babyprincess Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Hvor kan jeg finne ut om dette? Finnes det noe liste på nett el? Pappaen til babyen er allergisk mot bjørk..å jeg ville begynne å gi henne (6mnd) avokado, men da var det en venn som sa at det ikke var lurt da det var kryss allergi til bjørk.... Noen som vet?
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Du trenger bare ta hensyn dersom jenta er bekreftet allergiker mot bjoerk. Det er ingen grunn til aa ungaa hvis hun ikke er det, men det er generelt lurest aa unngaa raa frukt foer de er naermere aaret da kokt innholder mindre allergener. Pappaen derimot boer vaere forsiktig dersom han faar kloe / ubehag i munn eller oerer naar han spiser ting som raa gulrot, stenfrukter, enkelte urteplanter ++. Soek paa kryssreaksjoner / kryssallergi saa finner du mer info Kokt / syltet er som regel ikke noe problem!
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 "Det finnes en rekke matvarer som kan gi reaksjoner hos en som har bjørkepollen. Det kan være at han har spist eple, gulrot, fersken, aprikos eller pære som ikke har vært kokt. Ved koking ødelegges allergenene som fører til den allergiske reaksjonen. Videre på denne listen finner man hasselnøtt, valnøtt, peanøtt, mandel, tomat, plomme, kirsebær, kiwi og stangselleri. Alle disse matvarene inneholder allergifremkallende stoffer (allergener) som finnes i bjørkepollen, og kan gi en som har bjørkepollenallergi, allergiske reaksjoner. "
babyprincess Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2008 supert, tusen takk for svar:-) Da har jeg kopiert matvarene du skrev, så jeg kan inn å sjekke:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå