reseret Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Tenkte å kjøpe en 65x80 og en 80x100. Det er standard for vogn og seng ikke sant? Dun eller syntetisk? Kan vel tenke meg at dun er best. Burde jeg kjøpe helårsdyne? Kanskje kjøpe en vogndyne som er litt tynn og lett siden jeg har termin i juli, og helårsdyne i 80x100.. Hva burde jeg betale for ei grei dyne? Dette er førstemann, men ønsker meg fler barn så det er jo lurt å kjøpe noe som holder. Synes det er uaktuellt å betale 400-500 kr for ei dyne, er dere enige? Hvor anbefaler du å kjøpe? Noe spesielt merke som er bra kvalitet? Håper noen har noen gode tips
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 65x80 er vogndyne, 80x100 er babydyne, fint å ha en av hver.. Man skulle tro at dun er best, men pga allergi anbefales ikke dette til så små.. Du bør kjøpe en helårs dyne som er syntetisk. Kjøp en som tåler kokvask. Jeg hadde læretiden min på Jysk for mange år siden, så akkurat dette har jeg peiling på=) Vet at jysk selger en type som er syntetisk og kan kokvaskes. Tror den koster ca 300 kr. Har hatt til begge mine, og har vært strålende fornøyd. Når det er som varmest, så trenger man ikke dyne, men et godt fleeceteppe o.l
Ladybug~N&E Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 dun er faktisk godkjent i forhold til allergi nå. så de er heeelt trygge å bruke. det er de eldre dundynene man ikke skal bruke. så anbefaler dun. de er bedre i forhold til kaldt/varmt og når babyen er klam og sånt. spør i butikken;) jeg har vogndyne, sengdyne og pute i dun fra andungen på princess. koster litt da men jeg fikk det av svigers. vogndyna trenger ikke koste flesk og være av aller beste merke. men bør være varm nok til kalde dager. på varme dager holder det med bare et lett teppe.
Mrs. Bouquet Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Det stemmer faktisk ikke dette med allergi og dun. Dun er vel så bra så lenge det kan vaskes på 60 grader og tromles, dette fordi husstøvmidd trives dårligere i dun enn syntetisk materiale. Jeg anbefaler dun.
reseret Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2008 Ja, lurte på å kjøpe andungen-dyner. Er du fornøyd med dem?
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 da må jeg bare beklage, sikkert mye som har forandret seg siden jeg var lærling=)
Mrs. Bouquet Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Jeg bare forholder meg til hva jeg leste meg fram til på NAAF sist jeg gikk gravid. Finner ikke igjen den artikkelen, der stod det mye mer fakta, men fant dette. Dun eller syntetisk dyne til baby? Vi skal kjøpe dyne til babyen vi venter, og lurer på om vi skal skal kjøpe syntetisk eller dundyne. Lurer på hva du anbefaler i forhold til astma og allergi? Legen svarer: Dundyner begynner først og bli "tvilsomme" etter noen år og spesielt hvis de blir utsatt for mye fukt. Når dun eldes, nedbrytes noe av det organiske materialet og dette kan virke som irritant på luftveiene. Ved vedvarende fukt kan det bli uheldig muggvekst. Men som sagt, nye dyner som tas godt vare på fungerer fint og er varme. Velger du kunstfiber, ikke kjøp de billigste. Vær sikker på at den ikke har irriterende lukt. De beste virker også lette samtidig som de er "fyldige". Les varedeklarasjonen, noen sier at de er spesielt bra for oss med ømfintlige luftveier. En fordel med mange kunstfiber dyner er at de er enkle å vaske eller rense. Lykke til fra barnelege Thor-Øistein Endsjø Dyne til baby - fiber eller dun? Lurer på hva som anbefales av dyne til baby, med tanke på forebygging av allergi? Fiber eller dun? Har hørt begge delene, og at man i Sverige fraråder bruk av dun. Hverken far eller mor har allergi, men storesøster har kraftig katt og pollenallergi. Legens svarer: Som nye er dynene like bra, DUN ELLER KUNSTFIBER-. Dette gjelder både at de begge er allergen-nøytrale og at det ikke er noen forskjell på hva de samler av støv fra omgivelsene. Gamle dundyner blir en annen sak med nedbryting av organisk materiale (dun og fjær) som virker irriterende på luftveiene. Vennlig hilsen barnelege Thor-Øistein Endsjø
Ladybug~N&E Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 jeg er kjempefornøyd med dem. de er kjempelette og fyldige. holder godt på varmen. like fine etter x antall vask. tørker den flatt jeg da. aner ikke om den kan tromles. pleier å lufte og riste dynene regelmessig. det er en NOMITE etikett på andungen-dynene. det er varemerket til det europeiske forbund for dun- og fjærprodusenter, som bekrefter at at dunprodukter merket med denne etiketten egner seg utmerket for husstøvallegikere og gir et godt sovemiljø. dun- og fjærprodukter reduserer raskt fuktighetsinnholdet når dyner, puter og soverom luftes regelmessig. dette gir husstøvmidden dårlige levevilkår. det tett vevde dunlerretet gir ytterligere beskyttelse. ser ingen grunn til å ikke velge dun i dag så lenge man vet hvordan man skal behandle det;)
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 hvilken prisklasse ligger de på og hvor kjøpte du de??
Ladybug~N&E Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 om det er andungendyna du tenker på så er de kjøpt på princess. tror men er ikke helt sikker at dyne str.80x100 kostet rundt 350kr og vogndyna str. 65x80 rundt 250kr. har pute fra andungen også men den er ikke dyr.
Runemor Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 vet at voksi selger gode dyner og puter. Har ikke prøvd dyna selv, men svigerinna mi skryter av den. Har prøvd puta og likte den veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå