Gå til innhold

litt hjelp? mat til 4mnd gammel gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kanskje litt dumt sp. lille mann her er snart 4mnd. å det er vel ikke lenge til han begynner å vil ha noe mer mat. her kommer da det dumme sp:) skal jeg fortsette å gi han det han spiser av melk (mme)+ litt grøt? men hvor mye skal jeg gi av grøt/små glass man får kjøpt på butikken.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo meningen at melken etterhvert skal erstattes av fast føde. Har ikke brukt MME selv, så vet ikke helt hvordan det fungerer, men så lenge du gir smaksprøver, så kan jeg aldri se for meg at du skal kutte ned på MME'n. (Hvis andre vet bedre, så rett på meg!)

Begynn med små smaksprøver av f.eks grøt. Bare en teskje -noe som blir flere teskjeer for minsten! Øk gradvis og langsomt!

Av middagsglass, så begynte vi med noen veldig få skjeer der også av de små glassene. Begynte ikke med middag før han hadde fått grøt en liten stund.

Etterhvert er et glass en porsjon, og det står på grøtpakken hva som er en porsjon grøt. :o)

Hvordan du gjør det med MME når du har kommet i gang med fast føde, vet jeg desverre ikke..

Skrevet

Hei! gutten min er litt over 4 mnd og vi har begynt med litt ris grøt i melken på kvelden. De anbefaler at men kun ammer frem til 6 mnd, men gutten min begynte og våkner flere ganger på natten og var mer sulten. Så det jeg gjør er og pumpe ut ca 60 ml melk som jeg blander ut en teskje med ris grøt i. Også ammer jeg han som vanlig etter at han har spist vellingen. Kvelds stellet tar litt lengre tid, men her er det pappa som ofte gir vellingen for han synes det er så kos at han og kan delta i matingen. Etter jeg har begynt med dette og flyttet han in på eget rom sover alle mye bedre og vi har en gang mindre opp om natten!! Mais grøt kan du og bruke! Lykke til :)

Skrevet

Når de har blitt 4 mnd og ikke blir ordentlig mett av mme (oftere sulten), kan du begynne med f.eks 1 flaske velling (bland 1 ts maisgrøt i en mme flaske).

Etterhvert når du begynner med grøt lager du grøt av 1 ts grøtpulver og øker på etterhvert. Kan også blande litt fruktmos (pære var favoritt her) i grøten for å variere smaken. Eller som dessert.

Vi begynte ikke med middag før etter vi var oppe i 2 grøtmåltider, og hadde gitt det en stund.

Skrevet

Hvis du ammer er det greit å amme litt før maten, ellers gir du mme etter maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...