Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Hjelp! Har ikke før nå skjønt at om 5 dager skal jeg sitte i en bil med en skummel sensor og vise at jeg kan kjøre bil. Og hvis jeg står, har jeg faktisk lov til å kjøre bil alene... Jeg tror ikke jeg er klar for det i det hele tatt, vil ikke ha det ansvaret helt selv... Så i begynnelsen kommer jeg nok bare til å kjøre når jeg har sambo ved siden av meg, ja... Hjeeelp!!!!!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Ingen som har noen gode råd til meg?
Linda-Kristin=) Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv! har langkjøring i morgen, og oppkjøring denne måneden! skal du ha kjørelæreren med deg på oppkjøringa?
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Jeg vet ikke - han sier han kan være med hvis jeg vil... Men han kan jo ikke hjelpe meg uansett, så vet ikke om jeg bare blir stressa av at han sitter der... Noen som vet om det er lov å skrive V og H på håndbakene på oppkjøringen? jeg aner ikke forskjellen på høyre og venstre (klarer IKKE å lære meg det, vet ikke hvorfor!) og ihvertfall ikke når jeg er stressa...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Prøv å ikke stress, anbefales å kjøre uten radio på så du får konsentrert deg mye. Nå tok jeg lappen for 11 år siden, men husker jeg grudde meg veldig (tok oppkjøring på Stord/Leirvik- grunnet 8 ukers ventetid i Bergen) på forhånd- men at alt gikk greit når jeg først var igang. Stod første gangen, men måtte ta teorien 3 ganger før jeg klarte den. Lykke til
Alba44 Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Det går så bra så! Strøk på min 1.oppkjøring, jeg, men sto på 2.forsøk og at på snart 15 år aldri forsaket en ripe i lakken engang. Og; jeg har kjørt mye bil. Lykke til!
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Dette går bra;) Vet ikke om det er lov å skrive H og V på hendene, men tviler... Prøv å huske at sensoren sitter på din høyre side, det hjalp meg den gangen jeg kjørte opp
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 ja, jeg MÅ stå! KJørelæreren min har laveste strykprosent i bergen da, fordi han ikke slipper folk til oppkjøring før de virkelig er klar... så man har jo gjerne litt flere timer hos ham enn hos andre da, men det resulterer jo i at veldig få må ta oppkjøringen flere ganger (dyyyrt!) har hatt over 40 timer, så det må vel være nok...=P
(0_o) Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Lillebroren til sambo skal også ha oppkjøring om fem dager :0) 1. Kjør MYE i området du skal ha oppkjøring, det er lettere å gjøre "strykefeil" dersom du ikke er ORDENTLIG kjent på en slik dag hvor man er nervøs nok fra før av! :0) 2. Spis god frokost/lunsj og noe frukt, få i deg nok væske og gjerne litt brus/kaffe så du ikke blir slapp og uoppmerksom i sommervarmen. 3. Når du øver deg på å kjøre i området, bit deg merke i fotgjengeroverganger, stoppskilt og lignende, og husk for all del høyreregelen (når du kjører inn på en ny vei er det greit å se etter et forkjørsrettskilt med en gang)!! 4. Pugg teorien om bil teknisk. Du får spørsmål om f.eks tillatt min mønsterdybde i dekkene sommer/vinter / max totalvekt inkl fører / hvor mye du kan ha på en henger / hvor fort du har lov til å kjøre med henger / hvilken lampe lyser når du har lite bremsevæske og hva må du gjøre da? (brake-lampa, stopp og få tauet bilen på verksted) / hvor man fyller på spylervæske og slike spørsmål. Greit å kunne! 5. Ikke stress. Det er ikke feil å kjøre feil, da snur dere bare :0) 6. VIS at du ofte ser i speilet, og særlig før du bremser/stopper. 7. Husk blindsona når du skifter fil! Hver gang! Dette gjelder også i rundkjøringer. 8. Husk å blinke deg ut av rundkjøringer. 9. Se langt frem, så du kan forutse situasjoner. F.eks det er en person på andre siden av rundkjøringen, det er mulig han skal over veien. 10. En god regel er å bremse når du ser bilen foran den bilden foran deg gjør det. Dette gir god flyt i trafikken. 11. Husk tresekundersregelen (om vinteren/i regnvær sjusekundersregelen) så ikke du ligger for nærme bilen foran. 12. Bedre å bremse en gang for mye en en gang for lite. Er du usikker, kjør heller litt for sakte så du rekker å tenke. Men ikke FOR sakte, da dette også faktisk er straffbart. 13. Ikke bryt fartsgrensa når du skal kjøre forbi noen på motorveien. Ligger bilen foran deg i 10 km under fartsgrensa, spør sensor om det er lenge til dere skal ta av. Er det det, blink deg ut og kjør forbi, i fartsgrensa. 14. Er det ikke fartsgrenseskilt noe sted er det 50 i tettbygd strøk og 80 ellers. 15. Se på pilene på bakken i rundkjøringer og følg dem. Planlegg gjerne kjøringen hvis du skal igjennom flere rundkjøringer etterhverandte så du slipper å unødig bytte fil. 16. Du har alltid vikeplikt for andre når du skal ut fra parkeringsplasser. Inne på plassen gjelder høyreregelen. 17. Virker ikke gatelyset eller det bare blinker gult for "i ustand", er det alltid høyreregelen som gjelder. Husk å se etter fotgjengere. 18. Du har alltid vikeplikt for andre når du rygger. Hvis noen kjører inn i deg når du rygger blir det faktisk din feil. 19. Du har alltid vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen selv om de ikke kom fra din venstre. 20. Husk å vise/tydelig snu hodet så du viser at du ser deg for i stedet for å bare bruke øynene, sensor ser ikke på øynene dine hele tiden... 21. Se etter enveiskjørt-skilt og ligg i riktig fil når du skal kjøre ut fra enveiskjørte gater (til høyre når du skal til høyre og helt til venstre i stedet for i midten når du skal til venstre. Puh! Dette var det jeg kom på og husket at jeg måtte pugge og øve meg på da jeg tok lappen for tre år siden! :0) Pust dypt inn, slapp av og senk skuldrene, begge henda på rattet og vær oppmerksom så går dette kjempefint skal du se! Masse lykke til!:0)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Tusen takk for mange gode råd!!! =) dette klarer jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå