Gå til innhold

er student og har 55/45 avtale med far. nav sier 66 % for overg.stønad. kjeltring eller miste stønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså to valg nå ettersom nav har justert opp tiden man må ha barnet hos seg for å få overgangsstønad.

Far har gått med på 55/45 fra før pga av at jeg skulle få stønad. Han vil ha 50/50.

Da står jeg igjen med valget om:

1. lage en "falsk" avtale til nav og bli kjeltring. liker ikke risikoen

2. miste stønaden. hvilket ikke blir noe lett i det hele tatt. leil min koster 7500,- i mnden. Da blir det beintøft. kan jobbe noe mer, men vil ikke se snuppa mi noe minde, så noe går det utover

3. kjøre på mot far og kreve samvær 66 %. DEt blir heller ikke lett. Han er beinsta.

Hva gjør jeg nå?

Skrevet

har du snakket med en advokat om saken? det ville jeg først og fremst gjort. ikke det at jeg er uenig med nav altså, men det er jo lov å prøve seg.ihvertfall med tanke på hvor mange som har 40/60 som får støtte så syns jeg 66% var rart.

om det ikke går ville jeg valgt alternativ 2 eller 3. falsk avtalle er ikke noe lurt.

Skrevet

Trygdereglene er tydeligvis endret. Før jeg søkte på nytt gikk det helt greit md 60/40. (jeg har åtte dager og han har sekspå 14 dager)

Nå er det altså 66 %.

har pratet med far og han sier det er uaktuelt å forandre på avtalen.

Jeg klarer ikke tenke på at jeg skal overgi mer omsorg til far fordi jeg evnt da må jobbe mer for å ha råd til min 50 kvm sokkelleil. (kan jeg bo noe mindre sted? vi sover i dobbeltseng og alt er ganske minimalt av hva man trenger til en fireåring)

Mellom barken og veden.

da er det veldig fristende å bli trygdesnylter. Det er tøft nok som det er. Jeg studerer, har en liten deltidsjobb. Det skal jo være en hjelp for å kunne klare seg senere.

Og barnefar står på sitt..

Hva gjør jeg da? kjører sak? orker ikke det heller, for da blir det iallefall aldri noe mer samarbeid med den stabukken av en barnefar.

Skrevet

huff.. det er ikke lett!

det jeg tenkte med advokaten var om han kunne finne argumenter for at du skulle ha støtte selv med den samværsordningen dere har i dag. vet om folk som har kommet langt med en gang de har snakket med en advokat.

det er ekstremt dyrt å bo og barn koster.. hm.. men du kan jo se hva det er du mister ved en slik deling, kan jo hende du kan få bostøtte og dobbel barnetrygd uansett? og med lån/stipend og jobbing så kanskje det går rundt?

Skrevet

Hvis du kan stole på bf, og vet at han ikke angir deg for å være kuk. Og du heller ikke bor på en liten plass der NAV får snusen i det, lager dere selvfølgelig en falsk avtale, det er jo for en overgangsperiode til du er ferdig å studere tenker jeg? Dert får være måte på hvor moralske man skal være. ;-) Kjør på.

Det skal ikke være nødvendig at du enten må jobbe enda mer og slite med å få tid til ungen din/gi opp studiene eller snu på hver eneste krone i flere år, slikt har man ikke godt av.

Skrevet

Hjelpe meg, hva er denne nye regelen for noe? Kan noen forklare det for meg? Gjelder det alle ytelser til aleneforsørgere? Og hvordan teller man egentlig denne %-fordelinga? Det må vel gå på antall timer, ikke bare at det teller som en hel dag hvis far har barnet en ettermiddag fra 3 til 7? Eller?

Hilsen ny og uerfaren alenemor

Skrevet

samvær telles etter overnattinger. så 3-7 er ikke samvær sånn sett.

jeg vet ikke noe om denne nye reglen og har ikke lest om den noe sted. så mer kan jeg ikke si

Skrevet

Det vil altså si at dersom minstesamvær i barneloven endres til 5 overnattinger per 14. dag pluss annenhver høst- of vinterferie og 3 ukers sommerferie, slik det er foreslått, vil ingen lenger kvalifisere til stønader for enslige foreldre. Er det det NAV forbereder seg på, ettersom de har endret reglene?

Skrevet

de mener vel at man da har så mye fri at man burde kunne forsørge seg selv og barnet og at bidraget og barnetrygden utgjevner forsjelen mellom samværsforelder og bostedsforelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...