslinjer om hva jeg kunne og ikke kunne ha på meg. Alt måtte av bortsett fra sykehus skjorten (som i og for seg var det eneste jeg hadde på i tillegg til smykker da). Da jeg ble lagt på operasjonsbenken dekte de til bena (bandt dem fast) med bandasjelignende greier, hadde "pledd på overkroppen over sykehus skjorten, armene mine var koblet til alt mulig rart av slanger (helt udramatisk og ikke noe skummelt i det hele tatt altså), og de satt opp et forheng så jeg ikke så noe som helst. Jeg hadde overhode ingen tanker rundt dette med at jeg ikke var fullt påkledd og at noen kunne se kroppsdeler som er svært private. Det er bare prosessen jeg måtte igjennom, og fokusen var et helt annet sted.

jeg er ganske sikker på at din fokus vil være et annet sted når du faktisk er der, men det er helt normalt å ha slike tanker og følerlser nå i forkant. Jeg hadde prøvd å ikke bekymre meg så mye, og hvis du fortsatt føler deg "naken" på operasjonsbenken kan du bare si at du fryser og vil ha mer pledd, så ordner det seg. Evt. at du forklarer i forkant at du har litt issues med det å være naken og at du ber om å bli tatt hensyn til. Det beste er i hvert fall ikke å bekymre seg, dette ordner seg!!!

SKAL ha bh???? litt provoserende holdning kanskje? Et ks er jo et vanlig kirugisk inngrep, og da følger man de retningslinjer som sykehuset har for bekledning, enten man vil eller ikke. Jeg har hatt et ks, og da hadde jeg på sykehusskjorte, sykehustruse og så tok de på meg de støttestrømpene som gikk over knærne. Følte meg rimelig påkledd. Og Under selve inngrepet, da jeg fikk alt av slanger og sånn på brystet var personalet hele tiden flinke med å dekke meg til så det var overhodet ikke noen grunn til å føle meg naken. Mulig den trusa ble dratt litt ned etter som snittet var langt under trusekanten, men det merka jeg ikke noe til og da jeg kom på oppvåkninga hadde jeg den på godt over bandasjen. Og da jeg kom opp på avdelinga og fikk av meg slanger og sånn fikk jeg skifta til bh og singlet og følte meg straks mye bedre.

Annonse

Altså, jeg har kun skrevet hovedinnlegget. Jeg som lurte på dette. Jeg har hatt ks før, men det ble hastesnitt, og da hadde jeg jo ligget i bare sykehusskjorte en hel dag alerede.

Derfor lurer jeg på hva man har på når det er planlagt.

Det er igrunn ikke noe stort problem for meg altså. Men jeg kom til å tenke på det.

BH skal jeg da klare meg uten den tiden det tar. så får puppene bare ramle under hver sin arm som de pleier å gjøre når jeg ikke har bh på. De har vel sett alle mulige rare slags sett med pupper, så det bekymrer meg ikke så veldig.

Har man truse på? Det lurer jeg på fordi jeg husker at når jeg våknet opp fra narkosen, blødde jeg jo der nede alerede, så derfor lurer jeg på om man får ha på truse, og eventuelt bind på forhånd. Eller om man må ligge uten.

Husker jeg ikke fikk truse på før neste morgen, og skal si at det ikke var noe særlig å ligge å føle at man blør ut hele sengen. Helt pyton. Husker sykepleieren jeg ringte på midt på natten ble helt forbauset da hun så jeg ikke hadde fått truse på etter keisersnittet...

HI

de pleier vel helst å ta på en sånn nettingtruse før ks, som de drar ned litt under inngrepet og drar på deg etterpå :) jeg hadde også hasteks, og hadde ikke fått på den før narkosen, men de hadde vett på å gjøre det etter inngrepet før jeg våknet, hehe... kansjke de glemte det hos deg, skjønner at den følelsen må ha vært ekkel :/ syns det føles som man blør ut alt med bleie og diverse på og jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...