Gå til innhold

Nå har jeg kjøpt brie som er laget av pasteurisert melk, det er vel trygt å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo bare lyst på fy-fy mat for tiden... Men, fant en ost som var laget av pasteurisert melk, og da er det vel ikke noe i veien for å spise?

Skrevet

det går helt sikkert fint.

kopiertetil deg det de sier i disse rådene fra offentlige myndigheter:

Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned i teksten.

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

upasteurisert melk

ost av upasteurisert melk.

Nesten alt av melk og melkeprodukter som du finner i butikkene i Norge er pasteurisert (varmebehandlet), og du kan innta dem trygt.

Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.

alstå kan du trygt spise brie bareferskest mulig dette ernok pga at div bakterertrives godt i slike oster etterhvert.

Skrevet

Nja... dette står i de offisielle kostholdsrådene på http://matportalen.no/Emner/Gravide :

"Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden."

...hun som ble smittet av listeria og mistet tvillingene spiste faktisk brie som var pasteurisert... Sannsynligheten for smitte er ørliten, men jeg har valgt å ikke ta den fordi konsekvensene kan være så store...

Skrevet

Som Eline med mageboer sier: Hvis osten underveis i tilvirkingsprosessen blir kontaminert med Listeria-bakterier - ETTER pasteuriseringen - hjelper det selvsagt ikke om melka er pasteurisert. Det var dette som skjedde i saken på Rikshospitalet, som dessverre kostet flere liv inkludert et ufødt tvillingpar. Så jeg har gjort som Elin - jeg ligger unna myke og halvmyke oster + muggost i noen måneder. Klart, sjansen er vel ikke stor, men det koster meg så lite å la være å spise den osten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...