Gå til innhold

HJELP hva kan dette vere??hva er ideelt progresteron nivå??


lamor

Anbefalte innlegg

hei jeg tror jeg har for lavt progresteron nivå da jeg tror jeg har mini sa nesten hver mnd

 

Syklus er som følger. mens, ca 14 dager etter el med slim og utslag på el test. Sex, sex sex og så etter 6-7 dager litt spotting så ingen ting i ca 10 dager før jeg får noen blodlignende klumper i trusa, så 2-3 dager og vanlig mens.

 

Har forsøkt i 1,5 år nå og vi har en sønn på 4 år hadde det slik før jeg fikk han også og da forsøkte vi i 10 mnd. Når jeg går på p-piller har jeg det ikke sånn, da har jeg mens i ca 3 dager og det er det eneste blødningen jeg har og den er svært regelmessig. Har brukt p- piller siden jeg var 14 år og er nå 28....

 

Noen ide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

 

Har du målt progesteronnivået ditt? Hva var i så fall det?Referanseverdien på progesteron varierer fra sykehus til sykehus. Du får kjøpt en bok på laben på sykehuset ditt (ca 50 kr), eller så kan du kanskje sjekke på nettet, hvis du går inn på siden til helseforetaket som prøven er tatt på, og søker på referanseverdier. I Helse Sunnmøre hvor jeg hører til stod ikke referanseverdien for progesteron på nettet da..

 

Hva den spottingen og klumpene er, vet jeg ikke, men hva med å prøve akupunktur? Jeg fikk en fin og stabil syklus av aku da. :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne mensen du har nå med den du hadde da du gikk på pilla er jo ikke nødvendig. Mensen du hadde da du gikk på pilla er ingen mens, det er en kjemisk framstilt blødning av p-pillene. Da p-pillene i sin tid kom på markedet, ble de laget for å gi en blødning rundt mens-tider, for å unngå at kvinner ble redde når mens ikke kom til "vanlig tid".... Denne blødningen er regelmessig, siden den kommer etter en bestemt tid, som pillene styrer...

 

Ettersom du hadde slik mens før du fikk sønnen din, vil jeg tippe at det er slik din menstruasjon er. Enkelt og greit. Spotting kan av og til skyldes lavt progesteron nivå. Som Elisabeth77 svarte, bør du dra til legen din og få tatt en progesteron blodprøve 7-9 dager etter forventet el. Denne vil vise om du har hatt el eller ikke.

 

Nivåene jeg fikk vite av legen min var følgende:

 

0-15 = ingen el

15-20 = en svak el

20-100 = en god el

 

Siden dere har prøvd i 1,5 år på nr 2, har dere vært hos legen og begynt utredning? Anbefaler deg det, sekundær infertilitet er mer vanlig enn folk tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi har vert på utredning, men legen glemte å måle hormon nivåene mine=(=( OG blodprøver er ikke noe jeg gjør frivillig da jeg svimer av og er dårlig i flere dager både før og etter.

Jeg har tatt to blodprøver i hele mitt liv det ene da jeg skulle få første mann ( de sjekker for hiv osv) og den andre da jeg skulle ha utredning nå denne gangen.

 

Jeg har fullstending sprøyte skrekk og fødte derfor min sønn uten noen form for smertestillende, heller ikke når de skulle sy etterpå. Jeg bruker heller ikke bedøvesle hos tannlegen pga min sprøyteskrekk....

 

det jeg fikk fortalt når jeg begynte på p-pillen var at man fikk eggløsning som vanlig, men at hormonene hindret egget i å feste seg. Mener du at det var løgn som sto i infoen om pillen???

 

jeg har tatt fotsone terapi i en mnd nå og det virker som det fungerer bra, har blitt noe mindre blødninger.

 

Skal inn til fertiliteten i midt av juni så får vi se.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...