Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Lurer...Det vil i prinsippet si at barn født etter 1. september er sjanseløse til å få plass før de er 2 år gamle.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Ja bare at de får ikke plass året etter heller:( Pga nye regler med ansiennitet fra søknadsdato, vil alle som er født tidligere på året og har søkt til hovedopptaket få ansiennitet før de stakkarene som er født etter 1sept. Min er født i begynnelsen av juni, han ble 2 år nå i juni og vi har fortsatt ikke fått plass! litt bitter ja. Vi har ordnet plass selv via familiebarnehage nå, men neste sommer står han uten plass igjen.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Hvilken bydel er dere i? Vi bor i Sagene og har nettopp sendt søknad på jenta vår som ble født nå i juli og lurer veeldig på dette. Har hørt utrolig mye rart om familiebarnehagene rundt her også...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Vi er i ullern bydel. Vi var og kikket litt rundt på familiebarnehager, de fleste har endel utskiftning i løpet av året, så hvis du har fått nå ville jeg brukt litt av permisjonen til å sondere rundt:) Har hørt her inne at man kanskje skal være litt skeptisk til de som barnevaktformidlingen har.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Takk for svar. Jeg skjønner at det blir tøft å få plass når han blir to år også, fordi han kommer nesten bakerts i køen i sitt årskull slik du skisserer. Jeg har også hørt at ett-åringer født tidlig på året kommer før to-åringer født sent på året. Slik sett blir de nye reglene like urettferdige som de gamle. Vi har også en mai-gutt som nå er 2 år. Han har maks ansiennitet fra 01.01.07, men fikk likevel ikke plass da han var hverken ett år, eller nå som to-åring. Heldigvis har vi fått plass i en helt super familiebarnehage, og er nesten glad for at han ikke har fått kommunal plass. Men som du sier; til høsten er han for gammel for denne, og da står han også uten plass. Etter min mening er nesten barnehagekabalen det absolutt verste med å ha barn, hehe.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Fra neste år er rett til barnehageplass lovfestet, og da gjelder 1. september-regelen over hele landet. Dvs at alle barn skal få plass innen fylte 2 år.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Ja, fra neste år skal alle barn ha rett til plass første august-måned etter at de fylte ett år. Da synes AP det er på tide å fjerne kontantstøtten til dem som må ordne seg privat fra ettårsdagen og frem til det blir august igjen. For da er det jo "full dekning". Bare tenk på dét: om man fremdeles skulle tilby KS for dem som venter på bhg i opptil et år, så ville jo fremmedspråklige barn og mødre nærmest bli isolert fra samfunnet! Barna ville jo bli nesten to år uten å kunne norsk!
trollmamma Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Kan du forklare dei siste påstandene dine litt nærmere? Skjønte ikkje heilt logikken i det.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Eh, trollmamma: Ironi? Kjent begrep for deg?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Ja, det er så urettferdig som de kan få det til. Barn født sept-des som ikke får plass det året de fyller 1 år, blir gående uten plass til de er nærmere 2. Foreldrene må ordne privat dagmamma til 7.000-8.000 per måned (Oslo-priser), av egen lomme. Mens nabo-barnet som heldigvis hadde vett til å komme ut før august måned var omme, får plass fra hun er 1 år. Tør nesten ikke ringe barnehagekontoret i bydelen - får vel uansett beskjed om at denne ungen var dårlig planlagt, og at jeg bare kan ha det så godt. HI
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 HÆ???? det er det dummeste jeg har hørt. Nå ble jeg letta over at jeg bor i annen kommune mye lenger nrod ja. Trollungen er født 2.sept............. Og vi har heldigvis full barnehageplass i barnehagen som er 1 min gangavstand unna. ja jeg vet vi er heldige
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Du kan søke på barnehageplasser i Oslo Kommune selv om barnet ikke har fylt 1 år innen 31 august - men du blir kun tatt med på opptaket til barnehager som er tilrettelagt for barn under 1 år. Dvs de aller fleste kommunale barnehagene faller da bort, og en del private. Igjen står du med private barnehager og private familiebarnehager. Disse kan ha helt andre opptakskriterier enn kommunale (feks ikke annsiennitet)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Takk for denne info, anonym. Vi har storebror i familiebgh nå, og vårt lille håp er at babyen også kan komme inn her selv om han blir september-gutt. HI
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Hvis du har plass i familiebarnehage ville jeg prøvd å "smiske" meg inn der allerede nå Det er faktisk enkelte som har fått plass på den måten ved at barnehagen da melder inn en ledig plass mindre enn de egentlig har til barnehagekontoret. Den siste plassen er det da din gutt som allerede har fått, hvis du skjønner. Du må likevel søke plass men vil da sannsynligvis ikke få plass på opptaket (men har da plass likevel, hehe). Vi har fått familiebarnehage etter hovedopptaket selv om vi er langt nede på ventelisten. Sender da inn et skjema om at du har fått plass i den og den barnehagen, men vil fortsatt stå på venteliste til førstevalgene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå