Gå til innhold

Vil dere hjelpe meg med noen spm? Angående diabetes ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm . Spørr bare jeg da :)

1 - Hva kommer diabtes av?

2 - Hva er forskjellen på diabetes type 1, og diabetes type 2?

3 - Heter diabetes egentlig " diabetes mellitus " ?

Vet jeg fint kan finne dette på nett. men trenger det en smule med teskje :P

Skrevet

2: Type 1 trenger man sprøyte med insulin, type 2 trenger man tabeletter.

Skrevet

1. bukspyttkjertelen fungerer ikkje som den skal, og du produserer ikkje insulin sjølv(type 1) eller du produserer for lite(type 2).

2. forskjellen er at ved type 1 må du ha sprøyter med insulin, type 2 kan du klare å regulere med kosthold, eller ta insulin i tablettform i tillegg til kosten.

3. ja:)

Skrevet

Eg har selv diabetes og svarer gjerne:)

Diabetes 1 er den typen som det enda ikke kan forklares skikkelig hvorfor noen får. Flest unge får denne typen (eg fikk da eg var 12 år, søstera mi også). Ved diabetes 1 er cellene i bukspyttkjertelen ødelagte og kroppen produserer ikke insulin. Diabetikere må derfor få insulin gjennom sprøyter.

Diabetes 2 er også kalt "livstilsdiabetes" og det forklarer litt. Dette rammer flest eldre , men også i økende grad unge (pga forandring i livstil). Diabetes 2 kan man få dersom man har et dårlig kosthold med mye sukker og fett, trener lite og/eller er overvektig. Røyking, arv og andre faktorer spiller også inn.

Diabets mellitus er det latinske navnet.

Skrevet

Type 1 diabetes – er insulinavhengig

Inntreffer vanligvis før 35 års alder og betegnes derfor ofte som ungdomsdiabetes. Ved type 1 diabetes ødelegges de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen, noe som til slutt fører til fullstendig mangel på insulinproduksjon.

Insulin er nøkkelen for å få sukker inn i kroppen.

Type 2 diabetes – er ikke insulinavhengig

Type 2 diabetes kalles ofte for alderdomsdiabetes fordi den inntreffer i voksen alder. Ved type 2 diabetes produserer kroppen insulin, men ikke nok. Dette kan i en viss grad behandles med tabletter (som ikke inneholder insulin) for å øke følsomheten for insulin i cellene, eller ved å øke kroppens egen frigjøring av insulin fra bukspyttkjertelen. Sykdommen reguleres gjennom kostholdet, men ca 10 % bruker insulin på samme måte som ved type 1 diabetes.

Skrevet

1. Bukspyttkjertelen produserer ikke/for lite insulin. Insulin er nødvendig for at kroppen skal få glukose fra blodet inn i cellene, og dermed at kroppen får nytte av dem.

2. Diabetes type 1: da trenger man å få tilført insulin i sprøyter, fordi man ikke produserer noe insulin selv, er ingen spesiell grunn til at man får det, men det blir forsket mye på området. Diabetes type 2: ofte kalt "gammelmannsdiabetes", fordi det er helst eldre folk som får det, kan bli regulert med blodsukkersenkende tabletter og ved ett sunt kosthold.

3: Ja, det heter egentlig diabetes mellitus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...