Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har forslag til hudkrem el.l. som FUNGERER!!

har ei jente på 3 mnd med veldig tørr hud. føler jeg har prøvd alt,,, lotion, olje, og nå d siste aloe vera, men fortsatt like tørr.

trodde en stund at all smøring av krem og lignende bare gjore alt værre, men når jeg da hadde en pause i smøringen så ble hun mye værre.

noen med råd????

Gjest leelu25 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Har du prøvd A-krem ?

Den stygge brune krukka som du kjøper på apoteket. Den er utrolig god for både babyer og voksne og fungerer utmerket som kuldekrem :)

Skrevet

ja har allerede prøvd, men fungerer ikke desverre. huden blir tørr igjen en halv times tid etterpå,,,,

Skrevet

Hei, kopierer inn mitt svar til en på dinbaby.com om eksem. Har eksembarn selv, dette er min erafring:

Hei!

Dette høres ikke gøy ut, og jeg vet akkurat hvordan du har det! Holdt på sånn et års tid selv før vi fikk kontroll over eksemet til datteren min. Kan gi deg det opplegget vi fulgte og som vi fikk fra vår barneallergolog (når vi endelig fikk henvisning). Vet at mange hudleger sverger til sjelden bading, milde kortisonkremer og dyre fuktighetskremer, for oss var det ikke løsningen.

- bade et kvarter i lunkent vann tilsatt 1 dl (!) NAFs badeolje (blir dyrt, men får igjen fra NAV) to ganger daglig. Helst lufttørke etterpå.

- smør med sterk steroidkrem, vi bruker Elocon (gruppe 3), den første dagen to ganger daglig, deretter en gang daglig. Vi slutter med steroidkrem med en gang huden er bra, trapper ikke ned.

- vent ti minutter før smøring med fuktighetskrem.

- smøre minst to ganger om dagen med karbamidholdig krem, feks HTH krem (ikke lotion, den er parfymert). Karbamidholdig krem bør ikke brukes så lenge det er eksem i huden, da svir den! Bruk Spenol til eksemet er borte, gå deretter over til HTH (eller Eucerin hvis det føles tryggere med en dyr krem ...)

Vi fikk noen ganger tilbakefall selv ved dette veldig tidkrevende regimet, da var problemene enten:

- infisert eksem. Badet da i grønnsåpebad (i stedet for krystallfiolett), (viktig å skylle godt og oljebad etterpå) daglig i 5 dager

- nye allergier. Tok nye prikktester hvis ikke bra når vi fulgte dette opplegget. Datteren min fikk flere nye allergier i løpet av det første året.

Må bare anbefale dette på det sterkeste! Var helt fantastisk for oss! Vet om mange andre som heller ikke har blitt bra av de "vanlige" rådene, men som har blitt bra av dettt opplegget. Krever masse tid (!!!), men er verdt det! Hvis du bor i Oslo, kan jeg godt anbefale vår allergolog.

Lykke til!!

Skrevet

Takk for svar:) ja da er det bare å sette igang, virker som veldig tidkrevende ja, men verd et forsøk:)

Bør jeg kontakte lege for å få henvisning til allergolog eller?

Bor på vestlandet, men bør vell klare å finne noen i nærheten:)

Skrevet

bare 1 spørsmål til:) Eksem, er ikke det røde såre områder?? eller kan det også være bare tørr hud,,, for det har jenta vår. ingen røde tørre flekker.

Skrevet

Har hun tørr hud over hele seg? Min datter var veldig plaget med tørr hud i kinn og spes rundt det ene øyet når hun var mindre. Jeg er atopiker selv og har prøv mye. Etter en stund kom jeg på at jeg kunne prøve Ceridal som mange bruker som kuldekrem. Smurte henne to ganger om dagen til å begynne med, noen ganger tre. Den er fet og følte alt hang fast på henne, men det tok ikke lange tiden før det hjalp. Selv har jeg brukt Ceridal flittig på hele kroppen. Eneste som hjelper i aniktet på meg, som klarer å få vekk den verste tørrheten. A-krem, locobase m.m funker dårlig på meg. Blir faktisk verre av Locobasen..(sluttet med den etter å ha gått 6 mnd til behandling på sykehus og ble frarådet den til slutt) Ellers må jeg ty til kortisonsalver i tillegg ganske ofte, men har kunnet trappe ned på det etter jeg tok i bruk Ceridalen. Håper du finner noe som passer for din datter, som fungerer fint for henne! Dessverre er det ofte sånn at det er mye en må prøve før en finner det som passer best til den enkelte.

Skrevet

Vil anbefale deg å prøve ut aloe vera body balmen til The Body Shop.. DEn er veldig rik i konsistensen til å være aloe vera produkt.. Stikk innom TBS og få prøve på den.. Ikke bare er det en god krem.. DEn er også spesielt tilpasset sensitiv hud da den ikke inneholder parfyme, konserveringsmidler eller fargestoffer.. Hjelper ikke det så har TBS også en kjempefin serie for veldig tørr hud: HEMP.. Veldig mange med eksem og psoriasis som bruker disse produktene med gode resultater :-)

Skrevet

Joda, ved eksem får man røde flekker/nupper. Du trenger selvsagt ikke kjøre samme intensivopplegg ved bare tørr hud. Prøv bad annenhver dag med 1/2 dl olje i baljen og smøring to ganger daglig og se om ikke det hjelper etter kort tid! Lykke til;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...