Gå til innhold

depresjon,baby,lamictal og cipralex........

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært deprimert og hatt veldig angst. etter et år er jeg blitt veldig mye berdre.til tider helt bra. da er det som om all angst osv er glemt og jeg tenker at jeg kan bli gravid igjen. Men så har jeg dager da jeg har angst og blir deprimert av det og er livredd for å bli Gal-syk igjen.

(innbiller meg at det er sånn rundt mensen og at det så går over igjen etter et par dager.)

hørt at noen går på cipralex mens de er gravid.men tror lamictal er farlig? en psyk.sykepleier anbefalte å kutte ned på cipralex i stedet for lamictal når det var snakk om å gå ned på medisiner (da var baby ikke noe tema) at lamictalen bidrar med å være i balanse/ikke opp og nedturer,ikke deprimert og dermed unngå angst..

Kjempe glad om noen har erfaringer med å trappe ned,kutte ut medisine,blitt gravid,med og uten medisiner osv. Alle erfaringer mottas med takk!:)

Skrevet

Heisann!

Har selv hatt angst og depresjoner halve livet. Gode og dårlige perioder. Både med og uten medisin. Er nå medisinfri og gravid. Fikk beskjed om at det alltid var en sjangse å ta. Jeg kan bli verre, jeg kan fortsette og være frisk.

Jeg vet om bekjente som har gått på medisiner under svangerskap, men jeg vet også at det frarådes. Tror du bør prate med legen/psykologen din om dette. Det er de som kan råde deg mest. Og uansett så tror jeg at det spiller stor rolle hvilken dose du har.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Jeg går på høy dose nå,stått på medisiner siden i fjor sommer. Ville trappe ned men kan ha noen dage rsom ikke er helt bra nå også så blir litt skeptisk..brukte du lang tid på å trappe ned da? Og var du lenge medisinfri og i bra form før du prøvde på å bli gravid? Vet liksom ikke hvor lenge jeg må se an formen etter at jeg har sluttet på pillene helt.?

Skrevet

Jeg går på lamictal og har gått flere runder med forskjellige leger på dette både allmennpraktikere og leger på psyk. Jeg har til og med snakket med en forsker. Alle sier at lamictal ikke gir noen skade på foster.

Jeg gikk fra 4 andre medisiner til lamictal fordi jeg MÅ ha noe til å hjelpe meg. Jeg har en bipolar sykdom og kan bli veldig dårlig uten medisiner.

Men det er jo helt klart at det aller beste er om du klarer deg uten, men det er inegn vits å dra det så langt at du kanskje ikke kan ta vare på babyen når den kommer fordi du har blitt dårlig igjen!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har lamictal fordi jeg har vært så deprimert og svinget opp under overflaten til normal. Har aldri vært veldig høyt oppe. Merker at lamictalen holder meg gjevnere på humøret mens cipralexen løfter meg opp. men så usikker på hva jeg skal kutt ut først og sist. vet at jeg må snakke med legen om det,men han mener at jeg må stå uten medisiner om jeg skal bli gravid.

Hvordan er det med alkohol og lamictal foresten? Kan en drikke noe i det hele tatt?

Skrevet

Jeg lever ett helt normalt liv med lamictal med tanke på alkohol osv. Den legen som mener du må stå uten medisiner tenker ikke så langt frem da!?

Hva om du blir døds dårlig uten og ikke kan ta vare på deg selv eller barnet og i en periode kanskje til og med under graviditet gå på mye sterkere medisiner får å klare hverdagen... jeg råder deg til å ta kontakt med en lege som har litt mer peiling og erfaring med pasienter som går på sånne medisiner!

Skrevet

Ble så glad nå for alle svarene her:) Er det flere som drikker alkohol? Skal på jentefest og hadde vært så godt og tatt et glass vin(eller4) men har bare drukket ett glass en gang. Hva er det som kan skje om en blander medisin og alkol da?

Skrevet

Går bra med alkohol og cipralex iallefall.. Synes du skal kose deg jeg!!! Tror ikke det er noen fare.

Jeg vurderte å bli gravid med cipralex - snakket med en psykiater faktisk, han sa det var ingen grunn for meg til å slutte og all forskning sier det går bra MEN snakk med din egen lege, evt be om en psykiater..

Selv sluttet jeg da jeg fant ut at jeg var gravid - det har gått helt fint:-)

Klem

Skrevet

Jeg smiler jeg nå!:)ble så glad for å les om andre som har slitt med lignende men som har levd normalt. Da skal jeg ta meg et glass vin med god samvittighet! Lamictal er jo medisin de bruker mot epilepsi og lurer på om de drikker alkohol?

Kanskje er det håp for meg å få et barn til en gang snart:)

Skrevet

Godt at man kan hjelpe hverandre litt!! ( var jeg som skrev det over om cipralex..) Klart du kan få deg et barn!!!!!!! Ikke la psyken stoppe deg!! har hatt en del av disse tingene selv - så jeg kan fint sette meg inn i situasjonen din. Du får de barna du vl - med eller uten medisin!!!!!!

Og kos deg med vinen inntil du er gravid:-)))) Ønsker deg alt godt og lykke til.

Skrevet

Ja dette hjalp iallefall meg mye mer enn forige samtale med legen.. Ser at det er et eget depresjonsforum, ,men er så redd for å lese der. Er litt sånn at jeg tror at jeg kan bli dårlig igjen av å lese om andre som er det hehe jeg vet jo at det ikke er smittsomt;)

Skal snakke med legen om å trappe ned forsiktig. Redd for å ta det for fort. Alle fysiske ting med kroppen gjør at jeg blir urolig. Hva om,hva hvis osv. Har så lite lyst til å ha det slik som det var uten medisin..men vil jo gjerne ha familie også da..

Kjempe fint om noen som leser denne tråden vil dele erfaringer med å gå gravid/få barn og stå på medisin/ha kuttet ut medisin vil fortelle litt hvordan det var osv.

Lurer fortsatt på hvor lenge jeg bør vente etter at jeg har kommet ned på 0 i medisiner.Er det større sjans for å bli deprimert raskt igjen om en blir gravid? Tenker på hormoner osv?

Noen som har angret på at en kuttet ut medisiner el på graviditeten? Er redd for å bli dårlig jeg og må bli lagt inn(aldri vært det) det verste jeg tenker på nå er følelsen av å ikke få pust(had i forbindelse med angst og pga press av babyen når jeg var gravid. Begge like ekle. Og hvis jeg blir kjempe deprimert og må ta mesisiner eller at jeg blir enda verre fordi jeg ikke får ta medisiner.....Den som kunne vært "normal"!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...