Gå til innhold

Kan man bli sykemeldt igjen etter at permisjonen er slutt? Please - svar noen som vet!

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet..mye pga psykiske årsaker. Skal ut i permisjon (med sykepenger fra NAV) snart. Da går jeg mye ned i inntekt siden jeg vil være mest mulig hjemme med barnet- 80 prosent lønn i 12 mnd. Jeg har ingen jobb å vende tilbake til etter permisjonen, da jeg sa opp pga dårlige arbeidsforhold og mistrivsel. Det er ingenting som tilsier at jeg er frisk nok til å jobbe etter permisjonens utløp. Har jeg da krav på sykepenger rett etter de 12 mnd med permisjon, og med hvilken lønn?? Eller vil NAV sannsynligvis ha meg rett på rehabiliteringspenger/uføre??

Kanskje det var dumt av meg å velge 12 mnd med kun 80 prosent i denne situasjonen? Kunne jeg valgt 10 mnd med 100 prosent inntekt og fått sykepenger (100prosent) på grunnlag av dette umiddelbart etter permisjonens utløp??

Kan legge til at inntekten til min mann og jeg er ganske lav, da han er ung ufør. Og vi trenger pengene sårt.

Fortsetter under...

Foreldrepenger likestilles med lønn og man opparbeider seg derfor sykepengerettigheter.

Så blir du sykemeldt rett etter permisjon har du rett på sykepenger.

Du får da samme grunnlag som foreldrepengene, men mer 100% dekning. Så det har ingenting å si hvilken dekningsgrad du har valgt på foreldrepenger.

I de fleste tilfeller vil NAV ha en utvidet legeerklæring dersom man går rett fra foreldrepenger til sykepenger, og vil ut i fra denne vurdere din rett til sykepenger og om du evt skal prøve attføring.

Rehabpenger går man som regel ikke over på før du har vært sykemeldt et år og brukt og din sykepengerett. For å få rehab penger må du være under behandling med utsikt til bedring.

Hvis du uroer deg mye rundt dette burde du ta en prat med legen din og ditt lokale NAV kontor så du vet hva du har å forholde deg til ved permisjonens slutt.

Lykke til!

• 2 måneder senere...

Godt å lese at det er flere av oss.

Jeg er også sykemeldt 100% av ikke svangerskaplige grunner. Har fått sosial angst på jobb etter at jeg var litt for lenge i et trasig arbeidsforhold som ødela mye av selvtillitten min.

Ingen ting som tilsier at jeg er klar for å jobbe etter endt permisjon denne gang heller.

men vet at vi har rett på sykepenger etter endt foreldrepermisjon, selv om jeg selv håper jeg kan klare å jobbe da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...