Gå til innhold

noen som vet om petidin kan skade barnet under fødsel?


2barnsmamma og hestemamma

Anbefalte innlegg

fikk det under min og mitt barn pustet ikke da han kom ut og de kan ikke forklare hva som egentlig skjedde,fosterlyden var høy men ikke faretruende høy.mener å ha hørt noe om at petidin kan skade barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det kommer litt ann på når i fødselsforløpet man får Petidin. Hvis det blir gitt rett før fødsel (noe man ikke skal), må babyen få motgift med en gang den blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sto om petidin på nettdoktor.no

 

Smertestillende sprøyter

Det vanligste smertestillende middelet er morfin eller petidin. Medikamentene er avslappende og kan være en fordel under fødselsarbeidet, men de gir lite smertestillende effekt. Bivirkninger hos mor er sløvhet og rusfølelse. Petidin kan påvirke barnets våkenhet og sugeevne de første dagene etter fødselen.

 

 

og dette fant jeg om petidin på: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=568982

 

Petidin

Petidin passerer lett over placenta ved passiv diffusjon. Likevekt mellom morens og fosterets konsentrasjon i blod oppnås etter 5 - 6 minutter. Hos moren har petidin rask eliminasjon, med en halveringstid på ca. tre timer. Hos barnet kan halveringstiden være så lang som 18 - 24 timer. Petidin metaboliseres blant annet til norpetidin, som har en halveringstid på ca. 60 timer hos nyfødte. Norpetidin går raskt over placenta, i tillegg til at fosteret selv metaboliserer norpetidin fra eget petidin.

 

Petidin og norpetidin kan forårsake alvorlig respirasjonsdepresjon og senke krampeterskelen hos den nyfødte og er vist å redusere forsterlydvariasjonen på kardiotokogrammet. Tradisjonelt har petidin vært administrert av jordmødrene, som regel i doser på 75 - 100 mg intramuskulært, ofte som kveldsmedisin. Alvorlige bivirkninger hos barnet har vært kjent siden 1950-årene (6). Nyfødte hvis mødre har fått petidin under fødselsforløpet, har i gjennomsnitt lavere apgarskåre, dårligere nevrologiske parametere (7) og forsinket tilpasning til brysternæring (8). Denne effekten er doserelatert og kan vedvare lenge.

 

De negative neonatale effektene av petidin og dens metabolitter er verst dersom midlet har vært gitt to timer eller mer før fødselen, og ikke rett før, slik teksten i Felleskatalogen antyder. Tvert imot synes det å være rimelig trygt å gi petidin i timen før fødsel. Da fødselstidspunkt er vanskelig å anslå og muligheten for alvorlige bivirkninger av petidin så vidt stor, bør midlet ikke benyttes som fødselsanalgesimiddel.

 

 

 

Du finner sikkert masse mer info om du leiter litt på nett. Jeg søkte på petidin og fødsel.

- tror jeg må skrive i brevet mitt til føden at jeg ikke under noen omstendigheter skal ha dette middelet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skrevet i min fødselsplan at jeg ikke under noen omstendigheter vil ha petidin. Rett og slett på grunn av påvirkningene dette stoffet har på fosteret. Det er jo narkotika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker svært sjelden petidin som smertestillende under fødsel nettopp pga disse bivirkningene.

 

Man bruker morfin eller ketorax som ikke påvirker fosteret i samme grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petidin er jo ikke noe smertestillendes ....er en avslappenes preperat.

Jeg fikk det når jeg fikk dattern min og det er svært sjelden at det forårsaker skade hos barne. Denne gangen kommer jeg også å vurdere å få petidin. Ellers vil jeg ikke har noe. Jeg synes at epidural er mye mer risiko å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk petidin under fødsel sist. Fikk slappet av litt og hentet meg inn igjen. Synes det fungerte fint. Gutten min hadde ingen bivirkning etter petidinen etter fødsel. Var våken og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA TIL PETIDIN! Det skal jeg ha... fikk det ved forrige fødsel fordi riene var ineffektive (jeg holdt igjen fordi jeg ikke klarte å slappe av). Etter en liten petidin-dose fikk riene full effekt og barnet kom etter bare to timer. Riktignok litt slapp i fisken, men ellers helt fin:) Jeg skal selvfølgelig ikke si at jeg vil ha petidin med en gang, men jeg vil si fra slik at jordmor kan vurdere det underveis. Jeg tror ikke jeg vil ha epidural, det har jeg heller dårlig erfaring med. Men kanskje ombestemmer jeg meg underveis?

Og lystgass er jo litt greit da. Jordmor måtte rive fra meg maska:) Måtte visst ha litt oksygen innimellom mente hun. Det gjør forresten også barnet litt sløvt. Alt som påvirker oss påvirker også barnet.

 

Men ingen bør bli skremt av hverken petidin eller epidural -like lite som tanken på ingen av delener: legene vet hva de gjør (stort sett.....)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått petidin under begge mine fødsler og skal ha det igjen når nr.3 kommer i august. Jeg fikk det da jordmor så at det toppet seg og jeg ikke fikk slappet av. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at dette var det eneste jeg ville ha og begge mine barn var i god form da de kom ut. Ikke noe problem med sugemekanismen eller noe annet. Så det er fortsatt kun petidin for meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist risiko ved petidinbruk ja, som du kan se selv på nettet, eller slik en annen skrev over her.

Før var petidin et av de "vanlige" medikamentene fødende fikk, men de fleste fødeavdelinger går mer og mer bort fra å bruke det.

Man kan godt si at "det gikk bra sist", noe man også kan si om både røyk og alkohol. Jeg vil ikke ha petidin under fødselen nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som skriver gale ting her.

 

1. Petidin er et smertestillende stoff, det er et morfinlignende stoff.

2. Det brukes nesten aldri på fødestuene mer pga man har i seinere år blitt klar over den lange halveringstida i spedbarnet når mor har fått petidin.

3. Man bruker istedet ketorax eller morfin (som også er morfinlignende medisiner) der man før pleide å gi petidin.

 

Det er fordeler og ulemper med all bruk av medisin - enten det nå er en smertestillende sprøyte i skinka eller en epidural.

 

Mitt råd - ikke bestem dere for alt mulig på forhånd, men vær åpen og se hvordan fødselen din blir. Da slipper du også å bli skuffa dersom du kaster inn håndkle og ombestemmer deg mht smertestillende. De vil ikke tilby deg smertestillende / epidural dersom de ikke tror det er trygt mht hvor du er i fødselsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...