Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Har fått plass i en familiebarnehage, og vært der på besøk en del ganger nå ført oppstart. Men begynner å føle at dette er helt uaktuelt. Man kan da ikke tillate seg alt fort å nå målet om full dekkning?? Eller er det jeg som er skjør? Dette liker jeg ikke: 1. 8 barn på to ansatte 2. De ansatte har ingen utdanning og er veldig unge 3. De to som jobber der nå slutter, kommer to nye 4. Kommunen har gitt dispensasjon for en periode, så styrer som er der 1 gang i uken har heller ingen utdanning 5. Hun ene som jobbet der virket ikke populær hos barna. Barna satt heller hos meg enn henne. Ingen barn satt seg hos henne. Hun slutter, men det sier jo noe at hun har jobbet der. 6. Intet pedagogisk opplegg. 7. Bryter etter min forståelse foreskriftene om lokaler. 8. En er og handler i butikken mens den andre passer barna. 9. En gang jeg var der var det en vikar. Jeg er 99 % sikker på at vikaren var samboeren til en av de ansatte.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 8 barn på 2 ansatte er standard i familiebhg og private bhg og fullt lovlig. Unge assistenter har vel ingenting å si, ei heller at de slutter og det kommer to nye. Det er generelt stor gjennomstrekk på assistenter i alle bhg. At en handler og en passer barna er da også ganske vanlig. At vikaren er en samboer spiller da ingen rolle? Dispensasjon på førskolelærer slipper man ikke unna i en eneste bhg i storbyene omtrent. Om du mener de bryter forskrifter om lokaler så si ifra til kommunen/bydlen. Det er de som har godkjent det i utgangspunktet. Et lite pedagogisk opplegg bør de jo ha, men med små barn er det veldig begrenset hva de trenger.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 2,3 Veldig unge ansatte som slutter etter ett år, kan tyde på lav lønn, og at eier får desto større utbytte eller egen lønn. Det er dessverre slik at støtten til bhg er lik uansett om de bruker yngst mulig, og derved lavest mulig lønnede ansatte, eller satser på (dyrere) folk med erfaring. 4. Styrer som er der en gang i uken har antakelig utdanning. Det er derfor de har fått dispensasjon til å bruke henne. Men hun er ikke FØRSKOLELÆRER. Og lærerlaget har vært veldig flinke til å markedsføre tesen om at de som går på dispensasjon (fordi deres utdanning er noe annet enn førskolelærere) skal kalles "ufaglærte". 7. Kommunen MÅ ha godkjent disse lokalene. Ellers ville ikke bhg fått utbetalt støtte, og ingen kan lønne assistenter med kun inntekt fra foreldrebetaling. Mener du evt. at deler av (godgjent) lokale IKKE benyttes til bhg? 8. En i butikken mens den andre passer barna er ikke OK. Men hvis en unge er syk, og den som går i butikken har med seg et par stykker, kan det være greit at hun som blir i bhg er der med 5 barn en kort stund. 9. Vikaren var der jo ikke alene. Når en er syk, høres det greit ut at den andre får en venn, søster eller samboer til å jobbe sammen med seg. Vedkommende må ha politiattest, og det kan da ikke være noe galt i at han/hun dessuten er kjent av den ass som er på jobb?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 HI her. Uff, jeg vet ikke helt jeg. Jeg har virkelig forsøkt å være positiv, og vært der flere ganger for at hun skulle bli kjent med de ansatte - derfor blir jeg litt oppgitt når de slutter. Og ja, de slutter pga dårlig lønn. Styrer har ikke utdanning, men de får dispensasjon fordi hun er så flink...kommunen sine egne ord. Kommunen har godkjent lokalene, men har ikke lov til dette ut i fra foreskriftene for Familiebarnehager. Så mulig de har gitt en dispensasjon her og, men det får da være grenser for hvor mange dispensasjoner de skal få lov til å få. Synes fortsatt at det er et problem at vikar er ansattes samboer, som kun satt i sofaen og så på barna.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har hatt datteren min i en familiebarnehage i Oslo som vi var veldig fornøyd med. Mange av punktene du påpeker er vanlige i en familiebarnehage. 1. Hos oss var det fire barn på én voksen. Gikk helt fint det, for hun som drev barnehagen hadde gode rutiner og var flink. To på åtte barn er faktisk bedre, for da blir de ikke uten tilsyn mens den ene skifter bleier på badet. 2. Dette er jo en av de største forskjellene på familiebarnehager og andre barnehager. Familiebarnehager drives av folk uten utdanning. 3. Har du møtt de to nye som skal jobbe der? Min erfaring med familiebarnehage er at det kan være helt topp! Men det er selvsagt veldig personavhengig. Man er prisgitt at man liker den/de vokne som jobber der. Hvis du bor i Oslo, hvor presset på barnehageplasser er stort, har du jo egentlig ikke så mye valg. Men hvis dette ikke er førstevalget ditt, står du vel kanskje på venteliste på kommunal plass også? Du kan evt ringe rundt til andre familiebarnehager i bydelen din og høre om det er noen som har en ledig plass. Skjer masse omrokkeringer like før barnehagestart, så det er ikke utenkelig. Ellers synes jeg du skal gi det en sjanse.
RajaPia Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Jeg var med og startet en familiebarnehage i mitt nærliljø i 2000. Den barnehagen var godkjent for 10 plasser og 2 assistenter. I tillegg var det førskolelærer , meg , i 33% stilling. Opplevde at kommunen var veldig nøye før de ga godkjenning,og det var bra. De var på flere befaringer mens lokalene og uteområdet ble gjort klart. Ettersom lokalene var i et privathus var det mye å passe på. Sikring av lokalene , innemiljø , Uteplassen med alle sine regler +++++ Opplevde i allefall ikke at det var bare å åpne en barmehage og suse og styre som en ville. Vi hadde eget opplegg for de største. Ellers hadde vi vanlige barnehagerutiner på alt. Du som forelder kan vel snakke med styrer om hvordan du føler det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå