M&K+Påsan <3 Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Hmm . Spørr bare jeg da 1 - Hva kommer diabtes av? 2 - Hva er forskjellen på diabetes type 1, og diabetes type 2? 3 - Heter diabetes egentlig " diabetes mellitus " ? Vet jeg fint kan finne dette på nett. men trenger det en smule med teskje
mamma til en prinsesse Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 2: Type 1 trenger man sprøyte med insulin, type 2 trenger man tabeletter.
Sjokoladekaka Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 1. bukspyttkjertelen fungerer ikkje som den skal, og du produserer ikkje insulin sjølv(type 1) eller du produserer for lite(type 2). 2. forskjellen er at ved type 1 må du ha sprøyter med insulin, type 2 kan du klare å regulere med kosthold, eller ta insulin i tablettform i tillegg til kosten. 3. ja:)
Yo&La+spire Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 Eg har selv diabetes og svarer gjerne:) Diabetes 1 er den typen som det enda ikke kan forklares skikkelig hvorfor noen får. Flest unge får denne typen (eg fikk da eg var 12 år, søstera mi også). Ved diabetes 1 er cellene i bukspyttkjertelen ødelagte og kroppen produserer ikke insulin. Diabetikere må derfor få insulin gjennom sprøyter. Diabetes 2 er også kalt "livstilsdiabetes" og det forklarer litt. Dette rammer flest eldre , men også i økende grad unge (pga forandring i livstil). Diabetes 2 kan man få dersom man har et dårlig kosthold med mye sukker og fett, trener lite og/eller er overvektig. Røyking, arv og andre faktorer spiller også inn. Diabets mellitus er det latinske navnet.
Gjest Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Type 1 diabetes – er insulinavhengig Inntreffer vanligvis før 35 års alder og betegnes derfor ofte som ungdomsdiabetes. Ved type 1 diabetes ødelegges de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen, noe som til slutt fører til fullstendig mangel på insulinproduksjon. Insulin er nøkkelen for å få sukker inn i kroppen. Type 2 diabetes – er ikke insulinavhengig Type 2 diabetes kalles ofte for alderdomsdiabetes fordi den inntreffer i voksen alder. Ved type 2 diabetes produserer kroppen insulin, men ikke nok. Dette kan i en viss grad behandles med tabletter (som ikke inneholder insulin) for å øke følsomheten for insulin i cellene, eller ved å øke kroppens egen frigjøring av insulin fra bukspyttkjertelen. Sykdommen reguleres gjennom kostholdet, men ca 10 % bruker insulin på samme måte som ved type 1 diabetes.
Kjukka Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 1. Bukspyttkjertelen produserer ikke/for lite insulin. Insulin er nødvendig for at kroppen skal få glukose fra blodet inn i cellene, og dermed at kroppen får nytte av dem. 2. Diabetes type 1: da trenger man å få tilført insulin i sprøyter, fordi man ikke produserer noe insulin selv, er ingen spesiell grunn til at man får det, men det blir forsket mye på området. Diabetes type 2: ofte kalt "gammelmannsdiabetes", fordi det er helst eldre folk som får det, kan bli regulert med blodsukkersenkende tabletter og ved ett sunt kosthold. 3: Ja, det heter egentlig diabetes mellitus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå