Gå til innhold

Hvorfor? hvorfor? kan ikke forstå at jeg ikke skal få permisjonspenger siden jeg går på rehabiliteringspenger nå :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen andre i samme situasjon??

 

Jeg er syk og går til behandling for å kunne jobbe engang igjen og har blitt uplanlagt gravid og nå fikk jeg vite at jeg ikke har rett på permisjonspenger :-( Engangsstønaden på par og 30 000 er jo en vits... hvordan kan de forlange at man skal kunne leve 1 år på den??

 

Finnes det noe annet vi kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politikerne har bestemt at å motta rehabiliteringspenger ikke anses som å være yrkesaktiv. Derfor får man ikke permisjonspenger, men engangsstønad. Hvis du nettopp har gått over på rehabiliteringspenger, og feks vært sykemeldt 6 av de siste 10mnd før termin, kan du ha rett på permisjonspenger likevel.

 

Bortsett fra engangsstønaden er det nok ikke noe annet du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke leve 1 år på engangsummen. du må rett og slett ikke ha så lang permisjon. det er ikke slik at man MÅ være hjemme i ett år, eller har umiddelbart RETT til å være hjemme så lenge, det er en gode man må tjene. og har man ikke tjent den goden, så må man begynne å jobbe tidligere. det er ikke så mange år siden man hadde kun 12 uker mamma perm.

nå i usa feks får man kun 6 uker perm fra jobb, før man må ut igjenn. kjiipt? jepp, men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLOOO du anonym over her.

Selv om de aller fleste er i jobb for å tjene seg opp rett til foreldrepenger så er det faktisk en veldig glemt gruppe der ute som ikke får en dritt

 

 

De som er i arbeid og er sykemeldt har rett på foreldre penger, mens de de som er syke over lengre tid ikke skal "få lov" til å få barn for da straffes de med at rehab. pengene blir stoppet

 

Dette er rett og slett helt urimelig! Jeg har hørt at det var endringer i reglene og at forholdene hadde bedret seg, emn det ser jo ikke ut til å stemme.

 

Ikke bare å begynne å arbeide før når man faktisk ikke kan jobbe da!!!

 

Så til Hi du får ta et møte med nav. Jeg vet for lite til å kunne hjelpe deg, men er det noen mulighet for at far tar en større del av permen og at du kan begynne tidligere på rehab?

Er det noen mulighet for at du kan være i en rehabiliterings situasjon og likevel ta deg av barnet ditt?

 

Du mister vel minst 9 uker med inntekt resten av permisjonen er jo til fordeling ut over de 6 ukene til far.

 

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde deg opp som fulltidsstudent og søke lån hos lånekassen. Da kan du få 2 semestre med lån omgjordt til stipend. mellom 6000,- og 9000,- i mnd avhengig av hva far tjener.

 

Du trenger ikke å fullføre utdannninga for å få stipendet ditt.

Men pass på å meld deg opp til et studie der du ikke har møteplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det får hun ikke. Er du den samme som skriver dette til flere her inne?

 

De må faktisk ha hatt rett på lån fra lånekassen 6 mnd før permisjonen starter og om hun allerede nå er gravid rekker hun ikke å søke på studieplass, få plass, søke om lån og ha det i 6 mnd før fødsel.

 

Ellers er den en som skriver at det er uretferdig at de som får rehabiliteringspenger ikke får en dritt. Vel om de allerede har fått sykepenger i 1 år og nå rehabiliteringspenger vil jeg si de har fått mer enn en dritt i penger allerede. Hvor tror dere disse pengene kommer fra? + at de/dere i tilegg vil få 34 000 kr i engangsstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herregud. Om man fortsetter i rehab. så får man jo penger og meningen er jo å få folk ut i jobb igjen. Jeg kan ikke se at man da skal straffes for å bli gravid.

 

 

Jeg vet godt at det er skatten som de aller fleste av oss(også de syke) betaler som går til slike formål.

Betaler godt med skatt og håper jeg vil få hjelp om jeg trenger det.!!! Tviler!

 

Jeg har aldri selv vært i situasjonen, men jeg er i kontakt med mange dykige mennesker som desverre er for syke til å jobbe. Nå er det slik at vårt samfunn har valgt å hjelpe alle økonomisk (om det så er en del dårligere enn om man er i jobb) så mener jeg det er et hull at all form for utbetaling stopper for en som er i rehabilitering.

 

Engangsstøndaden er jo en vits.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at dersom man kan fortsette i det opplegget man har i rehabiliteringen etter graviditet, kan man også fortsette å få penger - men man får ikke penger i 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel....... Denne perioden er det ment man skal klare seg med engangsstøtten... Dersom man pga fødsel/barn IKKE kan fortsette rehabiliteringen blir det nok en annen sak......Snakk med NAV om dette HI!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er i samme situasjon som deg, og jobber hardt for å komme meg ut i jobb igjen. Det jeg har fått beskjed om er at om jeg fortsatt tilfredstiller de kravene som rehabiliteringspenger har etter fødselen vil jeg motta de 6 uker etter fødsel. De vil også stoppe rehabiliteringspengene 3 uker før termin, og da er det meningen at engangsstønaden skal dekke for de 9 ukene.

 

Ellers blir jeg kraftig PROVOSERT av noen menneskers holdninger og utsagn. Jeg som alle andre har betalt og betaler skatt, jeg har aldri ønsket å bli syk, ei heller slite med smerter hver dag. Jeg vil jobbe, og jobber for å komme meg tilbake i arbeid. Hvorfor skal jeg bli sett ned på av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far har opptjent rett til foreldrepenger er det jo ikke noe i veien for at han tar permisjonen og du går tilbake til rehab.penger når de første 6 ukene er over.

Engangsstønaden er "lønna" di de 9 ukene (3 før fødsel og 6 etter) som er forbeholdt mor. Resten av permisjonen er det ikke noe i veien for at far tar. Det er da aktivitetskrav til mor, men rehab.opplegg vil jeg tro dekker disse kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger."

-Fra nav.no

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de ansatte på nav ikke informerer om dette da, siden jeg har fått beskjed 3 ganger nå at far ikke har krav på foreldrepenger....

 

Men takk for infoen, for dette skal jeg sjekke opp videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei på dere alle sammen!

 

Sitter her sprekkeklar og har termin om 16 dager og var på rehabilitering da det lille "uhellet" skjedde. Googlet og spurte og grov her inne på forumet og har funnet masse rare og skumle svar. Til tider var jeg livredd og brukte masse energi på å grue meg til en tid uten penger.. Men nå kan jeg heldigvis oppklare masse misforståelser her på tråden:

 

1. Du har ikke krav på foreldrepenger og dermed har ikke far krav på foreldrepenger (desverre og tragisk system hvor dette også innrømmes at det er diskriminering men at det ikke finnes penger på budsjettet til å dekke dette..???? Det finnes en tråd om det her inne et sted, vi er mange som har sendt brev til barne og familiedepartementet)

 

2. Du har derimot krav på engangsstødnaden som skal dekke inntektstapet du har da rehabiliteringsstødnaden stoppes 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Denne er på rundt 33000kr og skattefri. Utbetales fra uke 26 syns jeg å huske, men må søkes om på søknad om foreldrepengerskjemaet. Husk å spar opp til tiden du ikke får penger....!

 

3. Du kan fortsette på rehabilitering etter de 6 ukene du er pålagt fri etter fødsel, dersom du oppfyller kriteriene til dette (dette blir samme praksis som før du ble gravid, legen søker og man får innvilget for så og så lang tid). Dette inntill grensen på 2 år er nådd, da skal det mye til for å fortsette på rehabpenger og man må over på andre tiltak (ufør, Tidsbegrensa Ufør, attføring, tilbake i jobb). Du MÅ FØLGE TILTAKENE SOM ER SATT OPP I REHABPLANEN i tiden du får rehabpenger (behandlinger feks med hensikt til å bedre funksjonsevne og komme tilbake i jobb osv).

 

4. Far kan søke om å overta foreldrepermisjonen din (29uker 100% lønn, 39 uker 80% lønn) dersom du er for syk til å ta deg av barnet alene. Dermed kan dere begge være hjemme om legen bekrefter dette i skriv om hvor mye hjelp du trenger og hvorfor, og man søker nav innen en viss tid etter fødsel (husker ikke hvor lang tid akkurat nå, 1 mnd?). Dette praktiseres etter skjønn og desverre er det lite kunnskap om dette rundtomkring på navkontorer (min saksbehandler måtte søke opp rundt dette og kjente IKKE til praksis i det hele tatt).

 

5. Enkelte har også fått rehabpenger de 3+6 ukene rundt fødsel, men dette må være unntak. Selvklart tar man imot det man får;)

 

6. Det er ulik praksis i ulike kommuner som følge av skjønnsbetegnelsen. Men samme hva skal du ha krav på det som står over...

 

7. IKKE FINN PÅ Å GÅ OVER TIL Å BLI STUDENT! Da viser du jo plutselig Nav at du er frisk nok, og er du det skulle du vel ikke være på trygd i det hele tatt??? Problemer kan følge deg lenge etter dette, og du kan glemme rehab igjen iallefall. Da skulle du vært på attføring (og der er det verre å følge tiltak etter fødsel, skole med liten baby er verre enn behandlinger...)

 

8. Du kan ha krav på støtte i hjemmet, feks hjemmehjelp i tiden du skal til behandlinger, eller for avlastning i tillegg til at frivillighetssentralen kan hjelpe med avlastning. Få hjelp i kommunen!! Og ta imot det du kan!

 

 

Masse lykke til, og fortvil ikke. Det løser seg!!! Ta gjerne et møte med Nav etterhvert. jeg var livredd for det selv, men fikk masse hjelp da jeg endelig var der. Men igjen. saksbehandlerene kjenner ikke alltid til hvilke rettigheter du faktisk har.. Så ikke gi deg og let etter løsninger og søk og klag dersom du ikke får gjennomslag.

 

Nyt graviditeten:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 29/39 ukene er ikke mor sine men permisjon som begge har like mye rett på. Mor har kun 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel.

 

Men om far skal ta ut disse ukene er det rett at mor enten må jobbe minst 75% stilling, studere på full tid eller være så syk at hun ikke kan ta seg av ungen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er siden rehab ikke blir sett på som yrkesaktivitet (siden det ikke gir opptjeningsgrunnlag) at far ikke kan ta ut foreldrepenger når baby er født.

 

Og helt enig i at det er svært diskriminerende. Mor kan ta ut foreldrepenger når far er under rehanbilitering, da burde jammen meg far ha samme rettighetene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre blir det litt annerledes med oss på rehab fordi vi ikke kan overføre til far, fordi vi er syke og under trygd:( var det jeg svarte på.- Dermed må vi være FOR SYKE til å ta ansvar for barnet for at far skal overta. Det å gå ut i jobb er jo dermed utelukket....! Og om mannen da i det hele tatt får overta blir utøvet på skjønn fra det lokale navkontor... Herlig situasjon! Og ganske urettferdig siden vår jobb ikke er vanlig jobb.. og gjerne medfører behov for mer avlastning og hvile.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kopi av brevet mange av oss her inne sendte til [email protected] for å sette lys på dette:

 

Hei

 

Jeg vil gjerne rette oppmerksomheten mot et forhold som rammer mange mødre og vordende mødre. Yrkesrettet attføring og rehabilitering gir ikke opptjening av rett til foreldrepenger, slik som dagpenger og sykepenger gjør. Dette fører til at mødre som følger et attføringsopplegg/rehabiliteringstiltak fra NAV kan se seg nødt til å gå tilbake på tiltak seks uker etter fødselen for å beholde stønaden. I et velferssamfunn som Norge er dette en skam, og det er mitt håp at nå som vi har en regjerring som har solidaritet, sosial utjevning og velferd som sin prioritet vil ta tak i dette.

 

Det går fram av svar fra barne og likestillingsdepartementet til likestillings og diskrimineringsombudet av 27.mars 2007 at attføring ikke gir rett til foreldrepenger fordi det ikke ble regnet som pensjonsgivende inntekt før 1. januar 2002. Ytelsene ble likevel ikke samtidig likestilt med yrkesaktivitet etter fødselspengeregelverket. Det ble lagt opp til at denne vurderingen skulle foretas senere, men av budsjettmessige årsaker er dette foreløpig ikke fulgt

 

Det er mitt håp at den nåværende regjering kan rette opp i misforholdet skapt da attføringsytelser ikke ble likestilt annen yrkesaktivitet eller dagpenger.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ble:

Foreldrepenger og attføringspenger

 

Barne- og likestillingsdepartementet viser til din e-post 11. mai der du tar opp spørsmålet om attføringspenger skal gi rett til opptjening av foreldrepenger.

 

 

 

 

Det følger av folketrygdloven § 14-6 at det er et vilkår for å ha rett til foreldrepenger at stønadsmottaker har vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden tar til. Det følger av bestemmelsens tredje ledd at perioder der man mottar en ytelse til livsopphold i form av sykepenger, dagpenger ved arbeidsløshet, stønad ved barns sykdom eller foreldrepenger, er likestilt med yrkesaktivitet. Imidlertid omfattes ikke perioder man mottar attføringspenger.

 

 

 

 

Attføringspenger ble først pensjonsgivende inntekt fra 1. januar 2002. Det ble da, jf. Ot. prp. nr. 52 (1999-2000), lagt opp til en etterfølgende vurdering av spørsmålet om opptjeningsrett til fødselspenger. Dette er foreløpig ikke fulgt opp av budsjettmessige hensyn.

 

 

 

 

I St. meld. nr 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering foreslås å innføre en midlertidig inntektssikring som skal erstatte dagens rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uføretrygd. I meldingen heter det at departementet i det påfølgende lovarbeidet skal vurdere hvilke rettigheter som skal knyttes til den nye tidsbegrensede inntektssikringen, eksempelvis om den skal gi opptjeningsrett til foreldrepenger.

 

 

 

 

Stortingsmeldingen ble behandlet 20. mars 2007 jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007). Komiteen uttalte at den støtter forslag om å etablere en ny midlertidig inntektssikring til erstatning for attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset utføretrygd. Spørsmålet om opptjeningsrett til foreldrepenger av den foreslåtte midlertidige inntektssikringen ble ikke drøftet konkret. Komiteen uttalte imidlertid at den ser positivt på at Regjeringen vurderer å likestille den nye ytelsen med lønnsinntekt på alle måter, også på de områdene som vil være til fordel for mottakerne.

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke tatt stilling til den videre oppfølgingen av spørsmålet om opptjeningsrett.

 

 

 

 

 

 

 

Med hilsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...