Gå til innhold

På hvilken hånd skal forlovelsesringen være på og hvilken etter man er blitt gift?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt den på høyre hele tiden, mest fordi jeg syntes det er mest behagelig å ha den der. Vi brukte samme ring som forlovelses- og giftering, og den passer da bare på høyre, den er for stor for venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet den over på venstre- da er man jo tydelig gift også i andre land enn Norge ; )

Egentlig er det fordi det er en forholdsvis stor diamant på forlovelsesringen, og det så veldig rart ut sammen med den glatte gifteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England f.eks saa har du forlovelsesring og giftering paa samme finger, ringfingeren paa venstre haand. I Norge er det vel vanlig aa ha giftering paa hoyrehaand.

Det er kanskje ikke saa vanlig aa ha baade forlovelsesring og giftering i Norge, mer vanlig aa bruke forlovesesring til giftering, saa det er vel egentlig opp til deg selv hva du synes er finest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her

Jeg er forlova og har den på høyre- trodde den skulle på venstre når vi er gift. Vi bruker samme ring som forlovelses og giftering. Noe sjarmerende synes jeg er det at det er en diamant på ringen pr unge vi har. Har nettopp fått barn nr 2, så nå skal den leveres inn og få på en diamant til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Norge er det vanligvis høyre side. Men internasjonalt så er det venstre hand når man er gift fordi det er på den siden hjertet ligger ;)

 

Så her til lands er det valgfritt :) Så lenge man bærer på samme side begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan velge å ha det på venstre side i Norge også..vet om de som har gjort det også jeg. Hun sa så lenge begge har det på samme side, så er det lov.

Var pga hun hadde en knokete ringefinger på høyre side de valgte venstre..men da måte begge ha venstre side..ikke bare hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min forlovelsesring på venstre hånd. Både min mor og svigermor sa den skal være der, og at gifteringen skal på høyre. Jeg skal ikke ha samme ring som giftering, og kommer til å ha dem på hver sin hånd når vi gifter oss neste år. Går man med den på samme hele tiden, ser jo ingen forskjell på om man er forlovet eller gift.

 

Jeg søkte også rundt på forskjellige nettsteder om dette, da jeg var i tvil, og der sto det også at forlovelsesringen skal på venstre. Sto bla på bryllupsweb.no hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har det alltid vært vanlig å ha en glatt forlovelsesring på høyre ringfinger. Giftemål medførte ikke noen ny ring. Ringutveksling har ikke vært en del av vielsesritualet.

Men vi er blitt flerkulturelle, vi ser andre skikker på tv, osv. og lar oss påvirke.

Men det er fremdeles slik at gifteringen sitter på den sterkeste hånden (for de fleste) i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...