Gå til innhold

Gipsing av barnefot :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff. Nå er jeg lei meg og nervøs. Jenta vår ble født med føtter som svingte innover. Vi fikk øvelser vi skulle gjøre med henne og ene foten er blitt veldig bra. Den andre henger det litt igjen på. Går til fysioterapeut. I dag sa fysioterapeuten at dersom hun blir henvist til ortoped (noe hun vil bli om det ikke blir bedre de nestse ukene) så gipser de svært ofte.

Stakkars lille jenta mi! Vil ikke at hun skal gå med gips i sommer! For ikke å snakke om at det vil vel stoppe opp den motoriske utviklingen? Hun kan jo ikke lære seg å snu seg og krabbe med gips på beinet!

Noen andre her som har vært i denne situasjonen?

Snufs :-(

Skrevet

Hei! Jeg har ikke vært i denne situasjonen men jobber med ortopedi og ser flere små som blir gipset eller lagt i strekkseng.

Jeg forstår at du gruer deg, det er jo ikke kjekt men jeg kan fortelle deg at det kommer å gå helt fint. De første dagene kan det godt hende hun er litt grinete men etterhvert vil hun ikke tenke på gipsen engang. Som regel er det en liten gips ikke de store, tykke kalkgipsene. Småbarn som får gipsbehandling eller strekkbehandling pleier ikke stoppe i den motoriske utviklingen så det skal du ikke bekymre deg over. Hun kommer sikkert å lære snu seg og krabbe uansett om hun har gips. Det at hun har gips på sommeren er jo litt dumt men hun vet ikke om noe annet så jeg lover....det er verre for deg!

Dette kommer å gå helt fint.

Lykke til videre

Skrevet

Blir strekkseng brukt i forhold til skjev fot?

Skrevet

Heisann!

Både jeg og gubben ble gipset som små (så vi var passe overrasket da mini hadde helt perfekte føtter).

Det går alldeles fint, mamma og pappa har utelukkende bilder av ei strålende blid jente, og har i ettertid sagt at frykten for gipsen var det verste. Jeg var 4 mnd da jeg fikk min og hadde den vel i 5-6 uker.

Jeg ble ikke hemmet i den fysiske utviklingen på noe vis, og var helt på høyde med jevngamle da gipsen ble tatt av.

Min mann var noe eldre da han fikk gips på. Han var 10 mnd og hadde nettopp lært seg å gå. Han lærte det på nytt med gipsen på (det var jo noen uker der han ikke kunne reise seg opp selv, men det kan jo foreldrene hjelpe med mens det står på). Også han har vært fullt på høyde med andre barn når det gjelder motorisk utvikling.

Snu seg og krabbe lærer hun nok så snart gipsen er av. (Snu seg skal du ikke se bort ifra at hun klarer med gipsen også). Det er jo ikke sååå lenge de er gipset, så det er veldig lite utvikling de taper på det. Det går helt sikkert fint skal du se :-)

Skrevet

eg hadde sinnsyk sving på føttene mine når eg blei fødd, eg fikk bare noen stive sko å ha på.. ikke gips eller noe annet.. kan hende jenta deres får det :) håper hun gjør det...

Skrevet

Hei hei :)

Jeg er selv født med korte sener i kroppen og føttene mine pekte innover da jeg ble født.

Jeg hadde gips ett par mnd fra jeg var ca 2 mnd gml, men utviklet meg helt perfekt fordet:)

Jeg begynte å gå da jeg var 9 mnd :0)

(Det samme gjelder søstrene mine og de gikk også da de var 9 mnd)

Det går nok bra skal du se:)

Lykke til:)

Skrevet

Takk for fine svar. Dette er litt sårt for et mamma-hjerte. Spesielt siden vi har hatt mye å stri med av sykdom siden fødsel. Synes vi har fått nok nå :-(

Håper det hele løser seg til det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...