Gå til innhold

Forstoppelse/hard avføring siden fødselen...vet noen hva det kan være?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fødte for snart 4 uker siden og har forstoppelse:(

Når jeg først får ut noe så er det så hardt at det er vondt..og lite.

Har prøvd litt forskjellig uten at det har hjulpet noe særlig.

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dessverre. Har hatt det etter begge mine fødsler, omtrent 4 uker etter fødsel. Tror det er noe med hormonene i kroppen på den tiden. Gruelig vondt. Prøv sånn lactulose som du kjøper på apoteket, sheriproct-anal-salve hvis du får hemorrider og evnt sett klyster når det er som værst. Evnt kan du drikke biola/cultura - mye vann og knekkebrød - hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at det gikk med endel væske til produksjon av melk, så det kan nok hende at du ikke få i deg nok væske. kroppen prioriterer jo det viktigste først.

drikk mere vann og kjøp dupalac på apoteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ammer er det helt normalt med treg avføring. Hos ikke-ammere skjer det hormonelle endringer i alle fall opp mot 6 uker etter fødsel, så de kan også slite med hard mage.

 

Det er veldig viktig at du spiser grov kost og drikker mye vann. For enkelte jeg kjenner har loff og annen knask vært bannlyst mens de ammer, fordi avføringen blir så sabla hard.

 

Har du fortsatt problemer, eller at det har satt seg skikkelig, kan du ta Laktulose/Duphalac/Levolac som du får kjøpt på apoteket. Dette er ufarlig for selv gravide og ammende. Dog kan de gi litt luftsmerter i starten, da de ikke virker før etter 1-2 dager ca.

 

Hvis du skulle utvikle hemorroider (som også er helt vanlig. Vondt men ikke flaut altså) kan du få hjelp på apoteket- preparater alt ettersom du ammer eller ikke!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.

Har ikke mye melk, så ammer ikke så mye desverre..

Har prøvd det meste som sagt men sliter fortsatt. Spør her inne for legen sier jo at alt er normalt jo! irriterenes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...