Gå til innhold

For kort tungebånd - hva gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som har altfor kort tungebånd, nesten helt ute ved tungespissen. Jeg nevnte det til legen på helsestasjonen, og fikk time hos Øre-nese-hals. Så vi skal få sjekket det om en mnd.

Men er det noen som har hatt dette selv/eller hos sine barn, som vet hva som kommer til å skje? Har jo hørt at det er veldig enkel å gjøre noe med. Gjøres det hos Øre-nese-hals, eller er man nødt til å dra til sykhuset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen din er, men det er en veldig enkel prosess på nyfødte/små iallfall. Dersom tungebåndet er så stramt at det påvirker spisingen, vil de nok klippe det. Det er veldig fort gjort, blør littegrann med det samme, men går seg fort til. Vet ikke hvor du har fått time - er ikke øre-nese-hals på sykehuset da? eller er det en privatpraktiserende spesialist kanskje.

Skrevet

Min venninnes baby hadde ingen problemer med å spise.. Men hun begynte ikke å prate.. Hun fikk ikke til.. Da fant de ut når hun var 4 år, at tungebåndet måtte klippes.. Etter det tok det kun kort tid, så pratet hun som en foss! Tru hvor mye hun har hatt innestengt og hatt lyst å si, som hun ikke har fått ut..

Hørte også at det er en veldig enkel sak å fikse på.. Lykke til :)

Skrevet

både jeg og brorsen min har klipt tungebånde. går nok bra skal du se:)

Skrevet

Han er snart 9 mnd. Har sett det tidligere, men siden han ikke har hatt problemer med å spise har jeg ventet med å nevne det, eller glemt kan man vel også si. Vi ble sendt til en spesialist like i nærheten.

Men han kan jo få problemer med å prate, som jeg så noen hadde nevn nedenfor. Ja, vi får vel se hva som skjer.

Takker for alle svarene:o)

Skrevet

jenta mi ble klippet på sykehuset dag tre...var nok verre for meg enn for henne da...for jeg gråt..hun gråt ikke..å ikke blødde hun heller...gikk å ammet henne rett etterpå.

blir vel kanskje litt "verre" jo eldre de blir..men de sier at det er et veldig lite ingrep da...så det går nok fint ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...