Gå til innhold

Lærer dere barna å si "vova" eller hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier vova når jeg snakker med dattera mi (13 mnd) Mens mannen sier hunden. Foreløpig har hun lært seg å si vova.

Hva gjør dere?

Skrevet

vov-voven noen ganger, hunden andre ganger.

Skrevet

Voff voff til minien på 13 mnd,noe som har resultert til att storebror på 3 1/2 år har begynt å si voff voff igjen,istedenfor hund..

Skrevet

Hund. :) Hun er 8 mnd. Også sier jeg hva den sier. Når barn ikke kan ordet for en ting, så sier de gjerne lyden den lager. Så det gjør nok ingenting at du sier vova. Bare dere går over til å si hund hele tida etter hvert. :)

Skrevet

Prøver bevisst å bruke "tingenes" rette navn, og unngår "babyspråk". Kan ikke vise til forskning på området, men tror det er viktig for språkutviklingen. :-)

Skrevet

Han blir så hissig på meg når jeg ikke lærer henne det det heter. (ikke sånn alvorlig da.. he he) Da må jeg jo forstsette ;o)

Trodde de fleste sa vova til ungene sine når de er små.

Skrevet

Vov-vov-en. Vi sier også brm-brm-bilen, bæ'en osv. Små barn lærer lettes slike små enkle lyder og dette gir dem muligheten til å få et språk som er forståelig for de fleste. Skulle vi nektet dem å ha et forenklet språk de første 1-3 årene ville vi fratatt dem mye av deres kommunikasjonsmulighet. De lærer tidsnok å si hund, bil, sau osv ;-)

Skrevet

Sier hunden, og at den sier vov-vov.

Skrevet

Aldri hørt ordet vova. Dessuten snakker jeg ordentlig til henne, og ikke tilgjort babyspråk. Lærer henne det riktige. Mulig jeg har sagt doggy før, men jeg holder meg vanligvis til ordet dog.

Skrevet

Hund. Har lært jenta mi det riktige navnene på ting fra dag 1. Lærte seg å si smukk, mens andre sier tutt eller sutt. Hvorfor ikke lære de de riktige ordene?

Skrevet

Ser ikke vitsen i å lære unger babyspråk, dummeste jeg hører er unger som peker og sier pip-pip eller nøffnøff. Det er jo faktisk en fugl og en gris. På samme måte sier jeg mat, ikke namnam, og telefon, ikke ringring.

Gjest Morn du
Skrevet

Sier hund, sau, bil osv. Legger også til hvilken lyd de lager. Har hørt unger i alder 4,5,6, si vov-vov og pip-pip.. Jada..

Skrevet

Fordi mange barn ikke klare å uttale dem når de er små. Noen er sterke språklig enn andre, og din datter er tydeligvis en som lett har klart å lage vanskelig lydkombinasjoner, hva om du får et barn som ikke har lett for dette? Skal du insitere på å bruke de ordentlig ordene da og ikke gi barnet ditt mulighet for et forenklet, men forstålig språk? Er vel bedre at barnet får si vov-vov når det ikke klarer å si ordet hund og kan gjøre seg forstått enn å bli frustrert over å ikke klareå kommunisere?

Skrevet

Selvfølgelig vil jeg gjøre det enklest mulig for barnet mitt. Og jenta mi har vært veldig tidlig å snakke og har hatt gor sprakforståelse lenge. Men om man har problemer med språket, vl jeg selvfølgelig ikke insistere på at barnet skal bruke ord som de ikke kan uttale.

Skrevet

Jeg sier vov-vov :-)

Syns ikke det gjør noe jeg.. Han er 18 mnd, men sier ikke så mye ennå. Når han sier vov-vov vet jeg iallfall hva han mener:-)

Skrevet

Er ikke for vov-vov, mjau-mjau ol. Tenker som så at klarer barnet å lære vov-vov, så klarer barnet også å lære hund. Så hvorfor lære barnet feil ord i utgangspunktet? Det må jo læres pånytt igjen etterpå, så ser ikke helt hensikten med det.

Så her i huset sier vi hund og katt osv...Men vi lærer gjerne bort hva hunden sier; f.eks: hunden sier vov-vov.

Gjest Morn du
Skrevet

Da er det jo veldig greit, synes jeg, at barnet får høre både hva det dyret heter(hund, fugl, sau) og at de får høre hvilken lyd de lager(voff, pip, bæ). Jeg har ei jente som nå snart er 5 og ligger langt bak andre i språket sitt. Hun har hele veien fått høre både hva det heter og hvilken lyd de lager. Om jeg hadde lært henne at vi kaller hund for vov-vov, fugl for pip-pip osv, hadde det vært enda mer jobb for henne nå å få ting på plass. Synes liksom vi har nok "jobb" nå om vi ikke skulle begynne med; nei vov-vov heter hund. Det er i hvert fall det jeg ser for meg. For det er ikke særlig sjarmerende med unger på 5 år som sier vov-vov..

Skrevet

sier vov vov til gutten på 13 mnd..

GÅR Å GRAVER MEG NED I SKAM..

Skrevet

Vi sa vovva, gakkgakk, mømø osv når hun var yngre, leste i en eller annen språkutviklingsartikkel at det er enklere for barn å lære seg ord på den måten :) husker ikke hvorfor.

Nå er hun to år å snakker bedre enn mange som er et år eldre enn henne også så tror neppe det har skadet språket hennes på noen måte :) Nå sier hun Hund, ku, sau, and osv. og bil, motorsykkel, traktor osv istedenfor brum brum, dette kom egentlig helt av seg selv..

Skrevet

Dyret heter hund, men den sier vov-vov...

Skrevet

Ja, det er jeg enig i, og vi gjør igrunnen det samme her vi også, sier begge deler :-)

Skrevet

vi sier hunden, men han kaller alle hundene han ser for navnet på vår hund.... :o) "ooua!" hun heter Ulva :)

Skrevet

HUNDEN, hater når barn løper bort til hunder og sier: vovoooov vovovooov...

hundene blir jo sprø......det er en HUND den sier VOV VOV!

Skrevet

Da får vi grave oss ned sammen... også sier jeg sier "pus" istedenfor katt.

Skrevet

jeg sier hund og at den sier vov vov..

min mening er at hvorfor lære barnet å si vov vov og etterhvert si "nei, det er en hund"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...