Gå til innhold

Blir litt oppgitt over bhg til sønnen min, skjønner ikke hvordan de tenker.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da er det ganske så mange unormale barn i bhg til sønnen min. Så bra at du har en perfekt unge, da : )

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som denne familiebarnehagen ikke har kompetente folk til å løse normale utfordringer.

 

Din sønn er helt normal!

 

Alle barn gjør ting "vi voksne ser alvorlig på", men det er fordi de ikke har lært en alternativ atferd, eller fordi de oppnår fordeler ved atferden. Det kan også være at barnet utøver uhensiktsmessig atferd, fordi personalet faktisk gir det positiv forsterkning, i form av oppmerksomhet. All (her: negtiv) oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet! Barnet får kankje også positiv forsterkning på atferden (altså bitingen) ved at det oppnår et gode (f.eks at det andre barnet slutter å si noe dumt, gir fra seg leken osv..). Det er da de kompetente fagfolkene skal inn og hjelpe barnet til å lære riktig atferd. Barnet skal ikke straffes, det lærer den ingenting av. Det er greit å si "det er ikke lov å bite", men videre må du lære barnet hva det skal gjøre i stedet, altså lære det alternativ atferd. Det er såre enkelt: En atferd som blir forsterket gjennom oppmerksomhet (positiv forsterkning), får du mer av. Slik er det på alt!

 

Når barnet så gjør det riktige må du gi positiv forsterkning på det!

 

Det finnes mange bøker om å håndtere uhensiktsmessig atferd, men jeg vil spesielt anbefale boken "En foreldreveileder" skrevet av Webster-Stratton, og boken "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor. Sistnevnte går veldig på bruk av positiv forsterkning - på riktig atferd.

En annen bok som kan være fin å lese er "Jeg har en sønn" skrevet av Jeanne og Don Elium.

 

Hadde de fleste lært seg en enkel form for atferdtsterapeutisk tilnærming, ville mye vært gjort.

 

At en ped.leder snakker negativt om barnet i dennes nærvær synes jeg er skremmende! Jeg hadde skrevet ned all erfaring/hendelser og sendt det til barnehagekontoret! Det finnes nok mange der ute som burde fått veiledning fra f.eks PP-tjenesten.

Kommer du ut for noe liknende igjen, ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen og forhør deg med de.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Håper bare ikke dere som er så negative til alt som har med barnehagene "deres" gjøre Snakker slik om den med ungene deres i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Har aldri snakket negativt om bhg til sønnen min, har hele tiden vært positiv. Snakker fortsatt positivt om bhg selv om han ikke går i den lenger, men han vil ikke prate om de ansatte eller barna fra bhg.

Hver gang jeg tar frem bilde eller snakker om de forskjellige, så nekter han å prate om de. Han har nok plukket opp en del her og der i bhg, og det synes jeg er kjempe trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var hardt å lese.. Unormalt at et barn i denne aldersgruppe biter... Vi hadde 8 unormal barn da barnehagen sluttet forrige år vi da... Stakkars "unormale" barn... Kanskje vi skulle meldt de opp til ppt??

 

Hjelper de at de et år etter...(OG de har ikke bitt jevnlig det siste året!!!) Har en like stor flokk med flotte 3 åringer som IKKE biter??? Det går nok over, før eller senere, og vi snakker til dem når det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, hvordan går det nå? Har dere begynt i ny bhg eller har dere ferie?

 

Jeg har for øvrig erfaring med 4 forskjellige barnehager, og alle stedene har det vært barn som har bitt, i større eller mindre grad. Er ikke noe unormalt at små barn som ikke kan uttrykke seg ordentlig verbalt tyr til biting når de blir frustrert. Er ikke alltid barn vet hvordan de skal uttrykke seg, og jeg synes heller ikke det er spesielt rart at de hvelver over hverandre eller koser voldsomt. Man kan da ikke forvente at toåringer skal vite nøyaktig hvor mye/lite som skal til, eller at de skal skjønne at en på halvannet år kanskje tåler mindre enn en på to og et halvt. Man skal jo selvfølgelig snakke med dem om dette, men man kan jo ikke regne med at det bare er å knipse med fingrene, så skjønner de alt.

 

Som noen nevnte lenger opp her, så er jo barn nye her i verden, og skal lære seg alle disse spillereglene. Flinke pedagoger ser på dette som en utfordring, ikke som et problem. Også fokuserer de på de positive egenskapene til barna, slik at de ikke blir stemplet som problembarn. De skal jo hjelpe barna med å lære god oppførsel osv.

 

Blir oppgitt når jeg leser om sånne barnehageansatte, men det finnes dessverre mange av dem. Har selv jobbet sammen med folk som ikke har forstått seg på barn og som ikke burde jobbe i barnehage.

 

Håper den nye bhg blir bedre, og at du får en god dialog med dem. Det viktigste er jo at sønnen din har det bra, og at dere kommuniserer godt med barnehagen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her.

 

Går bra med oss. Han har ferie enda, begynner i ny bhg om 2,5 uke.

Han har siden han begynte i ferie for 1 mnd. siden, blitt veldig flink til å prate og han kan fortelle hva han vil osv.

Den siste uken han gikk i bhg, ble han bitt mye og han kunne da fortelle meg hvem som hadde bitt (3 forskjellige barn) så problemet gjalt ikke bare min sønn.

 

Jeg tror og håper at det vil bli annerledes når han begynner i den nye bhg. Han snakker masse nå, gjør seg forstått og forstår mye mer av hva man forklarer han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Husk at barnet ditt har sikkert blitt behandlet strengt og vil kanskje ta igjen med biting igjen. Jeg synes det er viktig du informerer andre barnehagen om problemet og kan sette dere ned og lage en plan. Krev fra barnehagen om å følge opp barnet ditt. Hvis de følger opp barnet ditt, vil ikke skje biting heller. Da kan de stoppe det før det skjer. Neste gang de sier at barnet ditt har bittet, så spør du hvor var du? hva skjedde? Ta det seriøs og ring til barnehagen og følg det opp. Det er faktisk barnet ditt det gjelder, ikke bli lei deg. Ta det sakelig og følg det opp. Det er alltif en grunn og det er alltid en måte å få det slutt på.

 

Jeg er førskolelærer. Når barn biter, har jeg alltid snakket det på samlingstund. Da har jeg tatt med bilde av barn som er lei seg og jobbet innen tema: Biting

Vi har ofte samlingstund der vi leker i små grupper og leken går ut på å dele, oppmuntre og kose! De sluttet å bite med en gang! Vi ble en skikkelig gode venner alle sammen. Store og små.

Husk at barnehagen må følge det opp! vi er utdannet til det!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...