Gå til innhold

Jordmorutdanning - hvor og hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt rundt yrkeskarriere og valg i livet, og har tenkt at om jeg skulle valgt på nytt, ville jeg blitt jordmor.

Så er jeg jo litt nysgjerrrig også, på feks hvordan man kan bli jordmor.

Kan noen fortelle meg litt om hvilke utdanningssteder som finnes og hva utdaningen inneholder?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137739710-jordmorutdanning-hvor-og-hvor-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge må man først ta sykepleien, så jobbe minst 1år og så kan man søke seg inn på jordmorutdanningen som er en videreutdanning på høyskole niva over 2år.Det er flere høyskoler. Søk på utdanning.no så finner du ut mer, eller søk på jordmor.

Jeg har søkt på sykepleien nå og håper jeg kommer inn til høsten, har avgjort at det er dette jeg vil. Blir 30år neste år, men det er ingen ulempe vist nok. Det tar endel år, så motivasjon er viktig. Men jeg brenner for dette så det skal gå greit :-)

Ugl@; jeg var 30 da jeg kom inn, og startet der med stort pågangsmot. Elsket HVDER skoledag...var nettopp blitt alenemor, og klarte det helt fint. Dessverre flyttet jeg til USA etter et år, med lovnader fra han jeg giftet meg med, om at jeg kunne gå skole her...jammen sa jeg smør! Måtte jobbe livet av meg. To jobber, og enda strevde jeg.

Men nå, som 42 åring, snuser jeg altså igjen på utdanning, men denne gangen som sonograf =o)

Aldri for seint-

Nettopp!! Man skal ikke gi opp drømmene sine. Håper du får gått skole og blir sonograf ( har ikke det med ul å gjøre???)

Jeg har alltid villet bli jordmor, så ble jeg alene med guttungen og gikk på en smell...gav opp drømmen helt desverre. Og nå har jeg fått ny giv og grønt lys. EN som støtter meg og på toppen slutter med langkjøringa så vi er to om alt her hjemme :-)

Han har gitt meg tilbake gutsen jeg mista for10år sia...

Annonse

Ja, det er ultralyd tekniker. For gravide.

Jeg drømte også om ¨bli jordmor, men har lagt det helt på is, etter sistemann kom. Det er bare så altfor langt unna målet, pluss at i USA brukes fødselsleger fortrinnsvis, så det er bedre å bli sykepleier på fødeavdeling,da.

Men sonograf utdanningen er nok mere for en sånn person som meg.

Jeg har tallallergi ;o)

Mattematikk er helt grusomt skremmende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...